ביהמ"ש: אישור המדינה - במכירת יותר מ-35% ממניות צים

(עדכון) - החלטת ביהמ"ש, בניגוד לדעת המדינה, תאפשר לחברה לישראל למכור בעתיד את מניותיה בצים (32% מההון) מבלי לקבל את אישור המדינה

אמנון דיק / צילום: קובי קנטור
אמנון דיק / צילום: קובי קנטור

נצחון לחברה לישראל על המדינה, בדרך ליישום הסדר החוב בצים. היום (ד') קבע השופט עדי זרנקין כי רף עבירות המניות בצים (במסגרת מניית הזהב שמחזיקה המדינה) יעלה ל-35%. רף זה יאפשר לחברה לישראל למכור בעתיד את מניותיה בצים (32% לאחר השלמת הסדר החוב) מבלי לקבל את אישור המדינה.

שופט ביהמ"ש המחוזי בחיפה נאלץ להכריע לאחר שלא הושגה הסכמה בין הצדדים - המדינה ומנגד החברה לישראל. עם זאת נתן השופט למדינה שבעה ימים לערער על ההחלטה, תוך מתן צו עיכוב לביצוע פסק הדין.

כאמור, החלטתו של השופט מורידה את המכשול העיקרי בפני קיומו של הסדר החוב בצים. בנוגע לטענת המדינה כי החברה לישראל וצים מהלכות אימים בהצהירן כי אם לא תושג הסכמה בנושא מניית הזהב, ייפול הסדר החוב בצים והחברה תפורק, אמר השופט "אני סבור שהמחיר הכבד עד מאוד שייאלצו לשלם בעלי המניות, והמדינה בכללם, על מנת לברר אם מדובר באיום סרק, הינו מוגזם ואין לקחת בשום אופן את הסיכון הטמון בהתרחשותו".

קודם לכן היום, דיווחה החברה האם של צים, החברה לישראל שבשליטת עידן עופר, כי לא התקיים התנאי המתלה שהציבה, ושלפיו ההסדר יסוכם עד הדד-ליין שקבעה - 1 ביולי (אתמול). למרות שהסדר החוב אושר על-ידי בעלי המניות של החברה לישראל, בגלל סגויית מניית הזהב. נזכיר כי מוקדם יותר השבוע העלה השופט זרנקין הצעת פשרה בפני הצדדים, לפיה יעמוד סף העבירות במניות על 40% במקום 24% כיום.

עיקרו של הסדר החוב השני של צים הוא תספורת של 50% מחוב בהיקף של למעלה מ-3 מיליארד דולר. חלקה של החברה לישראל בהסדר זה כולל הזרמה של 200 מיליון דולר, תוך שהיא מדוללת להחזקה של 32% ממניות החברה הבת. נוסף על כך תמחל החברה לישראל לחברה הבת על חוב של 238 מיליון דולר, ותעמיד לה הלוואה של 50 מיליון דולר וערבות בסך של 10 מיליון דולר נוספים.

מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן, אמרה כי: "בית המשפט נתן בהחלטתו משקל לטענות המדינה בדבר הצורך בשמירה על האינטרסים החיוניים של מדינת ישראל, זכות שהוקנתה לה בהפרטת החברה כפי שבאה לידי ביטוי במניית הזהב. עם זאת, אנחנו בוחנים את ההחלטה ואם יש מקום לערער לגביה".

מחזיקי האג"ח מרימים ראש

בינתיים, השותפים לעתיד בחברת הספנות הכושלת כבר רבים על הג'ובים. מחזיקי האג"ח של צים הרימו היום את ראשם, לאחר תקופת שקט ארוכה יחסית. הנאמנים לאג"ח, חברת הרמטיק והחברה לנאמנות של בנק אגוד, פרסמו כתב דחייה בהגשת כתבי ההצבעה על הסדר החוב, להערב ב-20:00. זאת, כפי שניסחו, עקב "דיונים המתקיימים בימים האחרונים בין נציגות מחזיקי האג"ח, החברה (צים, א' פ') והחברה לישראל, ויתר קבוצות הנושים, בשאלת אופן מינוי יו"ר הדירקטוריון של צים".

מחזיקי האג"ח, בראשות הנציגות הכוללת את חברות הביטוח הראל ומגדל וקרן הפנסיה עמיתים, מתנגדים למינוי של רפי דניאלי לתפקיד היו"ר.

דניאלי הודיע על פרישתו מתפקיד מנכ"ל צים לפני ימים אחדים, זאת תוך שהחברה לישראל מייעדת למנות אותו כיו"ר החברה במקומו של ניר גלעד, היו"ר הנוכחי ומנכ"ל החברה לישראל.

מחזיקי האג"ח, שרואים בדניאלי את אחד האחראים למצבה הנוכחי הקשה של צים, אף מאיימים כי אם מינוי זה ייצא לפועל הם יחזרו בהם מהסכמתם להסדר החוב בחברה. במקומו של דניאלי מבקשים מחזיקי האג"ח למנות את אמנון דיק, מנהל ותיק במשק, ששימש בעבר כמנכ"ל בזק, כמנכ"ל יפאורה וכיו"ר עלית אינטרנשיונל.

בקרב מחזיקי האג"ח מקנן החשש כי החברה לישראל מעוניינת כבר עתה, עוד לפני שיצא הסדר החוב לפועל, לקבוע עובדות בשטח ולמנות את אחד מאנשיה, הוא דניאלי, לתפקיד בכיר בחברת הספנות.

כאמור, לפי הסדר החוב, שאושר ביום שישי על-ידי בעלי מניות המיעוט בחברה לישראל, תדולל האחרונה לאחזקה של 32% ממניות צים, והדירקטוריון החדש שיקום בעקבות כך ישקף את יחסי הכוחות החדשים בחברה. החברה לישראל תישאר אמנם בעלת המניות הבודדה הגדולה ביותר בצים, אך יחד עם זאת יזכו הנושים להציב נציגים משלהם בדירקטוריון החדש.