בתי ההשקעות בחברות הביטוח רחוקים מלספק את הסחורה

כלל פיננסים הוא רק דוגמה קיצונית אחת: רוב בתי ההשקעות של חברות הביטוח אחראים רק לשברירים מהרווח הכולל של הקבוצות

איזי כהן / צלם: תמר מצפי
איזי כהן / צלם: תמר מצפי

לפני מספר שנים, אי שם באמצע העשור הקודם, די בצמוד לימי רפורמת בכר, ראשי קבוצות הביטוח הגדולות והבינוניות היו אופטימיים במיוחד בנוגע למקומם העתידי במפת הספקים המובילים של שירותים פיננסיים לטווח קצר.

או אז הם תכננו לא רק את המשך הצמיחה שלהם בשוק החיסכון הפנסיוני, אלא גם את הפיכתם לבעלים הגאים של בתי השקעות מובילים ודומיננטיים, שיהוו עבורם עוד אפיק הכנסות משמעותי, שגם ייצור רווחים של ממש. אם אפשר, כך אמרו לנו אז כמה מהם, שזה יהיה בדומה לכלל פיננסים - בית ההשקעות המוצלח דאז של קבוצת כלל ביטוח.

מספר שנים לאחר מכן, המודל שלפיו חשבו כמה מקבוצות הביטוח לפעול אינו יותר מאשר שלד ללא פעילויות, והתרומה של בתי ההשקעות שבשליטת חברות הביטוח לרווחיות של הקבוצות-האימהות אינה כה משמעותית.

מבדיקת "גלובס" עולה, כי התרומה מרווחי בתי ההשקעות שבבעלותן המלאה של הראל, מגדל ומנורה מבטחים, הסתכמה מאז ינואר 2011 ועד סוף הרבעון הראשון השנה בכ-3% ובכ-1.3% מהרווח הכולל לפני מס המצרפי של שתי החברות הראשונות, ובהפסד בשיעור של כ-0.4% מסך הרווח הכולל לפני מס שנרשם בתקופה זו אצל השלישית.

אצל הפניקס, שבמסגרת תקופת יישום רפורמת בכר רכשה בית השקעות "מלא, בשל ועצמאי", ולא בחרה ברכישת פעילויות נפרדות וביצירת בית השקעות חדש למדי על בסיס פלטפורמות קיימות, התמורה קצת שונה. בית ההשקעות אקסלנס שבשליטתה הניב לה רווחים לפני מס בסדר גודל של כ-11% מסך הרווח הכולל שהציגה הקבוצה, וזאת בשקלול הפחתות שרשמה בגין פעילות הגמל של אקסלנס.

מדובר ברווח לפני מס בשיעור מצרפי של כרבע מיליארד שקל שנרשם בספרי הפניקס מפעילויות אקסלנס מאז תחילת 2011. וגם אצל הפניקס, נדגיש, עדיין מדובר על כתשיעית מהרווח הכולל לפני מס שרשמה הקבוצה בתקופה זו, בעוד שרווחיה בפעילויות הביטוחיות נסקו יחסית.

עוד נקודה חשובה: באקסלנס יש גם פעילות גמל והשתלמות רווחית ויציבה. בהראל פיננסים, מגדל שוקי הון ומנורה מבטחים פיננסים אין פעילויות גמל והשתלמות, שהיו מסייעות להציג רווחיות גבוהה יותר (אגב, גם בנטרול פעילויות הגמל וההשתלמות, הרווח שמציגה הפניקס ממגזר השירותים הפיננסיים שמנוהל באקסלנס גבוה משמעותית מאצל המתחרות כאמור).

יש לשער שלא לילד הזה פיללו ראשי קבוצות הביטוח כשהחליטו לפני כעשור לפתוח את פנקס הצ'קים, לרכוש פעילויות פיננסיות טהורות ולתת לתחום זה את תשומת הלב הניהולית הכה רבה שנתנו לו. לפי שעה ההחזקות של חברות הביטוח בתחום השירותים הפיננסיים לא מניבות את הרווחיות שציפו לה בעבר הלא כה רחוק.

אלו שהיו, ויצאו

הדוגמה הקיצונית לחוסר ההצלחה של קבוצות הביטוח בשוק השירותים הפיננסיים (ביחס לחלומות שהיו) מוצגת היטב, אם כי בצורה קיצונית, בעלייתו, נפילתו וחיסולו של בית ההשקעות כלל פיננסים.

בית ההשקעות הזה הונפק בבורסה ב-2007 בשווי של 1.3 מיליארד שקל, ולאחר מכן נמחק מהמסחר לפי שווי הנמוך בכ-60%. טכנית הוא עדיין בבעלות כלל ביטוח, שלאחרונה התקשרה בהסכם למכירת מה שנותר ממנו לקונספטים של רות שפייזר, בתמורה ל-6 מיליון שקל בלבד (ההסכם פקע ללא שהושלם).

בית ההשקעות של קבוצת הביטוח של קונצרן אי.די.בי היה בעבר הדוגמה בהא הידיעה לאופן שבו בית השקעות מוביל צריך לפעול, וחברות ביטוח אחרות חשבו כיצד הן יצליחו ליצור אצלן בבית זרוע פיננסית שכזו. כל זה השתנה, וכלל פיננסים, על שלל התחומים שבהם עסק והנוכחות גם מעבר לים, רשם נפילה שרק קריסתו של בית ההשקעות פריזמה (של מרקסטון) הייתה גדולה ממנה. בימים אלה כלל ביטוח עדיין מנסה להיפטר מהשלד של מה שנשאר מכלל פיננסים לאחר שמכרה את הפעילויות שהיו בו, בהתאם למדיניות שהתווה מנכ"ל כלל ביטוח איזי כהן.

זו הדוגמה הכי בולטת לחוסר ההצלחה של קבוצות הביטוח למצוא את ה"סינרגיה" החמקמקה בין העולם הביטוחי-פנסיוני לעולם הפיננסי קצר-הטווח, אבל היא אינה היחידה.

דוגמה אחרת, הרבה פחות בעייתית, הייתה בקבוצת ביטוח ישיר, של צור שמיר, שלא הפסידה מההרפתקה הפיננסית שלה, אך נראה שהייתה מוותרת עליה בדיעבד. בתחילה השקיעה ביטוח ישיר מאמצים וכסף להקים בית השקעות משל עצמה. זה קרה, אבל לא מספיק טוב בשביל שוק עם יתרון לגודל. לכן היא חברה לשותפים פעם אחת, ואחר כך גם פעם שנייה, עד שיצאה מהחזקת מיעוט במיטב דש (בית ההשקעות השני בגודלו בשוק).

חשבו אמריקה

אז מה יש לנו בממשק של פיננסים-ביטוח? בעיקר את הפניקס עם אקסלנס, שמתנהל די בנפרד מהקבוצה האם ללא סינרגיה של ממש. למול זאת יש את הראל פיננסים, מגדל שוקי הון ומנורה מבטחים פיננסים, שתורמים לחברות-האימהות רווחים, אך כאלו שרחוקים ממה שיש במגזרי הפעילות האחרים.

בכל דיון בנוגע לניסיון של קבוצות הביטוח הגדולות בשוק הפיננסים, יש למגדל שוקי הון מקום של כבוד. בית ההשקעות של מגדל היה אמור להיות משהו אחר לגמרי. ב-2005, בדרך ליצירת בית השקעות אמריקאי-ישראלי מוביל, עבר מגדל שוקי הון לבעלות משותפת של מגדל ושל בנק ההשקעות האמריקאי בר סטרנס. ב-2008 רכשה מגדל את חלקו של בר סטרנס, שנפל בעקבות המשבר העולמי. כל זה קרהבשנים בהן היה גם ניסיון דומה ויומרני בהרבה בבית ההשקעות פריזמה, שהסתיים בקריסה אדירה. בימים אלה שאריותיו של בית ההשקעות של מרקסטון מצויות בצל חדלות פירעון.

ומה לגבי הראל פיננסים? לאחר תקופה שבה דגלה בצמיחה אורגנית שלא באמצעות רכישות (הגם שרכישות הן כלי ששירת היטב את הקבוצה האם הראל בהפיכתה לקבוצה השנייה בגודלה בענף), הקריסה של כלל פיננסים דווקא היוותה עבורה הזדמנות. הראל, שבעבר חוותה מעילה קשה בבית ההשקעות שלה, רכשה ב-2013 את קרנות הנאמנות וניהול התיקים של כלל פיננסים, במה שהיה ניצול הזדמנות, אבל נראה גם כהבנה שאם רוצים נוכחות דומיננטית בפיננסים רצוי לנסות לקנות אותה.

למנורה מבטחים, וגם לאיילון, פעילויות פיננסים לצד פעילויות הביטוח והפנסיה, שחשיבותן בשוק הפיננסי שונה מהותית האחת מהשנייה, אך בשתיהן לא ממש מדובר במקור רווחים איתן לבעלים שלהן.

קבוצות הביטוח הגדולות
 קבוצות הביטוח הגדולות