איקאה בארה"ב מעלה את שכר המינימום של העובדים ב-17%

מדובר בהעלאת השכר הגדולה ביותר של הרשת בארה"ב בעשור האחרון ■ נשיא איקאה בארה"ב: "החלטנו להתמקד פחות במתחרות שלנו - ויותר בעובדים עצמם"

איקאה קריית אתא / צילום: זוג הפקות
איקאה קריית אתא / צילום: זוג הפקות

רשת איקאה בארה"ב מעלה את שכר המינימום של אלפי העובדים בחנויות שלה. השכר גם יוצמד ליוקר המחיה בכל אזור, במקום לשכר ברשתות היריבות. ההעלאה, בשיעור 17%, שצפויה להתפרסם היום (ה'), היא גם העלאת השכר הגדולה ביותר של הרשת השבדית בארה"ב בעשור האחרון.

ההעלאה תיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2015, והשכר הממוצע ברשת יהיה 10.76 דולר לשעה, לעומת 9.17 דולר כיום. ההעלאה תחול על כמחצית מ-11 אלף עובדי חנויות הרשת המועסקים לפי שעה. השכר המדויק ייקבע על בסיס יוקר המחיה באזור של כל חנות.

איקאה, שמטפחת מוניטין של יחס הוגן לעובדיה, מעריכה את תוכנית התגמול שלה מדי שנה, ועד כה התאימה את השכר לשכר הנהוג ברשתות יריבות.

רוב אולסון, נשיא החברה בארה"ב, אומר כי המהלך האחרון משקף שינוי בגישתה. "החלטנו להתמקד פחות במתחרות שלנו - ויותר בעובדים עצמם", אמר אולסון בשבוע שעבר. לדבריו, החזון שהנחה אותו הוא "יצירת חיים טובים יותר" לעובדי הרשת.

המהלך ישפר את יחסי הרשת עם עובדיה וינמיך את תחלופת העובדים, שהיא כבר מתחת לממוצע בענף הקמעונאות. כ-19% מהעובדים הקבועים ברשתות השיווק עוזבים את מקומות העבודה שלהם מדי שנה, לפי נתוני פדרציית הקמעונאים הארצית בארה"ב.

לא יהיו התייקרויות

ההעלאה של איקאה באה על רקע הכותרות שעושים הקמפיינים להעלאת שכר העבודה לשעה בארה"ב. עובדי תעשיית המזון המהיר קיימו מחאות בערי ארה"ב. איגודים קיימו מחאות גם בחנויות וול-מארט, המעסיקה הפרטית הגדולה במדינה. הנשיא, ברק אובאמה, תומך בחוק שיעלה את שכר המינימום הפדרלי ל-10.10 דולר לשעה ב-2016.

ארגוני עסקים רבים מתנגדים למהלך הזה, בטענה כי יפגע בכלכלה ויגרום לפיטורי עובדים, ואולם יש גם כאלה שעושים כותרות עם העלאות שכר. רשת גאפ מסרה בפברואר השנה ששכר המינימום לעובדיה השנה יהיה 9 דולר לשעה, ו-10 דולר ב-2015. רוב עובדי רשתות השיווק כבר מרוויחים יותר משכר המינימום הפדרלי הנוכחי, 7.25 דולר לשעה, אם כי לא בהכרח הרבה יותר.

אולסון הדגיש כי העלאת השכר לא תוביל להתייקרות מוצרי הרשת, לצמצום במספר שעות העבודה או לפיטורים. העלות הנוספת מתקזזת על-ידי צעדי חיסכון כמו תוכניות רכש ארציות לשירותי ניקיון בחנויות או נייר מדפסות. בעבר השתמשה כל חנות בספקים נפרדים.

לדברי אולסון, איקאה ביססה את תחשיבי השכר על מחשבון השכר והמחיה של MIT (המכון הטכנולוגי במסצ'וסטס), שמביא בחשבון עלויות דיור, מזון, טיפולים רפואיים ותחבורה בתוספת מסים שנתיים. איקאה אומרת שזו התנתקות משמעותית מהתקן של תעשיית הקמעונות, שקובע שכר לפי תנאי שוק העבודה המקומי.

כל 38 חנויות איקאה בארה"ב - וכן חנויות חדשות שמתוכננות בקנזס, מיאמי וסיינט לואיס - ישתמשו במבנה השכר החדש. מבנה שכר זה לא יחול על 2,615 עובדי מרכזי הרשת ב-5 מרכזי הפצה ובמפעל ייצור אחד. העובדים הללו כבר מרוויחים יותר משכר העבודה המקובל באזור שלהם, אמר אולסון.

איקאה הרחיבה בעת האחרונה את ההטבות האחרות לעובדיה. בשנה שחלפה השיקה תוכנית נאמנות עובדים, שתורמת לקרן גמלאות חדשה, והגדילה את תרומת המעסיק לתוכנית הפנסיה המשתתפות בשוק (מניות). הרשת גם השיקה תוכנית הטבות אחידה.

אולסון אמר כי מבנה השכר באיקאה משתנה ממדינה למדינה בהתבסס על פרמטרים שונים. הרשת תקדם בברכה העלאה בשכר המינימום הפדרלי.

וול-מארט נשארה בינתיים ניטרלית בשאלה אם יש להעלות את שכר המינימום הפדרלי. הרשת, עם 1.3 מיליון עובדים בארה"ב, מסרה כי רק פחות מ-1% מעובדיה משתכרים שכר מינימום. עוד נמסר כי השכר הממוצע של עובדיה לפי שעה במשרה מלאה או חלקית קרוב ל-12 דולר לשעה.