ארגנטינה: כתב אישום בקבלת שוחד נגד סגן הנשיאה

‎‎אמאדו באודו הוא סגן הנשיא המכהן הראשון בתולדות ארגנטינה שהוגש נגדו גיליון אישומים פליליים ■‏‎‎‏ ניתן יהיה להעמידו לדין ולעוצרו רק אם תוסר חסינותו‏

אמאדו באודו והנשיאה כריסטינה / צילום: רויטרס
אמאדו באודו והנשיאה כריסטינה / צילום: רויטרס

‎‎שופט בארגנטינה הגיש בסוף השבוע גיליון אישום נגד סגן הנשיאה אמאדו באודו בעבירות קבלת שוחד והפעלת השפעה בחקירת שחיתות שהטרידה את ממשלת המדינה, בעוד זו נאבקת בכלכלה הרעועה ומנהלת מאבק על הסדר חובות קודם בבתי משפט בארה"ב.

‏באודו הפך לסגן הנשיא המכהן הראשון בתולדות ארגנטינה שהוגש נגדו גיליון אישומים פליליים, אחרי שהשופט אריאל ליחו פרסם רשמית את גיליון האישום נגדו ונגד 5 אנשים נוספים.

‏השופט מאשים את באודו ואת חברו הוותיק ושותפו לעסקים חוסה מריה נונייז קרמונה בהשתלטות על חברת דפוס פושטת רגל, סיקונה קלוגרפיקה, באמצעות חברת-קש, במטרה לזכות בחוזים ממשלתיים להדפסת שטרות כסף ומסמכים, לפי גיליון האישום המשתרע על פני 333 עמודים.

‏החשודים האחרים שהוגש נגדם כתב התביעה, כולל נונייז קרמונה, הואשמו בעבירות שנעות בין מתן וקבלת שוחד להפעלת השפעה פוליטית כדי לקדם את מטרת העבירות.

השופט לא הורה על מעצרים כלשהם. ניתן יהיה להעמיד את באודו לדין ולעצור אותו רק אם הקונגרס הארגנטיני יסיר את חסינותו החוקתית.

‏באודו, שבעבר התפרסם במופעים על בימות עם להקות רוק מקומיות, מכחיש כל אשמה. הוא מאשים בתביעה נגדו קבוצות אינטרסים מיוחדים, שלדבריו מנסות לערער את הממשלה. נונייז קרמונה ועורך דינו לא הגיבו גם הם מיידית.

‏אותו עורך דין, דייגו פירוטה, אמר בראיון רדיו בשבת בבוקר כי "יש בתיק הזה טונות של דברים שהם לחלוטין לא מוצדקים". לדבריו, לשופט אין כל דרך להוכיח מבחינה משפטית שבאודו הוא הבעלים של חברת הדפוס, והוא מקווה שבית משפט לערעורים יבטל את החלטתו ה"שרירותית" של השופט ליחו.

‏דובר של נשיאת המדינה, כריסטינה קירשנר, לא הגיב לפניית עיתונאים. קירשנר עצמה מעולם לא התייחסה בפומבי לפרשה זו.

‏הגשת גיליון האישום נגד סגנה באה בעיתוי מביך לנשיאה קירשנר, שממשלתה נדחקה שוב לפינה משפטית על-ידי קבוצה קטנה של נושים של ארגנטינה, שתובעים אותה בבתי משפט בארה"ב כדי לפדות את האג"ח חדלות הפירעון שהם מחזיקים.

קירשנר צריכה להתמודד במקביל לבעיות המשפטיות גם עם מאבק כוחות בתוך מפלגתה הפרוניסטית לקראת הבחירות הכלליות שיתקיימו בשנה הבאה, כאשר כלכלת המדינה שקעה למיתון ואינפלציה גבוהה, וקיים מחסור כרוני במט"ח.

‏המצוקה הכלכלית ושיעורי הפשיעה פגעו בפופולריות של הממשל שלה, שעמדה החודש על 26% - מול 64% כאשר היא זכתה מחדש בבחירות של אוקטובר 2011. ‏‎‎