גרוניס נגד משוב השופטים: לא נסכים לתרבות ריאליטי

נשיא ביהמ"ש העליון בכנס באילת: "אנחנו מעוניינים בשיתוף פעולה עם הלשכה על כל מוסדותיה אך לא נסכים עם מהלכים חד-צדדיים שאנו מתנגדים להם"

אשר גרוניס / צלם: אריאל ירוזלימסקי
אשר גרוניס / צלם: אריאל ירוזלימסקי

"למערכת המשפט אין עניין במאבקים הפוליטיים המתנהלים בתוך לשכת עורכי הדין. אנחנו מעוניינים בשיתוף-פעולה עם הלשכה על כל מוסדותיה אך לא נסכים עם מהלכים חד-צדדיים שאנו מתנגדים להם, דוגמת משוב השופטים. לא נסכים להכניס תרבות של תוכניות ריאליטי למערכת המשפט". כך אמר היום (ה') נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, בטקס פתיחת כנס מחוזות לשכת עורכי הדין השנתי באילת.

גרוניס התייחס בכך לראשונה בפומבי לקרע שחל בין מערכת בתי המשפט לבין הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין בראשות עו"ד דורון ברזילי, ראש הלשכה. זאת, בעקבות הכרזתו של הוועד המרכזי בשבוע שעבר על כוונתו להחזיר את משוב השופטים שהונהג בעבר ושבמסגרתו מבקרים ומדרגים עורכי הדין את השופטים ברחבי הארץ. משוב שראשי מחוזות הלשכה בראשות עו"ד אפי נווה, יריבו הפוליטי של ברזילי, מתנגדים להחזרתו. לדברי גרוניס, "אני מצר על הניסיון לגרור את מערכת המשפט לתוך הקלחת הפוליטית בלשכה. אין בכוונתנו להשלים עם הנסיונות ולהשתמש במערכת המשפט ככלי משחק בקרבות הפנימיים בלשכה.

שיתוף-הפעולה בין מערכת המשפט ללשכת עוה"ד חשוב לכולנו". גרוניס שמחרים ביחד עם יתר השופטים את אירועי הוועד המרכזי של הלשכה, ציין כי עדות לשיתוף-הפעולה היא שבטקס הנוכחי, של המחוזות, יטלו חלק יותר מ-40 שופטים ורשמים. עם זאת, ציין כי "עלינו לזכור כי עצם קיומו של הכנס הוא תולדה של המאבקים הפנימיים בלשכת עוה"ד הפילוג בלשכה פוגע בציבור עוה"ד ובתדמית המקצוע בעיני הציבור. במערכת המשפט הקפדנו להתנהל בנייטראליות ולא ליטול צד בסכסוכים הפנימיים וכך נעשה גם בעתיד".

גרוניס הוסיף ואמר כי במרוצת השנים האחרונות ננקטו פעולות רבות במישורים רבים לחיזוק אמון הציבור במערכת המשפט. "לפני למעלה מעשור הוקם המוסד החשוב של נציבות תלונות הציבור על שופטים והיא קיבלה קרוב ל900 תלונות ב-2013 ש10% מהם נמצאו מוצדקות" אמר.

לדבריו, "זימנתי שופטים לבירור בעקבות תלונות מוצדקות שנמצאו על ידי הנציבות. פגישה כזו היא אירוע טראומטי לשופט או לשופטת. במקרים חמורים במיוחד אף נקטנו צעדים חמורים. במקביל, אנו פועלים ללא ליאות למערכות הבקרה הפנימיות שלנו וברשותנו מערכות ביקורת חשובות". גרוניס ציין עוד כי כשלים המתגלים בהתנהגותם של שופטים מטופלים מיידית על ידי ראשי המערכת ולא רק כאשר התלונה נמצאה מוצדקת על ידי הנציבות. "אנחנו נוהגים בקלה כבחמורה במקרים הללו", אמר נשיא בית המשפט העליון. גרוניס סיכם ואמר כי מערכת המשפט עסוקה בשיפור מתמיד של הביקורת על מנת לתת שירות משפטי מצוין שאזרחי ישראל זכאים לו וכדי לבצר את אמון הציבור ברשות השופטת.

יו"ר מחוז ת"א והמרכז בלשכה, עו"ד אפי נווה, שיבח את שיתוף-הפעולה בין מחוזות הלשכה לבין הנהלת בתי המשפט, שעומד בניגוד למערכת היחסים שבין הוועד המרכזי לבין מערכת המשפט. נווה תקף ביותר מרמז את התנהלות יריבו הפוליטי, ראש הלשכה, עו"ד דורון ברזילי. "נושא משוב השופטים עלה עכשיו מחדש רק בשל הבחירות הקרבות לראשות לשכת עוה"ד. מדובר לכן ב'משוב בחירות' ולא ב'משוב שופטים'", אמר נווה. לדבריו, "אנחנו (עוה"ד) ומערכת המשפט, משפחה אחת. משפחת המשפט. המטרה של כולנו היא חיזוק שלטון החוק. בשנת בחירות לא נכון להעלות את משוב השופטים. נושא שיוצר פילוג וקרע. את הסוגיה אנחנו נפתור בהבנה ובשיתוף-פעולה".

בנושא אחר אמר נווה כי במסגרת המאבק נגד הצפת המקצוע הלשכה מתכוונת להשיק בקרוב קמפיין הסברה לצעירים בישראל באשר למקצוע עריכת הדין. "ככול שהצעירים יבינו שלא מדובר במקצוע זוהר ובדרך קלה להכנסה גבוהה".

מלשכת עורכי הדין נמסר: "משוב השופטים יצא לדרך, וכבר ביום שני הקרוב תיערך ישיבה ראשונה של צוות המשוב על מנת לדון בנושא ולגבש את המתווה. חברי הצוות יבחנו את הנושא תוך הקשבה לביקורת, רגישות לכבודה של מערכת המשפט ומתוך אמונה כי המהלך יביא לחיזוק האמון הציבורי בה. משוב השופטים הינו כלי חיוני לחיזוק מערכת המשפט, לבניית האמון בקרב הציבור הרחב וציבור עורכי הדין בפרט, ולשיפור התדמית של בתי המשפט ומערכת המשפט בכללותה.

"משוב השופטים נועד לייצר כלי איכותי לביקורת והערכה נכונה, ולא נועד לשמש למטרת ניגוח. התנגדות הנהלת בתי המשפט באופן של חרם הינה שגויה ופסולה, ואינה עומדת במבחן המשפטי. התנהלותה נוגדת פסקי דין והתבטאויות של שופטים, הקוראים לשקיפות ציבורית ולהידברות בכל סוגיה הנמצאת על הפרק. יתרה מכך, אנו תמהים כיצד בחרה הנהלת בתי המשפט לשקוע בבוץ הפוליטי של הלשכה ולהתערב באופן כה בוטה וגס בענייניה הפנימיים, שפוגעים בסופו של דבר בשירות הניתן לציבור עורכי הדין, ותו לא".