סקיילקס לא מגיעה להסכם עם סמסונג ועומדת על סף פירוק

כפי שהדברים נראים כעת, לוקסי נתקע בפוזיציה בלתי סחירה, וכדי להיפגש עם קרן ההשקעה שלו ולהפוך אותה לנזילה, הוא יצטרך לעבור תהליך סיזיפי וארוך שידרוש תשומות ניהול רבות

יעקב לוקסנבורג / צילום: תמר מצפי
יעקב לוקסנבורג / צילום: תמר מצפי

"ההחלטה להתחיל מהלך כזה, אסור לה להישען על הנחה שזה 'סיבוב'", הסביר לפני שנתיים יעקב לוקסנבורג (לוקסי) בריאיון ל"גלובס", לאחר שנודע כי רכש אג"ח של חברות הפירמידה של אילן בן דב - סאני וסקיילקס - תמורת עשרות מיליוני שקלים. "אתה צריך להביא בחשבון שיקרה מצב שהחברה 'תיפול לך לידיים', ולכן זו צריכה להיות חברה טובה".

התרחיש שאליו התייחס אז לוקסי, שבו הוא יהפוך לבעל הבית של סקיילקס - אז עדיין בעלת השליטה בחברת הסלולר פרטנר - התממש לפני שבועיים. אולם ספק רב אם זו החברה אשר לה ייחל לוקסי.

אחרי הפיצוץ שאירע בסוף חודש מאי בין בן דב לסמסונג, שהעניקה לסקיילקס את הזיכיון למכירת המכשירים הסלולריים מתוצרתה (הנכס המרכזי של החברה היום), ברור היה כי סקיילקס לא תוכל לעמוד בפירעון החובות לנושיה. באמצע החודש שעבר דיווחה החברה, כי אין בכוונתה לשלם את תשלומי הריבית שהייתה אמורה לפרוע לפני מספר ימים, ומכאן כדור השלג החל להתגלגל, כשלוקסי תופס פיקוד על הדירקטוריון ומדיח את בן דב מראשותו.

האירועים האחרונים בסקיילקס תפסו את לוקסי כאשר חברת לפידות שבשליטתו חולשת על החזקה בשווי של כ-80 מיליון שקל באג"ח של סקיילקס וסאני. לוקסי ומנהל ההשקעות שלו, אמיר תירוש, מיקדו את ההשקעה שלהם בסקיילקס בשני אפיקים עיקריים - אג"ח לא מובטחות מסדרות ז'-ט', ובסדרה י' הפרטית, שמובטחת באופן מלא במניות פרטנר. בסדרות הללו לפידות מחזיקה כ-18% בממוצע מהיקף החוב המונפק.

המשותף לשני האפיקים האלו הוא שהגופים המוסדיים כמעט אינם נמצאים בהם - מי מהם שמחזיק באג"ח סקיילקס נמצא באג"ח מסדרות ד' ו-ו', שמובטחות באופן כמעט מלא במניות פרטנר.

היות שהמוסדיים מחזיקי האג"ח המובטחות מכוסים, כעת, כאשר החברה הפכה לחדלת פירעון, בכוונתם לשלוח אותה לפירוק, ובתרחיש די סביר הם יקבלו את מלוא החוב כלפיהם. וגם אם לא, מדובר יהיה ב"תספורת" של אחוזים בודדים.

לוקסי הבין שפירוק אינו כדאי

אלא שפירוק סקיילקס לא משרת את האינטרס של לוקסי. כדי לקבל החזר מסוים באג"ח הלא מובטחות, הוא יצטרך לסמוך את ידיו על כונסים ומפרקים, שיצטרכו לשרת את כלל הנושים, שכוללים גם את בנק מזרחי טפחות. במצב זה, חובות החברה ייגבו ונכסיה יימכרו מבלי להתחשב בתזמון המיטבי שבו כדאי יהיה לעשות זאת.

לוקסי הבין כי הוא זה שיפסיד הכי הרבה מפירוק החברה, ולכן מינה את עצמו ואנשיו לדירקטוריון, וכך נפלה החברה לידיו. המטרה שלו הייתה לנסות להגיע להסדר מסוים עם סמסונג, שייתן אופק לסקיילקס, ואז הוא יוכל לבצע הסדר חוב שבו יומר חלק גדול מהחוב למניות סקיילקס, תוך שהוא מציע למחזיקי האג"ח המובטחות אקוויטי מסוים בחברה, או הצעה אחרת שתמנע מהם מלשלוח את החברה לפירוק.

אלא שמהדיווח של סקיילקס מתחילת השבוע עולה, כי היא וסמסונג עדיין לא מגיעים להסכמות ביניהן, ובין השורות ניתן להבין כי סמסונג גמרה אומר לסיים את ההתקשרות עם סקיילקס.

כשמתסכלים על המסחר באג"ח סקיילקס בימים האחרונים, רואים כי הוא דליל ביותר. גם "אוכלי הנבלות" של הבורסה - אותם משקיעים אשר רוכשים חוב במחיר רצפה, שמשקף תספורת גבוהה, כדי למכור אותו בעתיד ברווח - מדירים את רגליהם מספר הפקודות. בכל האמור לאיגרות החוב של סאני, הרי ששם אין יוצא ואין בא זה תקופה ארוכה.

לאורך השנים האחרונות, פעלה לפידות באופן אינטנסיבי בניירות הערך של שתי החברות - קנתה ומכרה פעמים רבות, נהנתה מתשלומי ריבית ופירעון חוב. כפי שהדברים נראים כעת, לוקסי נתקע בפוזיציה בלתי סחירה, וכדי להיפגש עם קרן ההשקעה שלו ולהפוך אותה לנזילה, הוא יצטרך לעבור תהליך סיזיפי וארוך שידרוש תשומות ניהול רבות.