לנצח את גרמניה בלי ניימאר, אפשרי?

אולי, אם ברזיל תעניק לוויליאן, שחקן של 32 מיליון ליש"ט - את המפתחות; תצופף את האמצע עם שלושה קשרים קשוחים; וכמובן, תשאיר את הלב על המגרש

וויליאן, נבחרת ברזיל, מונדיאל 2014 / צלם: רויטרס
וויליאן, נבחרת ברזיל, מונדיאל 2014 / צלם: רויטרס

עם כל הכבוד וההערכה לקרואטיה, מקסיקו, קמרון, צ'ילה וקולומביה - נבחרת ברזיל עוד לא נתקלה במונדיאל הביתי שלה במשוכה גבוהה של ממש. גרמניה אמורה לענות על האתגר הזה הערב (ג', 23:00) בבלו הוריזונטה. הגענו לזמן הכסף האמיתי של הטורניר.

באופן מאוד לא שגרתי מבחינה סטטיסטית, שכן מדובר על שתי נבחרות מהמצליחות בהיסטוריה - ברזיל וגרמניה נפגשו רק פעם אחת בתולדות גביעי העולם. זה קרה במעמד הרם מכולם - הגמר ב-2002, שהסתיים בניצחון קליל של רונאלדו ושות' 0-2. השריד היחיד מאותה התמודדות ביפן הוא מירוסלב קלוזה הגרמני, שב-2014 משמש כחלוץ הטבעי היחיד בסגל ה"מאנשאפט".

הפעם, לברזיל כנראה יהיה קשה הרבה יותר. לא רק בגלל מה שיש על השולחן - יריבה מהטופ האירופי, אלא בעיקר בגלל מה שאין: את ניימאר. האם היא מסוגלת להתגבר על החיסרון של כוכב העל היחיד שלה?

עובדתית, בשנים האחרונות ברזיל מסתמכת באופן כבד על הפרודג'י הנפלא בן ה-22, שסיים את דרכו במונדיאל עקב פציעה חמורה בגב. מאז תום גביע העולם ב-2010, החלוץ פספס רק שישה מתוך 60 המשחקים שקיימה ברזיל בכל המסגרות והמפעלים, ובשנתיים האחרונות פתח בהרכב בכל משחקיה. התוצאות שלה בהיעדרויות שלו דווקא מראות שברזיל יכולה לשחק כדורגל גם בלעדיו: ניצחה חמש פעמים, והפסידה משחק אחד (1-0 במשחק ידידות בפריז מול צרפת).

לניימאר היה טורניר מצוין, דבר שכל עין בלתי מזוינת הייתה יכולה להבחין בו, וגם דפי הסטטיסטיקה הרשמיים של פיפ"א: ארבעה שערים ועוד בישול אחד (כלומר, אחראי על 50% מהגולים שכבשה ברזיל במונדיאל); הוא ייצר בסך הכל 18 בעיטות לשער, ועוד 13 מצבי כיבוש לחבריו לקבוצה; בחמשת משחקיו בטורניר הוא נגע בכדור במחצית המגרש של היריבות 241 פעמים. "אבל זה לא אומר שברזיל צריכה להרים דגל לבן רק בגלל ששחקן אחד נעדר", מנתח ב"גרדיאן" העיתונאי דניאל טיילור. "יש לה מחליף ראוי על הספסל, וויליאן, שחקן של 32 מיליון ליש"ט (הסכום שעלה לצ'לסי לרכוש אותו); אם הוא יוכנס, ניתן יהיה להסיט את אוסקר לעמדת ה-10, הטבעית יותר עבורו". למרות שוויליאן ספג מכה באימון ברזיל השבוע, הוא הודיע כי הוא "מרגיש מצוין" וכשיר ב-100% לשחק מול גרמניה. גם ברנארד המוכשר משחטאר דונייצק עשוי להיכנס, ולהסביר לכולם למה התכוון מאמן הנבחרת, פיליפה סקולארי, כשטען ש"יש לילד הזה שמחה ברגליים".

חוץ מזה, יש גם חסרונות לניימאר. ב"וול סטריט ג'ורנל" מצאו כי הוא דייק רק ב-63% מניסיונות המסירה שלו בברזיל 2014, האחוזים הנמוכים ביותר מבין 79 השחקנים בטורניר שניסו לפחות 200 מסירות. "כך שאולי ברזיל תצליח לאבד פחות כדורים בהיעדרו", לדברי כתב העיתון אנדרו בית'ון.

***

בברזיל נזכרים בימים אלו במונדיאל 1962 בצ'ילה, אז פלה, גיבור הזכייה ארבע שנים לפני כן בשבדיה - נפצע כבר במשחק השני בטורניר. מהספסל עלה ילד בשם אמרילדו שכבש שלושה שערים ועזר לברזיל לזכות גביע עולם שני ברציפות (אבל שיחקו לידו חלק מגיבורי הזכייה ב-1958, וכמובן שחקן גדול בשם מאנה גארינצ'ה). כוכב עבר אחר של ברזיל, זיקו, מציע לא להתרשם מסיפורים קדמוניים ולהתמקד בהווה: "ברזיל צריכה להציב שלושה קשרים 'קרביים' במרכז המגרש על מנת לנטרל את משחק המסירות של גרמניה", טען ב"גרדיאן". פרננדיניו, פאוליניו, לואיס גוסטבו וגם רמירז יכולים לענות על הצורך הזה. אבל מעל הכל, זיקו מציע לשחקנים "להשאיר את הנשמה על המגרש כמחווה לילד שחלומותיו התנפצו בגלל תיקול מזעזע אחד".

אם חסרונו של המלך הבלתי מעורער לא מספיק - אז מחצי הגמר ייעדר גם הקפטן המוצהב טיאגו סילבה, מעוז ההגנה. דאנטה, לא בדיוק ילד שרק עלה מהנוער (בלמה המצוין בן ה-30 של באיירן מינכן) אמור להוות תחליף יותר מהולם. ועדיין, "טיאגו הוא ה'פרפורמר' האמין והעקבי ביותר של ברזיל בחלק האחורי", מפרשן באתר goal.com חלוץ העבר הספרדי ראול, שגם הוסיף אבחנה משלו לגבי ניימאר: "בלעדיו ברזיל שווה רק מחצית מהיכולת הרגילה שלה".

אין ספק, אם כן, שברזיל תצטרך לטפס הלילה על הר לא פחות גבוה מהקורקובדו בריו. גרמניה תשמח לבעוט אותה עוד הרבה לפני שתתקרב לפסגה.