מסתמן: בקרוב נפסיק לקבל הודעות מטרידות מעמותות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק של חה"כ מיקי רוזנטל ועדי קול לתיקון חוק הספאם, לפיה ייאסר לשגר דבר פרסומת באמצעות מערכת חיוג אוטומטית - גם אם מדובר במסר שמטרתו בקשת תרומה או הפצת תעמולה

עדי קול / צלם: יוסי זמיר
עדי קול / צלם: יוסי זמיר

אין כמעט תופעה מציקה כמו שיחות הטלפון בבקשה לתרומה. הבשורה הטובה: מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק שהוגשה בנושא על-ידי חברי הכנסת מיקי רוזנטל (העבודה) ועדי קול (יש עתיד).

התיקון בחוק התקשורת כולל איסור לשגר דבר פרסומת באמצעות מערכת חיוג אוטומטית, גם אם מדובר במסר שמטרתו בקשת תרומה או הפצת תעמולה, ובכלל זה מסר המופץ באופן לא מסחרי או מסר המופץ על-ידי מוסד ללא כוונת רווח.

בנוסף מוצע לחייב מפרסם המשגר דבר פרסומת בדרך זו לאפשר לנמען, במשך 30 שניות מתחילת הודעת המסר הקולי, להסיר את שמו מרשימת התפוצה של המפרסם בדרך של לחיצה על החייגן.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטרת התיקון לחוק היא להבטיח כי לכל אזרח בישראל תהא הזכות והיכולת למנוע מגופים, מכל סוג שהוא, להטריד אותו במה שמכונה 'דואר זבל' (ספאם). לאחרונה, התופעה לפיה מוסדות ללא כוונת רווח שולחים מסרים אלקטרוניים לנמענים - אם באמצעות הודעות דואר אלקטרוני, מסרונים או הודעות מוקלטות, ובלי שלנמענים תהא הבחירה להפסיק זאת - הפכה נפוצה מאוד.

"תיקון שהתקבל בשנת 2008, במסגרתו הוסף לחוק סעיף המוכר כ'חוק הספאם', עשה שינוי מבורך בהקטנת כמות דואר הזבל, על שלל צורותיו, הזורם בצינורות התקשורת האלקטרונית. אולם, בחלוף 5 שנים מתיקון החוק, ברור כי נדרש לטפל בהיבט נוסף אשר החוק נמנע מלטפל בו עד היום, והוא הטרדת האזרח על-ידי דואר זבל הנשלח ממוסדות שאינם למטרות רווח, בלי לאפשר לאזרח לסרב לקבל זאת".

ח"כ מיקי רוזנטל מסר כי "טכנולוגיה יכולה להיות דבר נפלא, אבל היא יכולה להפוך גם לסיוט. כל מיני אנשים מבקשים תרומות בטלפון באופן שאי-אפשר לשאת את זה. אדם שמבקש קצת שקט בביתו לא ייתקל בשיחות כל שעה של מבקשי נדבות. הדבר לא יכלול מפלגות פוליטיות, מכיוון ששיחות אלה נעשות בהסכמה. לפי החוק יהיה אפשר בלחיצת כפתור להיגרע מכל רשימה שמית כזו או אחרת".

לדברי ח"כ עדי קול, "נמאס ומטריד לקבל שיחות כאלה, ואנחנו רוצים שזה ייפסק. בוועדה לפניות הציבור בראשותי קיבלנו עשרות פניות של אזרחים שהתלוננו על הנושא".

שר התקשורת גלעד ארדן אמר כי "מדובר בהצעות חשובות שמטפלות בבעיה צרכנית שמטרידה את האזרחים בביתם. העברנו בעבר את 'חוק הספאם', והסתכלנו אולי בעיקר על העתיד ולא על ההווה. תופעת הפרסומות האוטומטיות לאו דווקא דרך המחשב אלא גם דרך הטלפון הלכה והתגברה, והציבור מתקומם. הפרסומות הללו מהוות מטרד חמור ומאלצות את הציבור להיחשף לתכנים שהם לא מעוניינים בהם, לעתים בשעות לא הגיוניות".

שתי ההצעות הועברו לוועדת הכלכלה.