"אם יהיו עוד נתונים טובים ייתכן שהריבית תעלה השנה"

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות: הנתון שפורסם היום מגדיל משמעותית את ההסתברות לכך שהריבית בארצות הברית תעלה מוקדם מאשר מאוחר ■ יניב פגוט: הריבית בארה"ב לא תעלה לפני 2015

ג'נט ילן  / צלם: רויטרס
ג'נט ילן / צלם: רויטרס

היום דווח כי בחודש יוני גדל מספר מקומות העבודה בארצות הברית ב-288,000. שיעור הבלתי מועסקים ירד ל-6.1%. מדובר בשיעור הנמוך ביותר מאז ספטמבר 2008. כמו כן, מספר המשרות החדשות בחודש מאי תוקן מ-211,000 ל-224,000.

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מציין בתגובה שפרסם כי התוצאות טובות בהרבה מההערכות המוקדמות: תוספת של כ-210,000 משרות והישארות שיעור הבלתי מועסקים ללא שינוי ברמה של 6.3%. ניתן היה להעריך כי התוצאות יפתיעו לטובה, שכן המדד המקדים הצביע על תוספת של 281,000 מקומות עבודה במגזר הפרטי, 71,000 מעל ההערכות המוקדמות. גם לפי סקר מודעות הדרושים המקוונות, היו 175,000 משרות חדשות.

פרט לכך, אומר מנחם, יש לציין את הירידה הנמשכת במספר הבקשות הראשונות לדמי אבטלה במדינה ואת סעיף התעסוקה במדד מנהלי הרכש בתעשייה, שגדל זה 12 חודשים.

מקובל להניח כי נחוצה תוספת של 250,000 משרות לחודש כדי שהכלכלה בארה"ב תגדל בקצב בר קיימא. לדברי יושבת ראש ה-Fed, מדיניות הריבית מכוונת בראש ובראשונה לנושא התעסוקה. לכן, "הנתון החדש מגדיל משמעותית את ההסתברות לכך שהריבית בארצות הברית תעלה מוקדם מאשר מאוחר. אם יהיו נתונים דומים בהמשך, אין לשלול שהריבית תעלה עוד השנה".

"עלייה בהסתברות לעליית ריבית ו/או הקדמתה אמורה להוליך לירידות באיגרות החוב הממשלתיות. הסתגלות של האג"ח הללו לסביבה של ריבית עולה תגרור עלייה בתשואות הפדיון: זו של האג"ח ל-10 שנים תהיה גבוהה מ-3%, בהשוואה לרמה של 2.63% לפני ההודעה. במקרה זה, יהיה רצוי להקדים ולקצר מח"מ".

מנחם מעריך כי עלייה בתשואות הפדיון בארצות הברית לא תוליך בהכרח לעלייה גם בתשואות הפדיון על אג"ח ממשלת ישראל, היות והאחרונות מגיבות בנוסף לגורמים אחרים, ובראשם הפער בין הריביות הקצרות של ישראל וארצות הברית, ותנועות ההון הגבוהות לתוך המשק. אולם, בצל ההסלמה הביטחונית (אם וככל שתימשך) ולנוכח הפער הנמוך בין הארץ לחו"ל, יש בכוחה לבלום ירידות נוספות בתשואות הפדיון המקומיות, וזאת גם אם הריבית כאן תרד.

יניב פגוט: הפד לא יעלה ריבית גם ב-2015

יניב פגוט, אסטרטג ראשי של קבוצת איילון, מציין כי "בנתונים הקיימים אנו מניחים כי ההרחבה הכמותית תסתיים כבר בחודש נובמבר הקרוב, אולם להבנתנו הבנק המרכזי האמריקני לא יעלה את הריבית בשנת 2015 על מנת לתמוך בהתאוששות הכלכלית וזאת בניגוד לתחזיות העולות מן הפרוטוקולים של הפד לפיו רוב חברי הפד מניחים העלאת ריבית בשנת 2015".

פגו סבור כי נתון התעסוקה הנוכחי ונתוני התעסוקה האחרונים מוכיחים כי הרבעון הראשון של כלכלת ארה"ב היה לא יותר מתקלה בשל כח עליון בדמות החורף הקשה ואילו כבר ברבעונים הקרובים תצמח הכלכלה האמריקנית בקצב רבעוני של כ- 3%. "אנו סבורים כי היה והכלכלה האמריקנית תשוב ותצמח בקצב רבעוני של כ-3% יווצר לחץ חוזר בשוק החוב האמריקני מפני ירידות מחירים בשוק אגרות החוב והעליות שנרשמו באפיק זה מתחילת השנה יתפוגגו להם".

עוד מציין פגוט כי איום זחילת תשואות החוב האמריקניות כלפי מעלה הוא האיום המרכזי על שוק החוב הישראלי, הדבר נכון שבעתיים בשל הצטמצמות פער התשואות בין החוב האמריקני ל-10 שנים למקבילו הישראלי. בהינתן פרמיית סיכון מגוחכת כל מהלך חד בשוק החוב האמריקני יתורגם למהלך מקביל בשוק החוב המקומי.