מרכז ההשקעות: נגבה 100 מ' ש' מחובות של 2 מיליארד ש'

המרכז דורש מ-50 חברות החזר של מענקים, לאחר שלא ביצעו תוכניות פיתוח וקליטת עובדים, כפי שהתחייבו המדינה מקווה לגבות "סכום ריאלי" מתוך כלל החוב

נחום איצקוביץ / צילום: איל יצהר
נחום איצקוביץ / צילום: איל יצהר

בכוחה של המדינה לגבות כ-100 מיליון שקל מחברות שלא עמדו בתנאים שעליהם התחייבו כשקיבלו בעבר מענקים מתוקף החוק לעידוד השקעות הון. כך מעריך היום (ב') מנהל מרכז ההשקעות במשרד הכלכלה, נחום איצקוביץ'. בשיחה עם "גלובס" אמר איצקוביץ', כי מדובר בכ-50 חברות, שלגביהן נעשים מאמצים למען החזרה של לפחות חלק מן החובות.

מדובר במענקים כספיים שניתנו בידי מרכז ההשקעות בשני העשורים האחרונים, בתמורה להתחייבויות שונות מצדן לגבי פיתוח והרחבת פעילות, קליטת עובדים ועוד. "אלה חברות שלא עמדו ביעדים שהציגו במעמד בקשת המענק מהמדינה ולא ביצעו את ההשקעות שעל היקפן התחייבו בתמורה לקבלת המענקים הכספיים", אמר איצקוביץ'. "אנו מנסים להגיע לכמה שיותר חברות וגם להיות ריאליים בנוגע לפוטנציאל הגבייה. אנו מעריכים שניתן, במסגרת פעולות שונות, לגבות מעל 100 מיליון שקל".

סך החובות ההיסטוריים של מפעלים וחברות בתמורה למענקים שקיבלו ממרכז ההשקעות מסתכם בכ-2 מיליארד שקל. אלא שעל רקע הסכום העצום, במרכז ההשקעות ממליצים להנמיך ציפיות בנוגע לפוטנציאל הגבייה של חובות אלה, שכן רוב החברות והמפעלים נסגרו מזמן או פשטו רגל והחובות עצמם נחשבים אבודים. לפי בכירים במשרד הכלכלה, החובות תפחו בין השאר בעקבות ריביות נשך בשיעור של כמעט 20%."כשאנחנו מדברים על כ-100 מיליון שקל, אנחנו בהחלט מדברים על סכום ריאלי", אמר איצקוביץ'.

אחת מתוך שורה של פעולות שמוביל כיום מרכז ההשקעות מתמקדת בחברת טכנולוגיות שפעלה ביישובי שגב. לטענת משרד הכלכלה, החברה קיבלה ב-1995 מענק נרחב בעקבות בקשה שהגישה במטרה להרחיב פעילות לייצור מבלטים, תבניות, מתקנים אוטומטיים לתעשייה, וזאת בהשקעה של מעל ל-3 מיליון שקל. אלא שלטענת המשרד, החברה לא עמדה בתנאי המענק, לא הגישה דוח ביצוע של התוכנית שבגינה קיבלה את הכסף, ובאחרונה הוגשה נגדה תובענה למימוש אגרת חוב לטובת המדינה ומינוי של כונס למימוש נכסיה בסכום של כ-7 מיליון שקל. את תגובת החברה לא ניתן היה להשיג היום. "כבר בינואר 2001 החברה נדרשה בהחזר של כל המענקים שקיבלה מהמדינה, ובשנת 2010 הוצע לה להחזיר את החובות במסגרת מבצע גבייה שכולל הפחתת חוב. החברה לא נענתה גם להצעה זו", טען איצקוביץ'.

בעבר התייחס מבקר המדינה לאופן ההתנהלות של משרדי הממשלה, ובהם גם משרד הכלכלה, בנוגע לגביית חובות מחייבים וקרא למרכז ההשקעות להגביר את מאמציו בנושא זה. בעבר נמתחה על מרכז ההשקעות ביקורת נוקבת על כך שלא התנה מתן מענקים בשעבודים או בביטחונות שיקנו למדינה מעמד של נושה מובטח. במשרד הכלכלה מבהירים כי כיום, חברות שזוכות למענקים עוברות בדיקות מקיפות לגבי איתנותן הפיננסית.