לברון עוזב את מיאמי? לא כל כך מהר

עונת המלפפונים ב-NBA נפתחה עם הודעה דרמטית מצידו של כוכב ההיט, אבל עושה רושם שקינג ג'יימס לא באמת מתכוון לוותר על השמש של סאות ביץ'

לברון ג'יימס / צלם: רויטרס
לברון ג'יימס / צלם: רויטרס

לברון ג'יימס הצליח אתמול להוציא מאיזון את כל תקשורת הספורט בארה"ב עם ההחלטה "למשוך" את החוזה שלו (Opting Out) במיאמי היט, שנתיים לפני סיומו. במידה וקינג ג'יימס ילך לקבוצה אחרת, המשמעות היא ברורה, ותשליך על כל ה-NBA לשנים הבאות: כל קבוצה שיגיע אליה נועלת את עצמה כמועמדת מספר אחת לאליפות לארבע השנים הבאות (משך החוזה שלברון יכול לחתום), ותמחק כל ניסיון של קבוצה אחרת לבנות שושלת. אבל האם לברון בכלל מתכוון לעזוב את מיאמי? לא בטוח בכלל.

לברון עשה מהלך שהרבה שחקנים שנמצאים בשיא הקריירה עושים. שחקנים מממשים את אופציית היציאה רק כדי לחתום כמה שבועות לאחר מכן באותה קבוצה בדיוק. למה? הרבה שיקולים. אבל נתחיל מזה שאין כאן שום סיכון. לברון היה צריך להודיע מבחינה טכנית עד ה-1 ביולי אם הוא יוצא מהחוזה. אז גם אם ייצא מהחוזה, ביג דיל, הוא לברון ג'יימס. יש 29 קבוצות אחרות בליגה שיפשטו לעצמן את העור ואת חשבון הבנק כדי לתת לו עבודה מחר בבוקר.

אצל חלק מהשחקנים השיקול הוא כלכלי. הליגה, שלא מעוניינת ששחקנים יעברו יותר מדי בין קבוצות, קבעה מנגנון שמאפשר לשחקן חופשי (FREE AGENT) לחתום על חוזה ששווה הרבה יותר כסף אם הוא עושה את זה בקבוצה הקודמת שלו. במקרה של לברון חתימה מחודשת במיאמי תאפשר לו חוזה מקסימום של חמש שנים, עם העלאה של 7.5% בכל שנה בשכר בהשוואה לשכר הקודם. במלים אחרות - חוזה חדש אצל מיקי אריסון יהיה שווה לו בסביבות 127 מיליון דולר. כל קבוצה אחרת שלברון יילך אליה תוכל לתת לו חוזה לארבע שנים, עם העלאה מקסימלית של 4.5%. חוזה מקסימום כזה יהיה שווה "רק" 94 מיליון דולר - כמעט 35 מיליון דולר פחות. תוסיפו את העובדה שפלורידה היא אחת המדינות היחידות שלא גובה מס על הכנסות (בנוסף למס הפדרלי שכל אזרח אמריקאי משלם), ומדובר על עשרות מיליוני דולרים הפרש.

מצד שני, ג'יימס כבר הוכיח שלא הכסף מנחה אותו וגם אמר בראיון שבשלב זה של הקריירה "אני רוצה לספור אליפויות". בהגעה למיאמי ב-2010 הוא ויתר על כסף ולא חתם על חוזה מקסימום, כדי לאפשר את בניית המשולש עם ווייד ובוש.

האפשרות של שחקנים בקליבר של לברון או כרמלו אנתוני (שמימש את אופציית היציאה מהחוזה בניקס), לנצל את סעיף היציאה מהחוזה, קשורה יותר בכוח שלהם מול הקבוצות. ההעדפה היא להשאיר את הכוח בידיים שלך, לשבת על הגדר כמה שבועות ולראות מה עושה הקבוצה שלך, כמה היא מזיעה, כדי להבטיח לך מעל לכל ספק שהיא מתכוונת להמשיך ולהיות תחרותית בשנים הבאות. רק אם לברון ייראה שראשי מיאמי נמנעים מהחלטות קשות ומתקשים למצוא פתרונות יצירתיים - הוא יקום ויילך. אם במיאמי רוצים ללכת למהלך גדול ולשמור על ג'יימס (וקשה לראות איך הם מעיזים לאבד אותו), הם יצטרכו לגרום לשני החברים - ווייד ובוש לעזוב, או לפחות לאחד מהם. במצב כזה יהיו להם 45 מיליון דולר לבנות משהו גרנדיוזי חדש סביב לברון.

הערכה 1: אף אחד במיאמי לא יוותר על השחקן הטוב בעולם ואחד מהטובים בהיסטוריה בגלל קצת אי נעימות מול ווייד או בוש.

הערכה 2: לברון ימשיך ליהנות עוד כמה שנים טובות מהשמש של סאות' ביץ'.