האיום התממש: ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה ברכבת

(עדכון) ועד עובדי הרכבת: "המחסור בכוח האדם בחברה מתגבר לאור הגדלת היקף העבודה ומוביל לפגיעה חמורה בתנאי עבודתם של העובדים" ■ הנהלת הרכבת: דרישות העובדים הן בגדר "תאוות-בצע"

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

ההסתדרות הודיעה הערב (א') על סכסוך עבודה ברכבת ישראל. סכסוך העבודה נוגע ל-2,300 עובדי הרכבת והוכרז לטענתה בעקבות הצעדים החד-צדדיים שנקטה ההנהלה, ביניהם הפעלת לו"ז חדש החל מה-14 ביוני, ללא הסדרת הנושא מול נציגות העובדים.

בהסתדרות טוענים כי העילות המרכזיות לסכסוך נעוצות בהתנהגות הפוגענית של החברה כלפי נציגות העובדים המוסמכת ובהתעלמות של ההנהלה מהדרישה לתת מענה לעומס החריג שנוצר. "המחסור בכוח האדם בחברה מתגבר לאור הגדלת היקף העבודה ומוביל לפגיעה חמורה בתנאי עבודתם של העובדים", לשון ההודעה.

עילה נוספת לסכסוך העבודה היא דרישתה של נציגות העובדים למצוא פתרון ביחס למתקנים שנמצאו לא ראויים לשימוש על רקע תנאי תברואה ירודים ופגיעה בבריאות ובטיחות העובדים. כמו כן הסכסוך הנוכחי עוסק גם בדרישה לחתימת הסכם קיבוצי להסדרת קליטת הנדסאים מתמחים כעובדים בהסכם קיבוצי.

משמעות ההכרזה על סכסוך עבודה הינה כי בתוך שבועיים מהיום, דהיינו החל מה-7 ביולי, יוכלו עובדי הרכבת לנקוט בעיצומים. בהסתדרות מדגישים כי נוסעי הרכבת לא ייפגעו מהעיצומים הצפויים בחברה.

ועד עובדי הרכבת: "הנהלת הרכבת מתנהלת כמו הבריון השכונתי וחתומה על שפל חסר תקדים ביחסי העבודה בישראל". בוועד העובדים מצביעים על מחדלי ההנהלה ובין היתר ביטול קו תל אביב-ירושלים והפרת הסכם הבטיחות. "ההסתדרות הכריזה היום על סכסוך עבודה ברכבת, בין היתר בגין עומס העבודה החריף וצעדים חד צדדיים של ההנהלה", נמסר מהוועד.

"ועד העובדים מנצל את כוחו"

בתוך כך, הנהלת הרכבת תקפה היום (א') בחריפות את ועד העובדים על רקע הכוונה להכריז על סכסוך עבודה וטענה כי דרישות העובדים הן בגדר "תאוות-בצע".

"ועד עובדי הרכבת מאיים לנצל את כוחו לרעה ולהכריז על סכסוך עבודה, בגיבוי ההסתדרות, ופגיעה בפעילות של חברת רכבת ישראל כבר במהלך השבועות הקרובים. זאת, על בסיס טענות-שווא וניסיון לסחוט פעם נוספת את הקופה הציבורית", נמסר מההנהלה. "נדגיש כי במהלך השנה האחרונה קיבלו עובדי הרכבת תוספת שכר של 25% ומענק של 40 אלף שקל לעובד, בהתאם להסכם עבודה שנחתם ב-2012 ובו התחייבו נציגי העובדים לשקט תעשייתי ל-3 שנים".

בשבוע שעבר השיקה הרכבת את לוח הזמנים החדש, הכולל תוספת של כמעט 50 רכבות. העובדים פתחו בעיצומים ללא פגיעה בנוסעים, במחאה על הלו"ז החדש שהשיקה שמביא לטענתם לעומס חריג על העובדים מבלי היערכות מוקדמת ומבלי תיאום עם הוועד.

בהנהלת הרכבת טוענים כי בחודשים האחרונים התקיימו דיונים מול נציגי העובדים על הלו"ז החדש, ו"נערך דיון מעמיק והושגו הסכמות באשר לתגמול נהגי הקטרים, מנהלי התחנות והפקחים שהיקף עבודתם עלה בשל הלו"ז החדש. דרישתם הפתאומית של ועד העובדים וההסתדרות להעלאה רוחבית של 12.5% בפרמיות של כלל עובדי החברה, היא לא פחות מתאוות-בצע, על חשבון משלם המסים... ועד העובדים מנצל כל הזדמנות שנקרית בדרכו, על מנת לייצר מציאות של 'תפוס כפי יכולתך'".