סוף לכריך ב-31 שקלים בנתב"ג? רש"ת תשקול לפקח על המחירים

יו"ר הוועדה לפניות הציבור בכנסת איימה לקרוא לציבור הטסים "להביא קפה מהבית" ■ מנכ"ל הדקה ה-90: "משפחה עם שני ילדים תגיע בקנייה של שני סנדביצ'ים (בהם תחלוק) ושתי כוסות קפה ליותר מ-100 שקל. זה סביר?"

בית קפה בנתבג / צילום: תמר מצפי
בית קפה בנתבג / צילום: תמר מצפי

האם בקרוב נזכה לשתות כוס קפה בנתב"ג בפחות מ-15-16 שקל - מחירה בארקפה ובארומה? אחרי שנים שבהן משלמים הטסים מחירים גבוהים במיוחד על מזון ושתייה בנתב"ג, ייתכן שמספר מוצרים יוכנסו לפיקוח מחירים - כך סוכם היום (ג') בתום דיון סוער שהתנהל היום בוועדה לפניות הציבור. מנכ"ל רשות שדות התעופה אמר בדיון כי יספק תשובה בתוך שבועיים.

בדיון נכחו נציגי הנהלת רשות שדות התעופה (רש"ת) ונציגים של כמה רשתות מזון הפועלות בנתב"ג כמו ארקפה, פיצה האט וקקאו.

יו"ר הוועדה, ח"כ עדי קול (יש עתיד), תהתה אם ניתן להוזיל את מחירי הקפה בנתב"ג כפי שעשתה קופיקס למחירי הקפה בארץ, והאם רש"ת יכולה להכתיב מחירים שפויים באמצעות פיקוח (בדומה למקובל באוניברסיטאות) על מוצרים בסיסיים כמו בקבוק מים, כוס קפה וקפה ומאפה, שהם הנמכרים ביותר בתחום המזון בנתב"ג.

יעקב גנות, מנכ"ל רש"ת; שמואל זכאי, מנהל נתב"ג; ויורם שפירא, סמנכ"ל חטיבת המסחר של רש"ת; השיבו לה כי הנושא יישקל בחיוב, וכי בעוד כשבועיים הם יתנו לה את תשובתם הסופית בעניין.

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), יו"ר הוועדה לשעבר, שנכח אף הוא בדיון, הציע לעשות לקפה לואו קוסט. "התעופה הייתה יקרה עד שהגיעו חברות הלואו קוסט. אז אולי אפשר לעשות לואו קוסט גם לאוכל בנתב"ג. שיהיה כוס קפה יקר ולצידו כוס קפה במחיר מפוקח".

את אותה הצעה הציע גם עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות: "צריך פיקוח - אחרת יש השתוללות מחירים".

בתגובה לקריאתה של קול בוועדה: "נקרא לציבור 'תביאו קפה מהבית'", אמר פלג: "אנשים רוצים לצרוך קפה בנתב"ג ולא להביא קפה מהבית. בטיסות לואו קוסט לא מגישים קפה, וגם אי-אפשר להביא טרמוס מהבית כשכל גרם נשקל. אנחנו מבקשים שתהיה התחשבות במכרזים של רש"ת בסוגיית מחירי המזון".

עוד אמר פלג כי רש"ת צריכה להיות נאמנה לציבור, ולא להיות שותפה עסקית של הזכיינים ולחלוק איתם ברווחיהם על גב הציבור.

יוקר המחירים בנתב"ג ולא רק של מזון ושתייה מקומם לא מהיום. כבר לפני כשנתיים פרסמנו כאן כתבה העוסקת בתעריפים הגבוהים שהישראלים נדרשים לשלם בנתב"ג על כוס קפה וכריך, חידוש דרכון, חניה או מונית - כשבהקשר זה יש לציין את "צו ההרחקה" שרש"ת הוציאה באחרונה לחברת המוניות "גט טקסי", שאף עתרה לבג"ץ בנושא - מהלך תמוה לאור העובדה שתחנת המוניות "הדר", הזכיינית הבלעדית להסעות מנתב"ג החוצה, גובה מכל נוסע תשלום נוסף של 5 שקלים בגין אישור יציאה מתנב"ג.

ובחזרה למזון/קפה: באוגוסט 2012 פרסמנו למשל שסנדוויץ' חלומי בסניף ארומה בנתב"ג נמכר ב-19 שקל לחצי כריך וב-29 שקל לכריך שלם.

מבדיקת התפריט כיום עולה כי המחיר עלה ב-2 שקלים ל-31 שקל לכריך שלם. חצי כריך עדיין נמכר ב-19 שקל. גם המחיר של כוס אספרסו וכוס קפוצ'ינו רגיל לא השתנה ונותר 10 ו-15 שקל בהתאמה. כך או כך, חלק מהמחירים בארומה נתב"ג עדיין יקרים יותר מהמחירים מסניפי ארומה בארץ.

הזכיינים בנתב"ג טענו אז וגם היום בוועדה כי התעריפים הגבוהים הם תולדה של דמי זיכיון גבוהים שגובה מהם רש"ת, המנצחת על כל הפעילות המסחרית בשדה. אגב, סך הכנסותיה של רש"ת מפעילות מסחרית הסתכמו בשנת 2013 ב-1.314 מיליארד שקל.

"לקוחות שבויים"

"המחאה החברתית לא חלחלה לנתב"ג", אמר בדיון שחר תורג'מן, מנכ"ל קבוצת הדקה ה-90 שהחלה את המאבק בדף מחאה בפייסבוק (שאליו הצטרפו עד כה כ-8,600 איש) תחת הכותרת "מנחיתים את המחירים בנתב"ג".

במכתב ששלח לוועדה טרם הדיון כתב תורג'מן: "כמי שעומד בראש חברת תיירות גדולה ועובר בנתב"ג לא מעט, אינני יכול יותר להישאר אדיש למחירי המזון והשתייה המופקעים הנגבים בנתב"ג, הגבוהים עד 40% ממוצרים זהים בסניפים אחרים של הרשתות הנמצאים מחוץ לנתב"ג, בלי שום פרופורציה למחירים בעולם. למרות דמי השכירות הגבוהים, בהם אני נושא גם בעצמי כבעל סניף בנתב"ג - כרטיסי הטיסה שאני מוכר בסניף בנתב"ג אינם יקרים יותר".

עוד כתב תורג'מן: "אזרחי ישראל מוצאים את עצמם לקוחות שבויים כאשר הם מגיעים 3 שעות ולפעמים יותר לנמל התעופה, ללא שום אפשרות סבירה לרכוש במחיר הוגן בקבוק שתייה, קפה או סנדביץ'. למרות שמדובר במונופול, הפיקוח על המחירים בנתב"ג כמעט אינו קיים - משפחה עם שני ילדים תגיע בקנייה של שני סנדביצ'ים (בהם תחלוק) ושתי כוסות קפה ליותר מ-100 שקל. האם זה מצב סביר להגיע אליו דווקא בעת הזו, כאשר מעמד הביניים כורע תחת העומס?".

בדומה לדוברים אחרים בוועדה, גם תורג'מן הציע ליישם סל מוצרים מפוקח עוד לפני שיא עונת התיירות. יעקב גנות, מנכ"ל רש"ת, פנה בוועדה לתורג'מן ואמר לו: "אתה כועס אולי כי אנשים קונים היום כרטיסי טיסה ישירות מחברות תעופה ולא דרכך. אולי שהדקה ה-90 תוריד עלויות טיסה כדי שאנשים יוכלו לקנות גם כוס קפה וכריך".

"אפשר לעשות הנחות, לא חסמנו אף אחד"

נאור אשכנזי, נציג רשת ארקפה בוועדה, אמר היום: "המחירים שלנו בנתב"ג יקרים ב-2 שקלים מעל המחירים ביתר סניפי הרשת - למשל 16 שקל לכוס קפוצ'ינו, 12 שקל לאספרסו ו-30 לכריך ו-2 שקלים פחות ביתר הרשת - כי ההוצאות שלנו בנתב"ג גדולות יותר".

ואילו לדברי ניב זילברשטיין, המשנה למנכ"ל פיצה האט, "רק 55% מהמוצרים שאנחנו מוכרים בנתב"ג יקרים בכ-5%-6% מיתר הסניפים שלנו בארץ".

עוד אמר זילברשטיין כי כדי להוזיל עלויות, "הייתי שמח לסגור את שני הסניפים שלנו בנתב"ג למשל בשעות מתות בהן אין תנועת נוסעים המצדיקה פתיחה ולחסוך בעלויות כוח-אדם. אבל אנחנו לא יכולים לעשות את זה מבלי לקבל אישור של רש"ת. אנחנו גם לא יכולים להוריד מחירים או לעשות מבצעים מבלי לקבל אישור של רש"ת. אני מקווה שיהיו מוצרים שיוכנסו לפיקוח".

שמואל זכאי, מנהל נתב"ג, דחה את טענתו: "תמיד אפשר לעשות מבצעים והנחות. לא חסמנו אף אחד אף פעם".

חילופי האשמות בדיון בכנסת
 חילופי האשמות בדיון בכנסת