אושר הסדר החוב בצים: "תספורת" של כ-1.5 מיליארד ד'

הסדר החוב כולל תספורת של 50% מחוב בהיקף של כ-3 מיליארד דולר ■ זאת, בכפוף להסכם עם המדינה בנוגע למניית הזהב ■ נראה כי המוסדיים שהצביעו בניגוד להמלצת אנטרופי חששו שנפילת ההסדר תביא לפירוק החברה

הסדר החוב בצים, ההסדר הגדול בתולדות המשק, אושר היום (ו') באסיפת בעלי המניות של החברה האם - החברה לישראל שבשליטת איש העסקים עידן עופר, זאת בכפוף להסכם עם המדינה בנוגע למניית הזהב, כך לפי מנכ"ל צים, רפי דניאלי, שאמר היום ל"גלובס" כי "מדובר על הבעת אמון בחברה גם מצד בעלי המניות בחברה לישראל, זאת לאחר שהסדר החוב בצים קיבל את אישורם של 140 נושי החברה ברחבי העולם".

עם זאת נציין כי חברה לישראל טרם שלחה דיווח לבורסה בנושא, כך שלא ידועים עדיין פרטי ההצבעה, כמו למשל מהו הרוב בו עבר ההסדר, מהו אחוז בעלי המניות שאינם נגועים בניגודי עניינים אשר השתתפו בה, והאם התבצע, או לא, ניטרול של קולות.

חברה לישראל וצים פעלו בקדחתנות לאישור ההסדר עד הרגע האחרון, כאשר אתמול בערב עוד היה נראה כי קלושים הסיכויים לאישורו, זאת בשל התנגדות מרבית המוסדיים להסדר החוב, בהתאם להמלצת חברת הייעוץ אנטרופי שניתנה להם אשר גרסה כי הסדר זה אינו כדאי עבורם. כעת נראה כי מוסדיים אלו פעלו בניגוד להמלצת חברת הייעוץ והצביעו בעד ההסדר, ככל הנראה מתוך החשש כי נפילת ההסדר עשויה להוביל לפירוקה של צים.

כזכור, בעניין מניית הזהב, בית המשפט המחוזי בחיפה קבע כי אם הצדדים לא יגיעו להסכמות בעניין עד ליום ראשון הקרוב, הוא זה שיקבל החלטה בנושא עבורם. אישור הסדר החוב בצים, עשוי לשמש את החברה לישראל להפעלת לחץ על מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן, בנוגע לעמדה השלילית שהציבה האחרונה לגבי ביטול מניית הזהב.

צים, חשוב לציין, אינה דורשת עוד את ביטול מניית הזהב אלא מתמקדת בדרישה מהותית אחת: לבטל את מגבלת עבירות המניות, הוראה שמחייבת אותה לקבל את הסכמת המדינה למכירת השליטה בחברה (או נתח של מעל 24% ממניותיה), לגורם שלישי. בפרסומיה אישרה צים כי מאחורי הדרישה עומדת החברה לישראל.

הסדר החוב השני והעצום של צים כולל תספורת של 50% מחוב בהיקף של כ-3 מיליארד דולר. במסגרת תזרים החברה לישראל להזרים 200 מיליון דולר לצים, ותהיה מדוללת מבעלות של 100% להחזקה של כ-32% בחברה. בנוסף, היא תעמיד לחברת הספנות ערבות של 50 מיליון דולר, ותוותר על חוב בסך 238 מיליון דולר של החברה הבת.

חברות הספנות הפרטיות של עופר ושותפו אודי אנג'ל ימחלו לצים על חוב של 300 מיליון דולר, בגין הפחתת דמי חכירה של אניות ורשת ביטחון של 50 מיליון דולר שהעמיד עופר לצים במהלך 2013.

לדברי דניאלי, "החברה פועלת במרץ מול משרדי הממשלה על מנת להגיע להסכם פשרה אשר ישמור על האינטרסים החיוניים של מדינת ישראל, עוד לפני הדיון בבית המשפט ביום ראשון הקרוב. צים סמוכה ובטוחה שתגיע להסכמות עם ממשלת ישראל על מנת לאפשר לחברה להמשיך ולפרוח כלכלית ולהיות סמל וגאווה ישראלית ברחבי העולם".