נכס אטרקטיבי, לזרים

חברות הביטוח היו פעם יעד מועדף על טייקוני ישראל. היום בגלל הרגולציה רק בחו"ל יתעניינו

יצחק תשובה / צלם: בלומברג
יצחק תשובה / צלם: בלומברג

עד לפני שנים אחדות, החזקת שליטה בחברת ביטוח בישראל הייתה יעד רכישה מועדף על הקבוצות העסקיות המובילות (ע"ע נוחי דנקנר ויצחק תשובה). הימים הללו עברו, ולכן כל רוכש של חברת ביטוח ישראלית מכאן והלאה צפוי להגיע מחו"ל. הסיבה היא הרגולציה הגוברת, בדגש על הוראות להפחתת הריכוזיות במשק, שמאלצות כעת את קבוצת דלק להיפרד מהפניקס.

מבחינת קבוצת דלק, זהו המשך ישיר לכמה עסקאות עליהן חתמו לאחרונה, כחלק מאסטרטגיה ברורה של מימוש כל מה שאינו קשור לעסקי הליבה של הקבוצה, בתחום האנרגיה והגז. לאורך השנים לא רוותה דלק נחת רבה מרכישת השליטה בהפניקס. עכשיו היא קרבה להשתחרר מהמשקולת הזו, אך חשוב לזכור כי עסקאות מעין אלה לוקחות זמן ודורשות אישורים, ואין כל הבטחה שאכן ייצאו לפועל בסופו של דבר.

האוצר צריך לבדוק לעומק את הרוכשים

מבחינת בעלי השליטה בענף הביטוח, העסקה הנוכחית משמחת, שכן היא מלמדת שישנם רוכשים זרים המוכנים להיכנס לשוק הישראלי, ועוד בפרמיה ביחס למחירי הבורסה. יחד עם זאת, שאלת הבעלות על חברות הביטוח אינה מעניינת רק את המשקיעים, ויש לה חשיבות רבה מבחינת המבוטחים באותן חברות.

בשבוע שעבר פרסם הפיקוח על הביטוח באוצר מדד חדש, שבוחן, משווה ומדרג את איכות הטיפול בתביעות של החברות המקומיות. ממנו למדנו, בהכללה, שהשירות בטיפול בתביעות שחברות הביטוח מספקות לציבור המבוטחים, הוא בינוני. בחלק מהמקרים, ובראשם בתחום הביטוח הסיעודי, התמונה רעה יותר. יחד עם זאת, נתוני האוצר גם גילו שונות די גדולה בין החברות, כשחלקן השיגו ניקוד טוב בהרבה מהאחרות, וגם בין תחומי הביטוח.

סוגיה זאת ממחישה עד כמה חשוב מי מוביל את חברות הביטוח. בהקשר זה, ישנה חשיבות רבת משקל לזהותו של בעל הבית שאוחז בשליטה. סוגיה זו צפה מעת לעת, והשבוע אף ביתר שאת עם ההודעה על כך שקבוצת דלק חתמה על מזכר הבנות למכירת השליטה בחברת הפניקס, לידי משפחת קושנר האמריקאית.

אולי זה המקום שבו האוצר צריך להסתכל טוב יותר לא רק על איתנותם הפיננסית של הרוכשים, אלא גם על איך הם מתכננים לממן את העסקה, ולכמה זמן הם באים. הרי מי שמגיע לזמן קצר כדי "לעשות סיבוב" על חברת הביטוח, עלול לעשות זאת על חשבון החוסכים והמבוטחים.