כוכב NBA יקר, עכשיו תורך להחזיר משהו למועדון

כ-30% מהשחקנים שהחזיקו חוזה בעונה שעברה מחפשים חוזה בשוק הפרי-אייג'נטס; הכוכבים הגדולים מתבקשים לחתוך בשכר כדי לאפשר לבנות קבוצה

דירק נוביצקי דאלאס מאבריקס / צילום: רויטרס
דירק נוביצקי דאלאס מאבריקס / צילום: רויטרס

עד כמה פעיל עומד להיות שוק השחקנים השנה ב-NBA אפשר ללמוד מכמות השחקנים שנפלטו לשוק. לא פחות מ-130 כדורסלנים ששיחקו בעונה שעברה בליגה הטובה בעולם לא מחזיקים בחוזה לעונה הבאה, ולמעשה נמצאים במעמד של פרי-אייג'נטס (שחקנים חופשיים). מדובר על כ-30% מכמות השחקנים ששיחקו בעונה שעברה בליגה.

כבר עכשיו ברור שלא כולם יצליחו למצוא קבוצות: כמה מהשחקנים ייאלצו לפרוש (צ'ונסי בילאפס שעשוי לתלות נעליים אחרי 17 עונות בליגה; ריי אלן אחרי 18 עונות). אל אלו שינסו למצוא קבוצה מצטרפים גם שחקנים שיגיעו ישירות מאירופה, ושחקנים שנבחרו בדראפט ועדיין לא ברור אם הקבוצות יממשו עליהם את האופציה. הניסיון הממוצע של השחקנים המחפשים חוזה לעונה הבאה עומד על 7.5 עונות בליגה.

תשעה שחקנים מתוך הרשימה הם כאלו שהעדיפו לצאת מהחוזה שלהם (opt out), מתוכם ארבעה שחקנים של מיאמי היט - לברון ג'יימס, דוויין ווייד, כריס בוש ויודוניס האסלם.

חלק מהשחקנים שנמצאים במעמד של שחקנים חופשיים לא מתכוונים לעזוב את הקבוצה שלהם, אבל ייאלצו לעשות זאת בתנאים אחרים ממה שהורגלו אליהם - ברוב המקרים בשכר נמוך יותר. למשל, דירק נוביצקי מדאלאס, שהבעלים מארק קיובן כבר הבהיר כי יחתים אותו על חוזה חדש ארוך טווח "בכל סכום שידרוש", אבל במקביל מצפה ממנו לרדת בלפחות מחצית מהשכר שהרוויח בעונה שעברה (שעמד על 22.7 מיליון דולר) כדי שיאפשר לקבוצה גמישות לטובת החתמת שחקנים חדשים.

גם במיאמי מתחילות להסתמן פשרות שכר, שישאירו את השלישייה לברון-בוש-ווייד יחד: על-פי הדיווחים האחרונים בתקשורת האמריקאית, ווייד מוכן לחתום על חוזה לארבע שנים במיאמי עם שכר התחלתי מופחת מאוד של 12 מיליון דולר בעונה הראשונה (הרוויח בעונה שעברה 18.6 מיליון דולר); בוש מוכן לחוזה של חמש שנים עם שכר התחלתי מופחת של 11 מיליון דולר בעונה הראשונה (בעונה שעברה - 19 מיליון); לברון ג'יימס, על-פי הדיווחים, לא יוותר על שכר מקסימום, אבל מעוניין לחתום לשנה או שנתיים בלבד, על מנת להשאיר לעצמו אופציית יציאה ממיאמי בטווח הקרוב.