החומר המסוכן דלף - אך כוחות ההצלה עוכבו בשערי המפעל

תקרית חמורה של דליפת חומר מסוכן במפעל שרפי הכרמל תעלה לבעלים ביוקר: המשרד להגנת הסביבה הודיע כי יפסיק את פעילותו בעקבות "שרשרת כשלים" ■ המפעל: לומדים את ההחלטה

שריפה כביש / צילום: תמר מצפי
שריפה כביש / צילום: תמר מצפי

המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (ד') כי יפסיק את פעילות המפעל 'שרפי כרמל' שבעתלית, בעקבות שורה של כשלים שנמצאו בו ויש בהם כדי לסכן את הציבור. מדובר במפעל לייצור דבקים ושרפים לתעשייה שבבעלות גיל דנקנר.

בעקבות הכשלים - המשרד להגנת הסביבה ביטל את ההיתר שניתן למפעל להחזיק בחומרים מסוכנים במסגרת תהליך הייצור והעמיד להנהלה שבוע כדי להעבירם לאתר לפסולת רעילה שבנאות חובב בנגב. ההחלטה של המשרד התקבלה בתום שימוע שנערך בתחילת השבוע, בעקבות אירוע של דליפת חומר מסוכן מסוג בנזיל כלוריד מתחומי המפעל.

במשרד להגנת הסביבה אמרו היום כי בזמן האירוע התקבלו מתושבי עתלית דיווחים רבים על ריחות חזקים של חומרים כימיים ועל צריבות בעיניים. כוחות חירום שהגיעו אל המפעל מצאו כי החומר המסוכן דלף מחבית, אך המפעל לא דיווח על כך כמתחייב ואף מנע מהכוחות להיכנס אל המקום.

במשרד אמרו עוד כי בזמן שכוחות החירום עוכבו בשערי המפעל במשך כשעה, אחד מאנשי החברה ניסה לטפל בדליפה באופן עצמאי - בלי ציוד מיגון מתאים ובלי שעדכן בכך את כוחות החירום: "אי הדיווח גרם להתארכות משך האירוע שבו רעל מסוכן דלף לאוויר והגיע אל התושבים באזור", נמסר היום. בתום שימוע שנעשה לבעל המפעל, דנקנר נקבע במשרד להגנת הסביבה כי "שרשרת הכשלים (במפעל) יוצרת חשש ממשי להישנות אירועי חומרים מסוכנים ומצביעים על חוסר יכולתו של המפעל להתמודד כראוי עם אירועים שכאלה".

ביקורת שנעשתה במפעל לאחר השימוע, העלתה כי אף שחלפו שבועיים מאז התקרית החריגה- עדיין נמצאו ליקויים קשים באופן האחסנה של חומרים מסוכנים במקום. עוד נמצא כי עובדים במפעל לא תודרכו כיצד לנהוג במצבי חירום ובמקום חסרו אמצעים מתאימים לטיפול במקרי דליפה של חומרים אלה .

במהלך השימוע הגדירו נציגי החברה את העיכוב של גורמים החירום בשערי המפעל כתקלה- וציינו כי הוא נגרם בעקבות החלטה שגויה של עובד בדרג זוטר. עם זאת, בהנהלה תהו מדוע גורמי החירום לא הפעילו את סמכותם ולא נכנסו לתחומי המפעל חרף התנגדותו.

משרפי כרמל נמסר בתגובה כי "החברה מייחסת חשיבות רבה לנושא איכות הסביבה והשקיעה בשנים האחרונות מיליוני שקלים בנושא. עם היוודע התקלה החל הצוות המקצועי לפעול באופן מידי לתיקונה על פי ההנחיות. יצוין כי עובדי החברה מונחים כדרך קבע לשתף פעולה באופן מלא עם הרשויות השונות. הודעת המשרד להגנת הסביבה תמוהה לאור יישומה של תכנית הסדרה שאושרה על ידי נציגי המשרד רק לאחרונה אשר נמצאת בהליכי יישום מתקדמים".