ארדן מסדיר את שירותי הפרימיום בטלפון; "הורים יוכלו לחסום"

כל שירותי הפרימיום בטלפון יינתנו רק ע"י חיוג למספרים 1-900, 1-901 ו-1-902, התעריפים יהיו שקופים וידועים מראש, וההורה יוכל לחסום שירותים אלה לילדיו

גלעד ארדן / צילום:  תמר מצפי
גלעד ארדן / צילום: תמר מצפי

שירותי תוכן באמצעות הטלפון הם דרך נוחה לייצר הפתעות בחשבון לתשלום. בהתאם להנחיית שר התקשורת גלעד ארדן, מסדיר כעת משרד התקשורת את "שירותי הפרימיום" - שירותי המידע והבידור שעבורם מחויבים צרכנים בתשלום נוסף בחשבון הטלפון - באופן שיגן על הצרכנים מפני חיובי יתר.

מעתה יינתנו כל שירותי הפרימיום רק באמצעות חיוג למספרים 1-900, 1-901 ו-1-902, במטרה למנוע את הטעיית הציבור שאינו מודע לתשלומים הנוספים. לא ניתן יהיה לחייב מנוי מעבר לתעריף הרגיל תוך שימוש בקידומות אחרות.

שירותי פרימיום, למעט שירותי תוכן ארוטי, מסופקים כיום לצרכנים במגוון שיטות: באמצעות מספרים בינלאומיים, בשירותי כוכבית (דוגמת כוכבית 22) וכן בקידומות 1-900, 1-901, ו-1-902, כשאופן הגבייה רחוק מלהיות שקוף לצרכן.

כעת כאמור הוחלט על אסדרה אחידה של שירותים אלה, באופן שיאפשר מצד אחד גישה לשירותים, ומצד שני יקיים את השקיפות החסרה. ההוראות ייכנסו לתוקף ב-24 באוקטובר 2014.

מה נקבע בפועל?

■ קידומת 1-900 - שירותים הניתנים לפי משך השיחה, בעלות של 0.5 שקל לדקה + תעריף רגיל ולא יותר מ-30 שקל לשיחה. השירות יהיה פתוח בברירת מחדל, אבל ניתן לחסום אותו בקלות באמצעות מילוי טופס שנמצא באתר החברה.

■ קידומת 1-901 - שירות שהתעריף עבורו לא יעלה על 50 שקל + תעריף רגיל לדקת שיחה. השירות יהיה סגור בברירת מחדל, אבל ניתן לפתוח אותו בקלות באמצעות טופס שנמצא באתר החברה.

■ קידומת 1-902 - שירות מוגבל בתעריף של עד 100 שקל + תעריף רגיל לדקת שיחה. השירות חסום בברירת מחדל, וניתן לפתוח אותו רק על-ידי זיהוי אמין של המבוגר המשלם, ובבקשה מיוזמת הצרכן שתתקבל בהליך שיאושר על-ידי המשרד.

בכל אחת מהקידומות תתחייב הכרזה בדבר מהות השירות, עלותו ואופן החיוב, והוא יינתן רק מרגע מתן הסכמה פוזיטיבית של המנוי לצריכת השירות באמצעות לחיצה על מקש. כמו כן, יתאפשר למנוי, במשך 5 שניות מהישמע האות המיוחד לאחר ההכרזה, לנתק את השיחה מבלי להיות מחויב בתשלום פרימיום.

עוד נקבע כי לא ניתן יהיה לספק על גבי קידומות 1-900 מוקדי שירות לקוחות ומוקדים להסדרת חובות וגבייה.

שר התקשורת גלעד ארדן מסר כי "במסגרת המדיניות החדשה, תעריפי שירותי הפרימיום יהיו שקופים וידועים מראש, ובנוסף ההורה יוכל לחסום שירותים אלה לילדיו, באופן שימנע מצב של חיובי יתר הנגרמים מחוסר מודעות לעלות השירות".