שותפויות "לוויתן" יספקו גז ל-BG במצרים בכ-30 מיליארד ד'

הגז יוזרם למתקן של BG במצרים החל בתחילת 2018, לאחר שיושלם פיתוח המאגר, ומשם יועבר ללקוחות באסיה ובאירופה

המתקן שאליו יוזרם מהגז מלוויתן / צילום: בלומברג
המתקן שאליו יוזרם מהגז מלוויתן / צילום: בלומברג

השותפים במאגר לוויתן הודיעו על חתימת מכתב כוונות עם ענקית האנרגיה הבריטית BG ליצוא גז טבעי מהמאגר למתקן ההנזלה שמפעילה החברה הבריטית במצרים. החברה הבריטית הסכימה לרכוש מלוויתן גז בכמות כוללת של 105 מיליארד מ"ק (BCM) למשך 15 שנה. המחיר מוערך ביותר מ-7 דולר ליחידת חום והוא גבוה בכדולר מהמחיר שמשלמים צרכני החשמל הגדולים בישראל עבור הגז מתמר. בניגוד להסכמי הגז בישראל וכמקובל בעולם, יוצמד מחיר הגז בעסקה למחיר הנפט, למרכיבים נוספים ובהם מחיר הגז הנוזלי.

אם ייחתם הסכם גז מחייב על בסיס התנאים שסוכמו במכתב הכוונות יגיע ההיקף הכספי של העסקה ל-25 עד 30 מיליארד דולר. הזרמת הגז למצרים אמורה להתחיל לאחר שיושלם פיתוח מאגר לוויתן, ככל הנראה בתחילת 2018 או בסוף 2017. BG תקים על חשבונה את הצנרת ממתקן ההפקה הצף (FPSO) שימוקם מעל המאגר ועד ליעד במצרים. על מנת לייצא את הגז נדרשים שותפי לוויתן לקבל רישיון יצוא משר התשתיות הלאומיות, רישיון שיינתן רק לאחר שתובטח כמות הגז המינימלית לצרכי המשק הישראלי.

חתימת מכתב הכוונות עם BG באה חודשיים לאחר חתימת מכתב כוונות דומה בין יזמי מאגר תמר ויוניון פנוסה (UF) הספרדית (ראה טבלה). במקביל ממשיכים שותפי לוויתן בהליך המכרזי מול קבוצות בינלאומיות הפועלות בטורקיה במגמה לבחון אפשרות לעסקה למכירת 7-8 מיליארד מ"ק (BCM). מתקני ההפקה של לוויתן יוכלו להפיק 16BCM בשנה שמתוכם התחייבו היזמים לשריין 9 BCM לטובת המשק הישראלי, הירדני והפלסטיני - כך שהמפסיד במרוץ החברות הפועלות בטורקיה והחברות הפועלות במצרים - ייאלץ להמתין לשלב השני בפיתוח המאגר.

כמו במקרה של UF גם מאחורי עסקת BG המתגבשת עומד משבר הגז החריף במצרים, שנוצר כתוצאה ממדיניות הממשלה המצרית שסבסדה את מחיר הגז לצרכנים. BG מפעילה מתקן ענקי להנזלת גז באידקו שנועד ליצוא גז מצרי ללקוחות BG באירופה ובאסיה. כתוצאה מהמחסור הפקיעה ממשלת מצרים את כל הגז המופק במדינה לצורכי המשק המקומי. BG ש-18% מתפוקת הגז שלה נמצאת במצרים, דיווחה על הפסד של 1.1 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2013 - ההפסד הראשון של החברה ב-15 השנים האחרונות.

שותפי לוויתן - קבוצת דלק , נובל אנרג'י ורציו - ניהלו את המו"מ עם BG זה חודשים רבים, אך הדרך לחתימת מכתב הכוונות נפתחה לאחר שהתברר סופית שוודסייד האוסטרלית לא תהפוך לשותפה במאגר. ל"גלובס" נודע כי בין השותפים לחברה האוסטרלית היו מחלוקות בשאלה אם BG תרכוש בכסף את מלוא הכמות או שתותיר בידי שותפי לוויתן כמות גז שאותה יוכלו לייצא בעצמם.

מכירות גז אזוריות של ישראל
 מכירות גז אזוריות של ישראל