שיחת פרידה: הנשיא פרס נפגש עם הנשיא אובמה בבית הלבן

אובמה הבטיח לפעול לשחרור שלושת החטופים ■ פרס קרא לשחרר את ג'ונתן פולארד ■ מחר יקבל הנשיא את מדליית הזהב של הקונגרס וינאם לפני מחוקקים ■ אלפי יהודים ישתתפו באירוע הפרידה מפרס בניו-יורק

שמעון פרס / צלם רויטרס
שמעון פרס / צלם רויטרס

נשיא המדינה, שמעון פרס, נועד הערב (ד') עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בבית הלבן. זו היתה פגישת פרידה - ביקורו האחרון של פרס בבית הלבן כנשיא - ואובמה ביקש לחלוק כבוד לאורחו, שאת השקפותיו על שלום במזה"ת הוא חולק ואת אישיותו הוא מעריץ.

בשיחה העלה פרס שוב בקשה ותיקה, שאותה הוא מעלה בכל פגישה עם מקבלי החלטות אמריקאיים: אנא, שחררו את ג'ונתן פולארד מסיבות הומניטריות. הנשיא הדגיש באזני מארחו את החשיבות שמייחסת ישראל להגדלת הלחץ על איראן כדי להניעה מפיתוח נשק גרעיני וקרא לרתום את הקהיליה הבינלאומית למאבק בטרור, צורך שקיבל דחיפות חדשה בעקבות חטיפת שלושת הנערים הישראליים.

בחלקה הראשון של הפגישה השתתפו ראש ארגונים יהודיים בארה"ב. לאחר מכן, הזמין אובמה את אורחו לסעודת צהריים ולפגישה בארבע עיניים בלשכה הסגלגלה. בארוחת הצהריים השתתפו גם סגן הנשיא, ג'ו ביידן; היועצת לביטחון לאומי בבית הלבן, סוזן רייס; שגריר ישראל בארה"ב, רודן דרמר; שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו; ושליח הממשל לתהליך השלום עם הפלסטינים, מראטין אנדיק.

בצאתו מהפגישה אמר פרס לכתבים, כי השמיע באזני אובמה בקשה מיוחדת של משפחת פולארד, אך נמנע מלמסור את תכנה המדויק. אובמה השיב, כי יעביר את הבקשה לחון את פולארד לטיפולו של שר המשפטים בממשלו, אריק הולדר.

לדברי פרס, הבטיח לו אובמה, שממשלו יעשה כל מה שביכולתו כדי לסייע בהשבת שלושת החטופים ושסוגיה זו נמצאת בראש סולם הקדימויות של הממשל. "ליבנו עם משפחות הנערים החטופים ועם מדינת ישראל", אמר אובמה. "מהרגע שבו התרחשה החטיפה, ארה"ב מתואמת עם ישראל והיא תמשיך לסייע לה ככל יכולתה להשיב את הנערים".

נשיא ארה"ב חזר על מחויבותו להוסיף ולקיים את השת"פ הביטחוני והמודיעיני בין שתי המדינות. "ארה"ב מחויבת לביטחונה של ישראל", אמר אובמה, לדברי פרס. "היחסים ושיתוף הפעולה המודיעיני יהיו תמיד מרכיב מרכזי במדיניות ארה"ב באזור".

פרס סיפר, כי אמר למארחו שבעוד שחמאס הוא אויבה המוצהר של ישראל, הרשות הפלסטינית, בראשתו של מחמוד עבאס, היא שותפה לשלום. לידיד צריך לעזור, אמר הנשיא. בניגוד להתנהלותו של רה"מ בנימין נתניהו, שתחילה גינה את עבאס ואחר-כך שיבח במילים צוננות את הסתייגויותו מחטיפת הנערים, פרס הפליג בשבחי עבאס והדגיש שהוא סיכן את חייו בגנותו את החטיפה. אבל נשיא המדינה הביע התנגדות לממשלת הפיוס הפלסטינית: "אי אפשר לשים מים ואש באותה כוס".

"הטרור הוא סכנה לערבים בדיוק כפי שהוא סכנה לישראל", אמר פרס.

נשיא המדינה קרא לאובמה להתייחס לפוטנציאל הגרעיני של איראן כפי שהוא מתייחס למאגרי הנשק הכימי בסוריה. כפי שהוא התעקש לפנות את כל מצבורי הנשק הכימי משטחה של סוריה, כך חייב הבית הלבן לדרוש מאיראן להתפרק מכל האוראניום המועשר שברשותה.

מחר אחה"צ, לפי שעון ישראל, ישא הנשיא נאום מדיני לפני הנהגות שתי בתי הקונגרס, ובו הוא צפוי להדגיש סוגיות אלה, וכן להביע תודה, בשם ישראל, על התמיכה הנאמנה והמתמדת של ארה"ב בישראל ובעמה.

סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, יעניק לנשיא פרס את מדליית הזהב של הקונגרס, עיטור הכבוד הגבוה ביותר של גוף זה, על תרומתו לחיזוק היחסים בין וושינגטון לירושלים.

בהחלטת המחוקקים להעניק לפרס את המדליה נאמר: "הנשיא פרס הוא דמות היסטורית, אדם שהקדיש את חייו להקמת ישראל ולשמירה על חוסנה. כחבר היחידי ששרד מדור המייסדים של מדינת ישראל, כיהן הנשיא פרס בתפקידים ציבוריים בארצו למעלה מ-70 שנה, שמהלכן הוא תרם באופן משמעותי לאינטרסים של ארה"ב ומילא תפקיד מרכזי ביצירת הקשר החזק והאמיץ בין ארה"ב לישראל".

בביקור בניו-יורק צפוי פרס להיפגש עם עם מזכ"ל או"ם, באן קי מון, ויהיה אורח הכבוד באירוע פרידה בהשתתפות כ-2000 מחברי הקהילות היהודיות בניו-יורק.

לקראת פגישת פרס-אובמה, קראו עשרה משפטנים אמריקאיים בעלי שם לבית הלבן לחון אל פולארד. בין החתומים על העצומה: שישה פרופסורים למשפטים מאוניברסיטת הארווארד, ובהם אלן דרשוביץ. אובמה קיבל את התואר שלו במשפטים מאונירסיטה זו.

החתומים טוענים בעצומתם, שעונשו של פולארד אינו מידתי ומציינים, ששורה של נכבדים אמריקאיים, שנשאו בתפקידים רשמיים בתקופה שבה נגזר עונשו של פולארד, קוראים עתה לשחרורו.