אחרי 4 חודשים: פוגל אוגילבי מחפש שוב חברת מדיה

המשרד התקשר עם קראט אך השת"פ הסתיים, לאחר שבעלי המניות הבינל' בקראט החליטו על הפסקת ההתקשרות ■ לפוגל יש חוב של כמה מיליוני שקלים לחברת המדיה מדיה קום

יריב פוגל / צילום: איל יצהר
יריב פוגל / צילום: איל יצהר

רק ארבעה חודשים חלפו מאז שמשרד הפרסום פוגל אוגילבי התקשר עם חברת המדיה קראט, ושוב עומד המשרד בצומת דרכים: ל"גלובס" נודע, כי השת"פ בין הצדדים הגיע אל קצו בטונים צורמים, המלווים בשלב זה בחליפת מכתבים של עורכי-דין. זאת, לאחר שבעלי המניות הבינלאומיים בקראט החליטו לא להמשיך את ההסכם בין הצדדים.

בין קראט לפוגל אין אמנם הסכם חתום, אך הסכם כזה היה בהתהוות. עתה מנהל המשרד סדרת פגישות עם חברות מדיה ומשרדי פרסום, במטרה למצוא גוף שירכוש עבורו את המדיה. עם זאת, לאור הירידה בפעילות המשרד בשנים האחרונות, וכן חוב של כמה מיליוני שקלים שיש לו עדיין לחברת מדיה קום מקבוצת אדלר-חומסקי, נראה כי בחברות המדיה לא ששים לצרף את המשרד לתמהיל לקוחותיהם.

כפי שנחשף ב"גלובס", לפני חודשים ספורים הסתיים שיתוף הפעולה בן כחמש שנים בין קבוצת אדלר-חומסקי לפוגל אוגילבי. באופן רשמי הצדדים דיברו על "אי-הבנות מסחריות", אך מעשית תנאי התשלום של המשרד אפשרו לו לצבור חוב כספי גדול, ובסופו של דבר החליטו באדלר-חומסקי לא לאפשר להגדילו עוד.

במקביל החל להירקם שת"פ עם חברת המדיה העצמאית קראט, באמצעות המנכ"ל דאז, צבי שדה. קראט איבדה באותה תקופה את תקציב העוגן שלה, החברה המרכזית למשקאות, והיה לה עניין להגדיל את היקף רכישת המדיה שלה. בפוגל האמינו, כי פרט לרכישת מדיה יאפשר להם שת"פ עם קראט לקבל דריסת רגל בתקציבי הקריאייטיב של לקוחות בינלאומיים של קראט, והחיבור יצא לדרך בפועל למרות שהסכם רשמי לא נחתם.

המנכ"ל עזב

חודשים ספורים לאחר שהשת"פ יצא לדרך הוחלט בחברה הבינלאומית קראט שלא להמשיך בו בתנאים שהתגבשו. שדה, שהוביל את החיבור, שילם את המחיר ובחר ללכת הביתה.

אין זו הפעם הראשונה שבה נוצר פער גדול בין הציפיות של פוגל אוגילבי משת"פ עם גופים במדיה, לבין מה שקרה בפועל. גם השת"פ עם קבוצת אדלר-חומסקי התחיל עם ציפיות גבוהות של פוגל לדרך משותפת שתלך ותתפתח. במסגרת ההבנות שאליהן הגיעו הצדדים, הוחלט כי פוגל ירכוש את המדיה באמצעות חברת המדיה מדיה קום של אדלר-חומסקי, ואם שיתוף-הפעולה יתפתח, תרכוש קבוצת אדלר-חומסקי מניות בפוגל אוגילבי, תוך שהיא ממשיכה להפעיל אותו כמשרד עצמאי.

בפוגל קיוו אז לצאת מהמשבר שאליו נקלע המשרד באותה תקופה, להשביח את המשרד ולהגיע לעסקה, אם תתממש, מחוזקים. מנגד, בשוק העריכו אז, כי באדלר לא ירחיבו את שיתוף-הפעולה לכדי רכישת מניות.

פוגל אוגילבי היה בין משרדי הפרסום הראשונים שהחל לשתף פעולה עם משרדים אחרים לצורך רכישת מדיה. בשלב הראשון הוא רכש במשך שלוש שנים את המדיה יחד עם גליקמן-נטלר-סמסונוב - עוד הרבה לפני שזה עשה את הקפיצה הגדולה שלו והפך למשרד גדול.

שלוש שנים לאחר תחילת שיתוף-הפעולה בין המשרדים, הוחלט בגליקמן לחבור ליוניברסל מקאן, ולהפסיק את שיתוף-הפעולה עם פוגל, שהמשיך לרכוש את המדיה שלו עצמאית. בהמשך הוחלט בפוגל ליצור התקשרות בתחום המדיה, ונבחנו כמעט כל חברות המדיה. בסופו של דבר ההחלטה נפלה על מקאן.

אולם, בשנים שלאחר מכן פוגל הלך ונחלש כשאיבד מספר תקציבים משמעותיים - המשמעותי שבהם הוא תקציב המשביר החדש לצרכן, שעבר לקבוצת מקאן אריקסון. בעקבות כך איבד פוגל את מקומו בטבלת עשרת משרדי הפרסום הגדולים, אך ההתקשרות עם יוניברסל הסתיימה רק כשלקוח משמעותי אחר של המשרד - "מתאים לי" - עבר למקאן אריקסון. אז החל המשרד לבחון אופציות נוספות לשיתוף-פעולה ובחר במדיה קום, בראשות המנכ"ל רן בראון.

שדה בחר שלא להתייחס לגוף הדברים ואיחל לקראט ופוגל בהצלחה. את תגובת קראט לא ניתן היה לקבל.

יריב פוגל, מבעלי פוגל אוגילבי מסר: "חברנו אל קראט מתוך מחשבה לעבודה משותפת ארוכת טווח. לאכזבתנו ולתדהמתנו, לאחר מספר חודשים קראט חו"ל חזרו בהם מכל הסיכומים, ולכן, לא הייתה אפשרות להמשיך את ההתקשרות. חשוב לציין, שמנכ"ל קראט ישראל, צבי שדה, התפטר מיד מתפקידו עקב הפרת ההסכם.

"לגבי מדיה קום, שהיא חברה מקצועית מצוינת, לאחר חמש שנים ההתקשרות בינינו הסתיימה ברוח טובה. ההתחשבנות אכן כללה חוב בגין האשראי שקיבלנו מהם, אבל הסדר חוב זה נסגר לשביעות רצונם של שני הצדדים. ולראיה, המשכנו לרכוש דרכם מדיה עד לאחרונה".