אליפות עולם אחת שבה צרפת כן תזכה

ה"טריקולור" מקבלים את חסות ההלבשה היקרה ביותר בכדורגל העולמי - 42.6 מ' אירו בשנה מנייקי; כמה מכניסות 4 המעפילות לחצי גמר המונדיאל?

פול פוגבה וקרים בנזמה נבחרת  צרפת / צילום: רויטרס
פול פוגבה וקרים בנזמה נבחרת צרפת / צילום: רויטרס

נבחרת צרפת אמנם הודחה ביום שישי מהמונדיאל אחרי הפסד לגרמניה, אבל אליפות עולם אחת אף אחד כבר לא יוכל לקחת מה"טריקולור": על-פי נתונים שמפרסם העיתון "לה פיגארו", ההתאחדות המקומית מקבלת את הסכום הגבוה ביותר עבור ספונסרשיפ החולצה של הנבחרת - 42.6 מיליון אירו בשנה מנייקי.

אף נבחרת בעולם, כולל כל 32 הנבחרות המשתתפות בגביע העולם, לא מגיעה לסכום כזה. מבחינת הנציגות שהגיעו לחצי הגמר - הרי שההתאחדות הגרמנית מכניסה כ-26 מיליון אירו בעונה בגין ההסכם שלה עם אדידס; ברזיל נהנית מ-25 מיליון אירו בעונה מנייקי; הולנד עם 8.5 מיליון אירו בשנה מנייקי, וארגנטינה על 8 מיליון אירו מאדידס.

‏‏אלופת העולם היוצאת ספרד מסתפקת ב-24 מיליון אירו בשנה מאדידס, כשאיטליה נהנית משיתוף פעולה פורה עם פומה - ששווה ל"אזורי" 20 מיליון אירו בשנה. מי שמדורגת גבוה מאוד ברשימה הזאת, למרות הכישלונות הקבועים שלה על כר הדשא, היא אנגליה: 30 מיליון אירו לעונה מנייקי. מעניין להזכיר גם את קולומביה, שחתמה לאחרונה על חוזה חדש ויוקרתי שיעניק לה לא פחות מ-26 מיליון אירו בשנה מאדידס.

‏מבין המשתתפות במונדיאל, הנבחרת שמקבלת את הסכום הנמוך ביותר מספונסרית ההלבשה שלה היא בוסניה - מיליון אירו בלבד בשנה (אדידס).

‏אגב, לנייקי יש במונדיאל בברזיל סך של 381 שחקנים שנמצאים תחת חוזי חסות אישיים איתה. אדידס במקום השני (268 שחקנים), בעוד פומה הרחק מאחור עם 51 מיליון אירו לשמונה נבחרות. רק חמישה שחקנים בגביע העולם הנוכחי נהנים מחוזי חסות אישיים עם חברות הלבשת ספורט אחרות, שאינן משלוש הגדולות בתעשייה.

מעניין לציין את הסיבה שבגללה אין לנבחרות ספונסרים מסחריים על מדי המשחק, בדומה למקובל בכדורגל מועדונים: היא נובעת מהתקנות של פיפ"א - שאוסרת פרסום כזה גם על כל יתר הציוד שמכניסות הנבחרות לאצטדיון. בפיפ"א עושים זאת על מנת לשמור על האינטרסים של נותנות החסות הרשמיות שלה ושל הגביע העולמי. על-פי הדוחות הפיננסיים של פיפ"א לשנה האחרונה (2013), ההכנסות שלה הקשורות לזכויות השיווק של המונדיאל עמדו על 404 מיליון דולר (קרוב ל-300 מיליון אירו). כך שהכסף הגדול נשאר בידיים של פיפ"א - שאחר כך מחליטה איך לחלק אותו, לפי צרכיה, למדינות המשתתפות בגביע העולם.