"עיריית חולון ביקשה להביא למחיקת שכונה ולעקירת תושביה"

ביהמ"ש הורה לעיריית חולון לספק את השירותים הבסיסיים לתושבי שכונת "גבעת חולון" ולהציב שילוט עם שם הרחוב והשכונה

חולון מנופים וחול / צילום: תמר מצפי
חולון מנופים וחול / צילום: תמר מצפי

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קיבל עתירה שהגישו תושבי שכונת "גבעת חולון" נגד עיריית חולון, במסגרתה ביקשו להורות לעירייה לספק להם שירותים בסיסיים, כגון פינוי אשפה, הצבת מיכלי אשפה, התקנת תאורה ושילוט עם שם הרחוב והשכונה.

בעוד שבנוגע לרוב מרכיבי העתירה הגיעו הצדדים לכדי הבנה מחוץ לכותלי בית המשפט, נותרה בפני השופט ציון קאפח הסוגייה של היעדר שילוט לשכונה ואף שינוי שמה הוותיק של השכונה בהליך-בזק מחטפי, שעליה ניתן לאחרונה פסק הדין.

בית משפט העביר ביקורת נוקבת על התנהלות העירייה וקבע כי למרות ששם השכונה מוכר וידוע מאז שנות ה-40 של המאה הקודמת, ולמרות שאין מחלוקת שכך הוא מופיע ברישומי משרדי הממשלה ואף בחובות הארנונה והמים ששולחת העירייה לתושבים - למרות זאת במשך עשרות שנים בהן קיימת השכונה נמנעה העירייה מהתקנת שם רחוב "שכונת גבעת חולון" במקום, ואף שינתה את שם הרחוב בניגוד להוראות החוק.

בית המשפט קיבל את עתירת התושבים, שיוצגו בידי עורכי הדין משה מרדלר ממשרד זיו לב ושות' ואבישי משה ממשרד א. משה ושות', חייב את העירייה להתקין שילוט מתאים הנושא את שם רחוב השכונה ואף חייב אותה בהוצאות בסך 30 אלף שקל.

השופט קפאח מתח ביקור נוקבת על עיריית חולון וקבע כי היא נמנעה במשך שנים רבות מלקיים את חובותיה, למרות פניות חוזרות ונשנות אליה מצד התושבים.

"הלכה למעשה העירייה התעלמה במשך שנים ארוכות מקיומה של השכונה, כאשר לשיאם הגיעו הדברים עם פרסומן של תוכניות מתאר ח/500 וח/528, במסגרתן ביקשה העירייה להביא למחיקתה של השכונה ולעקירתם של תושבי השכונה מבתיהם, ובהקשרן הוגשו עתירות נפרדות מטעם תושבי השכונה", ציין קפאח.

לדבריו, "לשיאם הגיעו הדברים בשעה שלאחר הגשת העתירה, ובעודה נדונה בבית המשפט, ביקשה העירייה לשנות את שם רחוב השכונה במחטף, באמצעות הליך-בזק (אותו לא פרסמה ואף לא זימנה את תושבי השכונה להתנגד לו, כמתחייב), באמצעות ועדת השמות מטעמה".

עוד ציין קפאח כי "במהלך הישיבות עשיתי כמיטב יכולתי כדי להביא להידברות בין הצדדים, אך לדאבון-ליבי הדבר לא עלה יפה בעטיה של התנהלות המשיבה", בהתייחסו בעיקר למהלך-בזק של העירייה בו שינתה את שם שכונת העותרים מ"שכונת גבעת חולון" ל"דרך הביטחון", וזאת בעיצומם של הדיונים המתנהלים בפני בית המשפט.

לאור התנהלות העירייה קבע בית המשפט כי החלטות ועדת השמות ומועצת עיריית חולון לשנות את שם השכונה מבוטלות נוכח הפגמים שנפלו בהם, והורה לעירייה כי תתקין תוך 30 יום מיום מתן פסק הדין שלטי רחוב ושלטו הכוונה הנושאים את השם רחוב "שכונת גבעת חולון". בשולי הדברים מצא לנכון בית המשפט להביע פליאה על כי הגיע עד הלום בסוגייה כה פשוטה.