סימנס ובומברדייה לא ישתתפו במכרז הרכבות הקלות לת"א

ההצעות במכרז לאספקת רכבות קלות יוגשו בשבוע הבא, כשלפי הערכות רק מקצת מתוך 12 חברות שרכשו את מסמכי המכרז צפויות להגיש הצעות

עבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
עבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

סימנס ובומברדייה, שתיים משלוש יצרניות הרכבות הקלות המובילות בעולם, לא ישתתפו במכרז לאספקת רכבות קלות לקו האדום המתוכנן בגוש דן, כך אמרו היום (ה') בכירים בשתי החברות.

ההצעות במכרז לאספקת רכבות קלות יוגשו בשבוע הבא, כשלפי הערכות רק מקצת מתוך 12 חברות שרכשו את מסמכי המכרז צפויות להגיש הצעות. מדובר במכרז לרכישת 90 מערכי קרונות ואופציה ל-30 מערכים נוספים בהיקף כספי כולל של עד 2 מיליארד שקל. בין החברות שצפויות להתמודד במכרז אלסטום הצרפתית, CNR הסינית וכף הספרדית.

בוועידת התחבורה השישית שנערכה היום בכפר המכביה מתחו מנכ"ל בומברדייה ישראל יוסי דסקל ומנהל תחום התחבורה בסימנס מוטי גטניו ביקורת חריפה על תנאי המכרז ובמיוחד על ההחלטה להעניק משקל מכריע (70%) למרכיב המחיר בהצעה ורק 30% למרכיב הטכני.

דסקל ציין גם תנאים נוספים במכרז כבעייתיים כמו למשל את הדרישה לתשלום מקדמה (Bid bond) על-סך 6 מיליון אירו. הוא הוסיף כי בשום מקום בעולם אין פרויקט דומה לזה של תל אביב מבחינת מאפייני הרכבת, כמו למשל העובדה שלא מדובר ברכבת תחתית אלא ברכבת קלה הנוסעת מתחת לקרקע לאורך רוב התוואי שלה.

יושב ראש חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) אלכס ויז'ניצר אמר כי הוא מנוע מלהתייחס לטענות בעיצומו של ההליך המכרזי. ויז'ניצר חזר על ההערכה כי הקמת הקו האדום תושלם עד שנת 2021. סמנכ"ל פיתוח ברכבת ישראל ראובן קוגן העריך כי מכרז התשתיות יפורסם לקראת החגים, בעוד מכרז רכישת הקטרים יפורסם בחודש הבא.