ארגון כנסייתי מושך השקעות מחברות שסוחרות עם ישראל

העצרת הכללית של הכנסייה הפרזביטריאנית, ארגון פרוטסטנטי גדול, החליטה, ברוב זעום, להעניש את קאטרפילר, מוטורולה והיולט פקארד, על שהן מוכרות לישראל מוצרים ושירותים שמסייעים לכיבוש ■ הליגה נגד השמצה: "זו עוינות גלויה לישראל"

העצרת הכללית של הכנסייה הפרזביטריאנית (ארה"ב), אחד מהגופים הגדולים בזרם הפרוטסטנטי באמריקה הצפונית, החליטה אתמול (ו') למשוך השקעות משלוש חברות גדולות שעושות עסקים עם ישראל. בעוד שהמשמעות הפיננסית של ההחלטה זניחה לחלוטין, היא מהווה ניצחון סמלי משמעותי לפלסטינים ולתנועת BDS (ראשי תיבות באנגלית של חרם, משיכת השקעות, סנקציות), ששואבת השראה ותמיכה מגופים פלסטיניים.

התנועה מנסה להציג את ישראל כמדינת אפרטהייד, בתקווה לחקות את מודל הפעולה שכופף את המשטר הלבן בדרום אפריקה ב-1994, אחרי שנים של חרמים כלכליים. בעוד שבאירופה רשמה BDS כמה הצלחות, הישגיה בארה"ב זעומים למדי. רתימת פלג נוצרי גדול למטרותיה, צפויה להעניק לה נוכחות חזקה יותר בזירה האנטי-ישראלית.

ההחלטה היתה צפויה, כפי שדווח ב"גלובס" השבוע. כבר עשר שנים מנסים פעילים פרו-פלסטיניים בכנסייה להעביר החלטה שתביע מורת רוח מהמשך הנוכחות הישראלית בגדה המערבית. בעצרת הכללית הקודמת, ב-2012, כשלה הצעת החלטה על משיכת ההשקעות בשני קולות בלבד, ותומכי BDS נשבעו אז שיעשו כל מה שרק אפשר כדי להעביר את ההחלטה ב-2014.

הם אכן הצליחו. ברוב של 310 קולות מול 303, הצביעה העצרת למשוך את השקעות הכנסייה מקאטרפילר, שמספקת, על פי נוסח ההחלטה, טרקטורים, דחפורים וציוד כבד אחר שישראל עושה בו שימוש להריסת בתי פלסטינים ולסלילת כבישים להתנחלויות בלתי חוקיות; וכן ממוטורולה סולושנס ומהיולט פקארד, שמספקות לישראל, לדברי הכנסייה, מוצרים ושירותים טכנולוגיים כגון מערכות מעקב וסורקים ביומטריים.

החזקות הכנסייה הפרזביטריאנית בשלוש החברות מסתכמות ב-21 מיליון דולר בלבד, נתח ליליפוטי משווי השוק של השלוש, אך הפעילים שדחפו את ההחלטה מדגישים את סמליותה ואת העובדה שהכנסייה הפרזביטריאנית (ארה"ב) היא הגוף הנוצרי הגדול ביותר אי פעם בארה"ב שקיבל החלטה בגנות הכיבוש הישראלי.

תומכי ההחלטה מציינים שהיא לא רק קוראת למשיכת השקעות בשלוש החברות אלא גם מאששת את זכות הקיום של ישראל, מביעה תמיכה בפתרון של שתי מדינות, מעודדת דו-שיח בין הדתות וממליצה לבקר בארץ הקודש. יתר על כן, לשון ההחלטה קוראת לכנסייה להשקיע "השקעה חיובית" במיזמים שמקדמים את השלום ומשפרים את חייהם של ישראלים ופלסטינים.

ההחלטה גם מדגישה שאין לראות בה הבעת תמיכה בתנועת BDS. בתגובה אמרה אמש הליגה נגד השמצה, כי ההחלטה "מנוגדת להשקפותיהם של רוב מאמיני הכנסייה הפרזביטריאנית והיא משגרת מסר מכאיב לקהילה היהודית.

"בעשר השנים שחלפו התסיסו מנהיגי הכנסייה אווירה של עוינות גלויה לישראל ובחרו להציג את הבעיות הסבוכות באזור באופן חד-צדדי, נאמר בהודעת הליגה.

כמה ימים לפני הוועידה הפרזביטריאנית, החליטה קרן הפנסיה של הכנסייה המתודיסטית המאוחדת (UMC), ארגון כנסייתי גדול אחר, למשוך את השקעתה בחברה האמריקאית הגלובלית S4G. הקרן הביעה "חשש" שהחברה מוכרת לישראל ציוד ביטחוני שנעשה בו שימוש בשטחים. מדובר בהשקעה של 110 אלף דולר בלבד, אך, שוב, למשמעות הסמלית יש חשיבות. החברה S4G פועלת בישראל כ-S4G-ישראל (חברת "השמירה" לשעבר).

בהודעה לעיתונות שפירסמה קבוצה מתודיסטית שתומכת במשיכת ההשקעה נאמר, שקרן הפנסיה מכרה את השקעותיה בחברה, "בין השאר בגלל חששות לגבי מעורבות החברה בהפרות של זכויות האדם במערכת בתי-הסוהר בישראל ובכיבוש הצבאי של השטחים הפלסטיניים". בהודעה רשמית של קרן הפנסיה עצמה לא הוזכרה ישראל. צוין רק שההשקעה נמשכה "בגלל סיבות הקשורות לכמה מהפעילויות העסקיות של החברה".