הבורסה בת"א ננעלה בעליות; רציו עלתה 3.3%, ח"ל 3.6%

מניות "לוויתן" עלו לאור מכתב הכוונות עם BG לאספקת גז בהיקף של כ-30 מיליארד ד' ■ הסדר החוב בצים אושר בסופ"ש

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

הבורסה בת"א ננעלה היום (א') בעליות שערים קלות בהובלת מניות "לוויתן", חברה לישראל ואופקו. המסחר בוול סטריט ננעל אמנם בעליות ביום שישי, אך מחזורי המסחר היו נמוכים למדי וברוב יום המסחר נרשמו ירידות קלות. מחזורי המסחר היום היו דלילים ועמדו על כ-430מיליון שקל. מדד תל אביב 100 עלה בכ-0.16% לרמה של 1,250.5 נקודות, והמעו"ף עלה בכ-0.13% לרמה של 1,386.1 נקודות.

מניות "לוויתן" - רציו , אבנר , דלק קידוחים וקבוצת דלק - עלו היום בעקבות הסכם הכוונות עם BG למכירת גז בהיקף מוערך של כ-30 מיליארד דולר. (לסיפור המלא)

"השוורים והדובים ניצלו את השעמום בשווקים והקדימו את היציאה לחופשת הקיץ השנתית. מחזורי המסחר נמוכים בארה"ב, באירופה וגם בישראל", מסר ארז צדוק מקרנות אביב. "מצד שני, השוק האמריקאי נמצא במחירי שיא ובמצבים כאלה לא קשה למצוא נביאי זעם. בארץ הדולר שנמצא בשפל תקופתי מקשה על הייצוא וחוסר הוודאות סביב ענף הנדל"ן והשפעותיו על הכלכלה רק מוסיפות לצורך בנקיטת זהירות. אנחנו ממליצים על מקסימום 40% חשיפה לשוק המקומי ולפחות 60% לשווקים הגלובליים, עם משקל יתר לשווקים המתעוררים. אין סיבה לממש מניות למרות הירידה הקלה בתחזיות הצמיחה העולמית. יש לזכור שהריבית במדינות המפותחות עדיין אפסית והיא מניעה את שוק המניות. מבחינת מומנטום ומחזורי מסחר נמוכים ברמות שיא, משקיעים שרוצים להרגיש מעט יותר בנוח יכולים לממש 20-30% מהחלק המנייתי".

מחזורי המסחר הנמוכים אינם ייחודיים רק לבורסה בת"א בתקופה האחרונה אלא גם באירופה ובארה"ב. בוול סטריט, למשל, היו מחזורי המסחר בחודש יוני הנמוכים ביותר מאז שנת 2008, למעט שני חודשי אוגוסט האחרונים. ייתכן שהסיבה היא עונתית בשל חופשת הקיץ, אולם כשהמחזורים הנמוכים מגיעים על רקע שיאים במדדי המניות ותוך כדי עליות, המשמעות היא שלא נכנס כסף רב לשוקי המניות ומכאן החשש באשר להמשך המגמה החיובית.

בישראל יפורסמו השבוע שני נתוני מקרו חשובים - הביקוש לדירות בחודש מאי (יפורסם ביום ב') ולקט אינדיקטורים כלכליים לחודשים מארס-מאי (גם כן ביום ב').

בשוק המקומי ימשיכו השבוע לעקוב אחר הנעשה בחו"ל ובמקביל השקל עומד במוקד בעוד הדולר מתבוסס בשפל של 3 שנים, מה שהניע את בנק ישראל להתערב באופן חריג ביום שישי ולרכוש עפ"י הערכות בשוק יותר מרבע מיליארד דולר. למרות ההתערבות, הדולר עדיין ברמה של כ-3.42 שקלים, רמה שאינה מיטיבה - בלשון המעטה - עם היצוא הישראלי המהווה כמעט מחצית מצמיחת התמ"ג.

"הלחצים הבסיסיים לתיסוף השקל נמשכים, אך מדיניות בנק ישראל עשויה להביא להמשך היציבות היחסית בשער החליפין המקומי", כתבו כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית. האנליסטים סבורים כי המשך הפחתות רכישות האג"ח ע"י הפדרל ריזרב בארה"ב יביאו להתחזקותו של הדולר בהמשך, ובינתיים ממליצים על "חשיפה גבוהה לאג"ח ממשלת ישראל תוך התמקדות במח"מ בינוני-קצר (עד 5 שנים)".

קבוצת דלק מוכרת את דלק אירופה

מבין המניות הבולטות בשוק, מניית מדיוי המשיכה לבלוט לאחר שבשבוע שעבר זינקה ביותר מ-1,200% וריכזה מחזורי מסחר חריגים. הבוקר דיווחה החברה כי בכוונתה לבצע הנפקה למשקיעים מוסדיים.

מניית החברה לישראל ריכזה עניין על רקע אישור הסדר החוב בצים במסגרתו יוזרמו לחברה 200 מ' ד' ותבוצע "תספורת" לנושים בהיקף של כ-1.5 מיליארד ד'.

קבוצת דלק השלימה בסוף השבוע את מכירת דלק אירופה ב-1.7 מיליארד שקל, וזאת לאחר שבשבוע שעבר הודיעה על מכירת חלקה בברק קפיטל בכרבע מיליארד שקל. המימושים בקבוצה נעשים במסגרת ההתמקדות האסטרטגית בעסקי הגז והנפט.

השותפות הישראליות בקידוח "לוויתן", אבנר , דלק קידוחים ורציו, דיווחו הבוקר כי בסוף השבוע נחתם מכתב כוונות בלתי מחייב עם חברת BG, במסגרתו הצדדים אישרו כוונתם לנהל מו"מ על גיבוש הסכם למכירת גז טבעי לצורך הזנת נתקן ההנזלה של BG בעיר אידקו במצרים. ההיקף המשוער של ההסכם המחייב הינו לאספקה של כ-7 BCM (מיליארד מ"ק) גז טבעי לשנה לתקופה של 15 שנה. שווי ההסכם מוערך בעשרות מיליארדי דולרים.

מניות דואליות מרכזיות חזרו מוול סטריט עם פערים חיוביים: אופקו כ-4.4%, טבע 0.7%, אלוט 5.6%, איזיצ'יפ 3.1%, נייס 2% וסרגון כ-8% כך שהן עלו היום.