ארז כהן: הורים וילדים לוקחים 2 משכנתאות על אותה דירה

כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "זוגות צעירים ומשפרי דיור לא מסוגלים להגיע להון עצמי לדירה - אז ההורים לוקחים עוד משכנתא. ב-25% מהעסקאות נלקחות 2 משכנתאות על אותה דירה"

דוכן משכנתאות / צלם: תמר מצפי
דוכן משכנתאות / צלם: תמר מצפי

זוגות צעירים ומשפרי דיור לא מסוגלים לממן יותר רכישות דירות בעצמם, ולכן נעזרים בהוריהם וקרוביהם שייקחו על עצמם משכנתא נוספת - כך טוען היום (ד') ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, בתגובה לנתוני בנק ישראל שפורסמו היום (ד').

לפי נתוני בנק ישראל, החוב הכולל של משקי הבית בחודשים אפריל-מאי עלה ב-900 מיליון שקל לרמה של 414 מיליארד שקל. חוב המשכנתאות באותה תקופה עלה ב-1.6 מיליארד שקל (ללא מחזורים) לרמה של 291 מיליארד שקל. בחודש מאי לבדו עמד סך המשכנתאות על 4.5 מיליארד שקל (כולל מחזורים) ולפי הערכות שפורסמו אתמול ב"גלובס" - גם ביוני יסתכם סך המשכנתאות ב-4.4 מיליארד שקל.

התפתחות החוב במשק
 התפתחות החוב במשק

כהן טוען כי הנתונים הם "הוכחה ניצחת לדיסוננס בעייתי מאוד שנוצר בשנה האחרונה בשוק הנדל"ן". הוא מסביר כי בעוד היקף המשכנתאות ממשיך להיות גבוה, כמות העסקאות בשוק הנדל"ן פוחתת כפי שפורסם אתמול בנתוני משרד האוצר.

"מחד, כמות לקיחת המשכנתאות תופחת והולכת ומאידך גיסא כמות העסקאות הולכת ופוחתת. מה קרה כאן?", שואל כהן ועונה: "קרה כאן דבר פשוט מאוד; בתקופה האחרונה הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור אינם מסוגלים לממן את רכישת הדירה באמצעות המשכנתא שהם לוקחים. משום כך, יותר ויותר רוכשי הדירות נעזרים בהוריהם וקרוביהם על מנת לקחת משכנתא נוספת. במילים אחרות מתברר כי בכ-25% מהמקרים בקירוב נלקחות על אותה דירה שתי משכנתאות במקום אחת עובדה שמעצימה את חומרת המצב".

יוסי חסון, מנכ"ל החברה לחיזוק מבנים בישראל, מחזק את דבריו של כהן ומוסיף: "המצב הזה, כמו גם העובדה שהתבשרנו על עצירה מוחלטת של תמ"א 38 בתל אביב, רק ילך ויחמיר זאת משום שזוגות צעירים לא יוכלו לעמוד בהיטל המשכנתאות והרבה משקי בית על סף קריסה. אם ממשלת ישראל לא תכפה לאלתר על כל העיריות לקדם התחדשות עירונית בעירם הננו צפויים למחסור קריטי בדירות כבר בשנה הקרובה ולהמשך המגמה המאוד מסוכנת של 'בועת משכנתאות' כתוצאה מהיעדר היצע".

נטילת משכנתאות חדשות
 נטילת משכנתאות חדשות

קרן חיות, סמנכ"לית מידע כנסים, מצטרפת למבקרים וטוענת כי "זהו הקפיטליזם החזירי בהתגלמותו שלא מאפשר לרכוש דירה ללא משכנתא של 1.5 מיליון שקל - רק לילדים של מיליונרים שנולדו עם כפית של שמנת. אם ממשלת ישראל רוצה לאבד לדעת את דור העתיד, זו בדיוק הנוסחה הבדוקה לכך. אדוני ראש הממשלה, נושא זה מוטל לפתחך".