לוקסי חשוף ב-70 מיליון שקל לאג"ח של אילן בן דב

הסתבך? הקריסה באג"ח סקיילקס וסאני עשו שמות בתיק ההשקעות של חברת לפידות ■ נציגות מחזיקי האג"ח המובטחות מתריעים על ניגוד עניינים במינויו לדירקטור בסקיילקס

יעקב לוקסנבורג / צילום: תמר מצפי
יעקב לוקסנבורג / צילום: תמר מצפי

בשבוע האחרון התלהטו הרוחות בחברת סקיילקס, שהשלימה הסדר חוב רק בתחילת השנה. המכתב ששלחה סמסונג בסוף מאי בו דרשה לשנות את תנאי זיכיון מכירת מכשירי הקצה שהעניקה לסקיילקס, גרר דיווח מצד האחרונה כי היא תזדקק להסדר חוב נוסף, וכי היא עוצרת את תשלומי החוב למחזיקי האג"ח, בהיקף כולל של כ-880 מיליון שקל. כך, חצי שנה לאחר שהושלם הסדר חוב הראשון, נקלעה סקיילקס למשבר נוסף, כאשר הפעם ברור כי בעל השליטה, אילן בן דב, צפוי לאבד את השליטה בה.

אחרי שהתפזר העשן באסיפות מחזיקי האג"ח שקיימה החברה בשבוע שעבר ובהצבעות שנלוו אליהן, התברר כי מי שהשתלט "דה פקטו" על סקיילקס הוא יעקב לוקסנבורג (לוקסי), בעל השליטה בחברת ההשקעות לפידות. לוקסנבורג, ויחד איתו סמנכ"ל הכספים של לפידות, אמיר תירוש, ואריה וובר (מכהן כדירקטור בשותפות הבת של לפידות, לפידות חלץ), מונו לדירקטורים בסקיילקס. תוך כדי המינוי, נחשף כלאחר יד, שלפידות חשופה בלא פחות מ-70 מיליון שקל לאיגרות החוב של פירמידת בן דב, ובעיקר לאג"ח בעלי הביטחונות הנמוכים של חברת סקיילקס.

אחרי שמחזיקי האג"ח המובטחות של סקיילקס, מסדרות ד' ו-ו', הודיעו על זימון אסיפות להעמדת החוב כלפיהן (כ-200 מיליון שקל) לפירעון מיידי, הצטרפו היום לדרישה גם מחזיקי האג"ח מסדרה י'. מדובר באג"ח פרטיות שהונפקו ביוני אשתקד, ולהן משועבדות מניות פרטנר בהיקף של פי 2.5 מגובה החוב, שנאמד בכ-135 מיליון שקל. נאמן האג"ח מסדרה זו, משרד רזניק פז נבו, דיווח על "זימון אסיפה ללא כינוס" מחר, שעל סדר יומה תעמוד הצבעה על העמדת החוב לפירעון מיידי.

עוד לפני החלטה פורמלית להדיח את אילן בן דב מכס מקבל ההחלטות בחברה - כרגע הוא עדיין בעל השליטה ויו"ר סקיילקס - נראה כי השוק כבר עשה זאת בשבילו. מאז המכתב בו תבעה סמסונג מסקיילקס לבצע שינויים רדיקליים בתנאי הזיכיון, איבדה מניית סקיילקס מעל ל-80% משוויה, וכעת נסחרת החברה לפי שווי בלתי נתפס של 24 מיליון שקל בלבד. ברור שבמצב עניינים זה השוק מבין כי בכל תרחיש שלא יהיה הערך לבעלי המניות - ובראשם חברת סאני דרכה שולט בן דב בסקיילקס (מחזיקה 75% מהמניות) - יהיה נמוך עד אפסי.

אם סקיילקס תצליח להגיע בשבועות הקרובים להבנות עם סמסונג, שיאפשרו את המשך העבודה עם יצרן המכשירים הסלולאריים הקוריאני במתכונת מסוימת, הרי שהחברה תנסה לגבש הסדר חוב מהיר, במסגרתו יומר חלק מהחוב להון, מניותיה של סאני ידוללו והיא תאבד את השליטה בסקיילקס.

מנגד, בתרחיש שבו סמסונג מנתקת לגמרי את היחסים עם סקיילקס (תרחיש אפשרי בהחלט לפי המהלכים האחרונים של קונצרן הענק) הרי שאין הצדקה להמשך פעילותה של החברה, ומחזיקי איגרות החוב המובטחות ישלחו אותה לפירוק. במצב זה, בעלי האג"ח הלא מובטחות יספגו תספורת של עשרות רבות של אחוזים, ומובן שבעלי המניות יוותרו ללא כלום.

כנראה שלא היה טיפקס בקלמר

בתוך המצב המורכב הזה, נראה שמי שהסתבך היא חברת לפידות שבשליטת לוקסנבורג. לפידות אינה מפרטת בדוחותיה הכספיים באילו ניירות ערך ספציפיים היא משקיעה בתיק ניירות הערך שלה, גם אם מדובר בהשקעה בהיקף מהותי. כעת, עם המינוי לנציגות האג"ח, נאלץ לוקסי לחשוף את היקף ההחזקות של לפידות בניה"ע של סקיילקס והחברה האם סאני.

דרך הדיווח בה בחרו בחברה אינה שגרתית בלשון המעטה: הכמות שבה מחזיקה לפידות בכל סדרת אג"ח של סקיילקס צוינה בשרבוט בכתב יד לא מסודר, בעוד שאת החזקותיה באג"ח סאני היא מפרטת בטבלה שהוכנה אף היא בכתב יד. הטבלה אמנם שורטטה עם סרגל, אך נראה שבקלמר של לוקסי או תירוש לא היה טיפקס, ובמקום שבו מופיעה טעות מחקו אותה השניים באמצעות קשקוש בעט.

המספרים עצמם מאפשרים לגלות סוף סוף מה היקף ההחזקה של לוקסי באיגרות החוב של סקיילקס. כך, מתברר כי לפידות ושותפות הבת, לפידות חלץ, מחזיקות אג"ח סקיילקס בשווי נוכחי של כ-56 מיליון שקל, מתוכן כ-28 מיליון שקל באיגרות בעלות הביטחונות הנמוכים. מלבד זאת, מחזיקות שתי החברות באג"ח סאני בשווי נוכחי של כ-13 מיליון שקל.

מפירוט ההחזקה, ניתן ללמוד מספר דברים: ראשית, מצבה של לפידות, שנכנסה להשקעה באג"ח סקיילקס וסאני לפני שנתיים, היה מצוין עד החודש שעבר, אז נסחרו אג"ח סקיילקס בתשואה נמוכה יחסית של 16%-20% (היום הן נסחרות בתשואת זבל כפולה), ואלו של סאני נסחרו במחיר הגבוה בכ-50% ממחירן היום.

שנית, לוקסי הגדיל את החשיפה לסקיילקס ביוני שעבר ורכש אג"ח פרטיות מסדרה י' בכ-25 מיליון שקל, ובכך בעצם עזר לחברה להמשיך להתגלגל עד לנקודה הנוכחית. לפידות עצמה, יצוין, לא פרסמה עד היום דיווח בו מפורט היקף ההחזקה שלה באג"ח סקיילקס, זאת למרות שמדובר בהחזקה שהיקפה רבע מתיק ההשקעות של החברה.

כעת נמצא לוקסי בדירקטוריון סקיילקס ויכול לנווט את מהלכי החברה משם בתקווה להחזיר חלק מההשקעה, אך יש כבר מי שרואה את הפוטנציאל לניגוד עניינים שקיים בכך, כשלפידות מחזיקה באג"ח במספר סדרות בסקיילקס וגם באג"ח של החברה האם, סאני. הבוקר שלחה נציגות מחזיקי האג"ח המובטחות, שמורכבת מכלל ומפסגות, מכתב באמצעות משרד עוה"ד פרץ פיגל, בו היא מתריעה כי מינוי לוקסי ונציגיו לדירקטוריון סקיילקס, היא "סיטואציה המעוררת על פניה קשיים מהותיים".

במכתב נטען כי מהדירקטורים החדשים נדרש "להדיר עצמם ולא להיות מעורבים במישרין או בעקיפין בהחלטה כלשהי שעשוי להיות בה ניגוד עניינים מול נושים אחרים של החברה, לרבות ובמיוחד בכל החלטה שעשויה להשליך על מימוש המניות המשועבדות לטובת סדרות ד' ו-ו'".

פתק - לפידות
 פתק - לפידות