רמז לראש הקטן של אובמה? פרס לארה"ב: תחלמו בגדול

בנאום בקונגרס, הכריז נשיא המדינה: "אני מבקש רק דבר אחד מאמריקה, מדינת החולמים: אל תחלמו בקטן, אתם גדולים, חלמו בגדול" ■ על ישראל והפלסטינים - "לסקפטים אני יכול לומר: האמינו לי; שלום הוא הבלתי אפשרי האפשרי ביותר" ■ קיבל את מדליית הזהב של הקונגרס

שמעון פרס ברק אובאמה /  צילום: עמוס בן גרשון GPO
שמעון פרס ברק אובאמה / צילום: עמוס בן גרשון GPO

בהתבטאות שעשויה להתפרש כעקיצה למדיניות הראש הקטן של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, במזה"ת, בעיקר בסוריה ובעיראק, ואולי גם כרמז לנסיגתה המופגנת של וושינגטון מהמאמצים להשגת שלום בין ישראל לפלסטינים, קרא הערב (ה') נשיא המדינה, שמעון פרס, לארה"ב לחלום בגדול, כראוי למעצמה גדולה.

מעל אחת מהבימות המכובדות ביותר בעולם, הקונגרס של ארה"ב, הכריז הנשיא: "כשאני מסתכל אחורה של חייה של מדינת ישראל, נוכחנו לראות שחלומותינו לא היו גדולים מדי, אלא קטנים מדי! ישראל השיגה הרבה מעבר למה שחלמנו, והרבה מעבר למה שדמיינתי. אני מבקש אפוא רק דבר אחד מאמריקה, מדינת החולמים: אל תחלמו בקטן. אתם גדולים. חלמו בגדול. המשיכו לעבוד קשה כדי להפוך את חלומותיכם למציאות חדשה עבורכם ועבור האנושות הגדולה".

ובקטע אחר של הנאום, שנראה כקריאה לבית הלבן לחזור לזירה הישראלית-פלסטינית, הוא אמר: "אמריקה וישראל צריכות לעבוד יחדיו קשה למען קידום השלום. מלחמות יכולות לפרוץ מעצמן, אך שלום זקוק למאמץ משותף". ובהמשך: "אמריקה נשארת חיונית והכרחית. היא נהפכה לגדולה בזכות מה שנתנה, לא בזכות מה שלקחה... העולם הוא בר מזל שארה"ב מוסיפה להוביל אותו".

קהל המחוקקים, ובו גם רפובליקאים רבים שמתעבים את מדיניות החוץ של הנשיא הנוכחי, קיבל את דברי נשיא המדינה בתשואות עזות.

ביקורו של פרס בקונגרס, שבמהלכו הוא קיבל את מדליית הזהב של גוף זה, אחד מעיטורי הכבוד הגבוהים ביותר שיכולה ארה"ב לתת למי שהיא חפצה ביקרו, הוא גולת הכותרת של מסע פרידה של הנשיא בוושינגטון ובניו-יורק, לקראת פרישתו מהנשיאות, בעוד כחודש. אתמול הוא נפגש עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בבית הלבן.

את מדליית הזהב של הקונגרס העניק לפרס סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, על תרומתו לחיזוק היחסים בין וושינגטון לירושלים.

בהחלטת המחוקקים להעניק לפרס את המדליה נאמר: "הנשיא פרס הוא דמות היסטורית, אדם שהקדיש את חייו להקמת ישראל ולשמירה על חוסנה. כחבר היחידי ששרד מדור המייסדים של מדינת ישראל, כיהן הנשיא פרס בתפקידים ציבוריים בארצו למעלה מ-70 שנה, שמהלכן הוא תרם באופן משמעותי לאינטרסים של ארה"ב ומילא תפקיד מרכזי ביצירת הקשר החזק והאמיץ בין ארה"ב לישראל".

כצפוי, הקדיש פרס חלק נכבד מנאומו בקונגרס ליחסי ישראל והפלסטינים, והוא שזר במסר שלו את האופטימיות האופיינית שלו: "קשה למצוא את הדרך קדימה בתהליך השלום אך אסור לנו לאבד תקווה. אין פתרון טוב יותר אשר שתי מדינות לשני עמים. מדינה יהודית, ישראל, ומדינה ערבית, פלסטין. שלום בין ישראל לפלסטינים יכול להביא שלום אזורי נרחב. צריך לבנות גשר לשלום, שיאפשר לתומכי השלום בישראל לפגוש בתומכי השלום הערבים".

"חייתי מספק שנים וראיתי כיצד הופך הבלתי אפשרי לאפשרי", הצהיר הנשיא. "לסקפטיים אני יכול לומר: האמינו לי; שלום הוא הבלתי אפשרי האפשרי ביותר".

פרס חזר על השבחים שחלק לנשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, בהתבטאויות קודמות, לרבות בשיחתו עם אובמה אתמול: "יו"ר הרש"פ הוא בוודאות פרטנר לשלום. הוא דיבר ברור ובאומץ נגד החטיפה (של שלושת הנערים הישראלים), נגד הטרור ובעד השלום. הוא דיבר בערבית, בהיותו בסעודיה". ועם זאת, הנשיא יצא נגד ממשלת הפיוס הפלסטינית: "לא ניתן לשים אש ומים באותה כוס. חמאס אינו פרטנר לשלום וזה ברור. הוא משגר טילים לעבר אזרחי ישראל. הארגון מתנגד לשלום ותומך בטרור".

הנשיא דיבר בחמימות רבה על יחסו החם לארה"ב: "אנשים רבים קוראים לי חולם. אני מניח שזו הסיבה שהרגשתי תמיד בבית באמריקה... דוד בן גוריון, ג'ורג' וושינגטון שלנו, הציע שאצא לארה"ב ללמוד אנגלית. 'למד את החלום האמריקאי', הוא אמר לי. וכך עשיתי. למדתי שאמריקה אינה ארץ של עצלים. היא ביתם של המעזים... למדתי ששני הגופים האדירים, שיושבים תחת אותה כיפה, הסנט ובית-הנבחרים, מציעים לישראל הקטנה, שנאבקת על חייה, ידידות אמיצה שלא ניתן לשברה. סייעתם לישראל להיחלץ מבדידותה. עזרתם לה להתגבר על קוטנה בשכונה קשוחה. עזרתם לנו לפתח את הדמוקרטיה ולהפוך לחזקים מספיק כדי ליטול סיכונים למען השלום".

"אם באמצעות סיוע צבאי, או שת"פ בטחוני, או תמיכה דיפלומטית, שלחתם לעמנו מסר ברור: אנחנו לא לבד", הכריז הנשיא. "בשם אזרחי ישראל, אני רוצה להודות לחברי, וחברה של מדינת ישראל, הנשיא ברק אובמה, על שעמד לצידנו ללא כל תנאי למען ביטחון מדינת ישראל. אני רוצה להודות לקונגרס האמריקאי על תמיכתו הבלתי מעורערת בישראל".

עוד אמר פרס:

על איראן: "...חייבים למנוע מאיראן לייצר נשק גרעיני. כמו הנשיא אובמה, ישראל מקווה לפתור את הבעיה האיראנית בשלום. כמו הנשיא אובמה, אנו מאמינים שאיראן צריכה להישפט ע"י מעשיה, לא ע"י מילותיה".

על החטופים: "ישראל עשתה, ותעשה, כל מה שביכולתה כדי להחזיר את שלושת הנערים החטופים - נפתלי, גיל-עד ואייל - הביתה. נפגשתי עם הוריהם והיתה להם רק בקשה אחת. הם ביקשו ממני לדבר כאן בשמם, שקולנו יישמע בכל העולם ויסיע להביא את הבנים הבתה. אנו מצפים לשמוע קול בכל העולם נגד הטרור".

על הטרור: טרור ועוני הם האתגרים המרכזים שעומדים לפנינו... הערבים אינם אויבי ישראל.... הטרוריסטים הם האויבים של כולנו".

על עתיד הדור הצעיר: "חובתנו להציע לדור הצעיר חזון מבטיח יותר לעתיד. במזה"ת האוכלוסיה גדלה פי חמש ב-50 השנים שחלפו. הכלכלה לא. העוני הרקיע לשחקים. (אך) עידן מדע החליף את עידן האדמה... ישראל, בעלת שטח קטן, ללא גשמים ומשאבי טבע, נהפכה לאומת סטארט-אפ הודות להיי-טק ועבודה קשה... חברות גלובליות צריכות למלא תפקיד מרכזי בסיוע למזה"ת ולהפוך אותו מעודכן יותר, ומוכן לקראת המחר. שני שלישים מאוכלוסיית המזה"ת הם מתחת לגיל 25. יש כאלה שמודאגים מעובדה זו. מבחינתי, זה מקור לתקווה. זו הזדמנות מצוינת לעסקים להשקיע גם בכלכלה וגם בחברה. חברות גלובליות יודעות שהדור הצעיר מעונין בעתיד אחר. הוא רוצה חופש ביטוי וביטוי עצמי. הוא רוצה שוויון זכויות וזכות שווה להיות שונה".