מקרוקיור הגישה תשקיף לגיוס לפי שווי של עד 300 מיליון ד'

החברה הפועלת בתחום הפצעים תפעל לגייס כמה עשרות מיליוני דולרים ■ בין בעלי המניות בה: זאב ברונפלד, קרן פונטיפקס, קרן ויולה והמיליארדר יצחק מירילשוולי ■ ננו-וויברוניקס תרשום למסחר מניות בשווי של 7.5 מיליון דולר

ניסים משיח ודו בן עמי / צילום: תמר מצפי
ניסים משיח ודו בן עמי / צילום: תמר מצפי

גל תשקיפי החברות הישראליות הנערכות להנפקה בנאסד"ק נמשך. ועל רקע הנפקתה המוצלחת של חברת קייט פארמה בשבוע שעבר - ששווה כבר יותר ממיליארד דולר - עולה הסבירות כי התשקיפים הללו אכן יובילו בסופו של דבר לגיוסי הון משמעותיים לחברות ישראליות.

חברת ריפוי הפצע מקרוקיור (Macrocure) הגישה היום את התשקיף שלה, ועל פי ההערכות היא צפויה לגייס כמה עשרות מיליוני דולרים בנאסד"ק, לפי שווי חברה של כ-200-300 מיליון דולר "אחרי הכסף". את ההנפקה מובילים החתמים קרדיט סוויס, ג'פריס, נמורה ואופנהיימר.

מקרוקיור פיתחה שיטה לטיפול בפצעים קשים לריפוי באמצעות שימוש בתאי דם לבנים (מקרופג'ים), המופקים מתרומות דם. התאים עוברים טיפול מיוחד במעבדתה של החברה כדי לשפר את יעילות הריפוי שלהם, וכך נוצר המוצר של החברה שנקרא CureXcell.

בעלי המניות העיקריים במקרוקיור פעילים בשנים האחרונות בתחום ההנפקות בחו"ל. זאב ברונפלד, שמחזיק ב-24% ממניות החברה, מוכר כיו"ר פרוטליקס, שותף בביוסל, בביומדיקס ובקרן טרנדליינס המתכננת כעת הנפקה בקנדה; קרן פונטיפקס (16%) היא גם בעלת המניות הישראלית הגדולה בקייט פארמה שהזכרנו בפתיח, ובעלת מניות בשתי חברות נוספות המתכננות הנפקה: ביובלאסט וארגו; קרן ויולה (15%) היא מבעלות המניות הגדולות בלומניס שהנפיקה בתחילת השנה.

בעל מניות משמעותי נוסף בחברה (15.8% לפני ההנפקה) הוא יצחק (וויצ'סלב) מירילשווילי, מיליארדר גיאורגי המוכר מפעילותו בתחום חיפושי הנפט בישראל ובעיקר בחברת "הכשרה אנרגיה". דוד בן עמי, המכ"ל הקודם של מקרוקיור וכיום דירקטור בה, מחזיק 17%.

המנכ"ל הנוכחי, ניסים משיח, מחזיק 7.4% מהחברה. משיח כיהן בעבר כנשיא חברת אומריקס, שגם היא עסקה במוצרים המופקים מפלזמת הדם. אומריקס נמכרה בסופו של דבר לחברת ג'ונסון אנד ג'ונסון ב-438 מיליון דולר, לאחר כמה שנים בהן נסחרה בנאסד"ק.

סיפורה של מקרוקיור הוא חריג ביחס למקובל בתחום. החברה הוקמה לאחר שהמוצר שלה כבר היה בשוק, ולאחר שמייסדה, פרופ' דוד דנון, כבר הציע את הטכנולוגיה במשך כמה שנים בבתי החולים תל השומר וכרמל. הוא לא ערך ניסוי קליני גדול במוצר, אולם לאורך השנים הצטברו עדויות מטיפול באלפי חולים, ומהן עלה כי המוצר יעיל.

על בסיס זה הוקמה החברה ב-2009 ומאז היא מנסה לפרוץ דרך רגולטורית כדי להפוך את ה-CurXcell ממוצר מעבדתי למוצר מדף המאושר לשיווק בארה"ב ואירופה, כשבינתיים שיווקו נמשך בישראל. כעת עורכת החברה שני ניסויי שלב 3 (ניסוי שיווק רב מרכזי) בארה"ב, כשתוצאות אחד מהם צפויות במחצית השנייה של 2015. החברה עדיין אינה רושמת הכנסות משמעותיות, ואת שנת 2013 היא סיימה עם הפסדים של 18.3 מיליון דולר. בקופת החברה היו נכון לסוף הרבעון 15.9 מיליון דולר.

הניסיון השני של ננו-וויברוניקס

גם ננו-וויברוניקס מפתחת מכשור רפואי לטיפול בכאב ופצעים, כך שלשתי החברות יש מן המשותף. החברה תפעל לגייס 7.5 מיליון דולר לפי שווי של 15 מיליון דולר "אחרי הכסף".

בעלי המניות העיקריים בחברה הם משקיעים אמריקנים פרטיים, ביניהם פול פאקר השותף בקרן שביט, וכן חברת ColabRX המספקת שירותי ייעוץ לחברות פארמה.

זהו הניסיון השני של ננו וויברוניקס להנפיק, לאחר שבניסיון הקודם, לפני כמה חודשים, לא הצליחה החברה להשיג את השווי שביקשה. לאור זאת, בניסיון הנוכחי הורידה החברה את מחיר למניה ב-5 סנט והוסיפה אופציות.

המוצר העיקרי של ננו-וויברוניקס הוא מכשיר לשימוש ביתי שמעביר רטט מבוסס אולטרה-סאונד דרך אזורי הכאב והפצע, משפר את זרימת הדם והחמצן לאזור, וכך מעורר תהליכי ריפוי. עד כה בוצעו במוצר ניסויים קליניים ראשוניים בלבד, וידרשו ניסויים נוספים כדי להגיע למכירות משמעותיות.

כמו כן יש לחברה מספר מוצרים משלימים: משאבה לניקוי פצעים כרוניים מרקמה מיותרת, מדבקה ובתוכה מערכת אולטרה-סאונד ממוזערת המייצרת את אפקט הרטט באופן קבוע בעוצמה נמוכה יותר, ומוצר רוטט נוסף לשימוש עם קטטרים כדי למנוע את ההצטברות של מושבות חיידקים על גביהם.

לכל המוצרים מלבד המשאבה יש אישור לשיווק באירופה, ומוצר הכאב והמשאבה אף מאושרים לשיווק בארה"ב.

את שנת 2013 סיימה החברה עם הכנסות של 211 אלף דולר בלבד, והפסד של 1.9 מיליון דולר. ברבעון הראשון של 2014 היא רשמה הכנסות של 62 אלף דולר, והפסידה 503 אלף דולר. הגירעון הכולל של החברה עומד על 14.7 מיליון דולר, ובדוחותיה מופיעה הערת עסק חי. חתמי ההנפקה הם Chardan Capital ו-Maxim Group. לאחרונה מונה למנכ"ל החברה אופיר שחף, שהיה מנכ"ל חברת הדסית ביו אחזקות הנסחרת בתל אביב ובנאסד"ק באמצעות ADR.

על פניו, עבור חברת מכשור רפואי שתוצאותיה עדיין דלות כמו ננו-וויברוניקס, שוק ההון הישראלי מתאים יותר מאשר השוק האמריקני, אך השוק המקומי די נעול כרגע בפני הנפקות חדשות.

עו"ד שלמה לנדרס, שותף במשרד עמית פולק מטלון, שמלווה את ננו-ויברוניקס בתהליך ההנפקה אמר היום ל"גלובס" בהקשר זה כי "החברה אמנם פועלת בישראל אולם היא רשומה בארה"ב, ולכן מגישה את התשקיף על פי הכללים לחברות אמריקניות".

החתמים מימשו הגרין שו בקייט

בשבוע שעבר הסתיימה, כאמור, ההנפקה המוצלחת של חברת קייט פארמה, שגייסה 128 מיליון דולר לפי שווי של 637 מיליון דולר "אחרי הכסף" ונסקה 70% ביום המסחר הראשון שלה.

אתמול המשיכה המניה את המגמה החיובית עם עליות של 5%, וכעת היא כבר הגיעה לשווי של 1.05 מיליארד דולר. היום הודיעו חתמי ההנפקה על מימוש אופציית הגרין שו שניתנו להם, כך שלקופת החברה ייכנסו 19 מיליון דולר נוספים.

מקרוקיור

■ שנת הקמה: 2008

■ מה עושה: פיתוח שיטה לטיפול בפצעים קשיי ריפוי

■ היכן ממוקמת: פתח תקווה

■ מספר עובדים: 26 (17 בארץ, 9 בארה"ב)

■ מנכ"ל: ניסים משיח

■ יו"ר: דוד בן עמי

■ כמה גייסה ב-2013-2012: 26.4 מיליון דולר

Macrocure - בעלי המניות
 Macrocure - בעלי המניות