שר האוצר לפיד: "לא אחתום על העלאת מחירי החלב"

(עדכון) - על-פי אישור משרד החקלאות, מחיר המטרה של החלב הגולמי יעלה ב-1 ביולי ב-6.8% ל-228.23 אגורות לליטר

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

משרד החקלאות אישר היום (ב') את התייקרות מחיר המטרה של החלב - המחיר שמקבל הרפתן מהמחלבה עבור החלב הגולמי בשיעור של 6.81%. ההתייקרות תיכנס לתוקף ב-1 ביולי. מחיר המטרה החדש יעמוד על 228.83 אגורות לליטר - תוספת של 14.59 אגורות לליטר.

אולם, שר האוצר יאיר לפיד מסר הערב: "לא אחתום על העלאת מחירי החלב". בבהקשר זה חשוב לציין כי אם ועדת המחירים תמצא שיש להעלות את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח, יצרניות מוצרי החלב יהיו זכאיות לפיצוי בשל העלייה במחיר המטרה.

העלייה במחיר המטרה של החלב עלולה לגרור בעקבותיה עליית מחיר רוחבית במוצרי החלב השונים - למרות שבפעם הקודמת שבה מחיר המטרה ירד, היצרניות תנובה, שטראוס וטרה לא ביצעו הורדת מחיר גורפת במוצרים בהתאם.

בעקבות העלייה במחיר המטרה של החלב צפויה להתכנס ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר, על מנת להחליט אם לבצע שינויים במחירי מוצרי החלב שבפיקוח. לפי שעה לא נקבע כל מועד להתכנסות כזאת.

בזמן שמחיר המטרה של החלב מתעדכן מדי רבעון, מחירי מוצרי החלב שבפיקוח מתעדכנים אחת לשנה או כאשר חל שינוי של 3% ויותר בעלות הכוללת של הייצור. אם מחיר המטרה לא יירד ברבעון הבא, יש להניח כי העלייה הנוכחית תגרור עלייה במחירי מוצרי החלב שבפיקוח.

במשרד החקלאות אומרים כי העלייה במחיר המטרה הייתה אמורה לבוא לידי ביטוי בעלייה של 18.1 אגורות (לעומת 14.59 אגורות שאושרו), אך במשרד החליטו למתן את העלייה לאור ההערכות כי עלויות הייצור של החלב הגולמי יירדו ברבעון הבא.

הגורמים לעלייה במחיר המטרה הם עלייה חדה במחיר התבואות שמשמשות כמזון לפרות, וזאת בעקבות הבצורת שעלייה הוכרז לאחרונה.

במשרד החקלאות ופיתוח הכפר אומרים כי הם הגיעו להבנות עם נציגי המגדלים של מזון הפרות למתן את העלייה במחיר המזון, בכדי למנוע עלייה גדולה בהרבה במחיר החלב. הודות לכך, מחיר התבואה לתחמיץ (מזון גס לפרות) עלה מ-720 שקל לטון לכ-930 שקל לטון - עלייה של 29%, וזאת לעומת דרישת המגדלים להעמיד את המחיר על 1,350 שקל לטון.

על-פי הנתונים שנאספו במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, מחיר השחת עלה ב-49%, מ-800 שקל לטון ל-1,189 שקל.

עוד יצוין כי העלייה במחיר המטרה מביאה לידי ביטוי את הפער בין עלות הייצור לבין המחיר שקיבלו הרפתנים (קרי, הרפתן המשיך לקבל מחיר נמוך בגין החלב, למרות גידול חד בעלויות ייצורו).