"פרסום דירוג חברות הביטוח נעשה מטעמים פופוליסטיים"

אגוד חברות הביטוח והתאחדות חברות לביטוח חיים תוקפים את מדד האוצר לטיפול בתביעות ■ גורם באוצר: "אנו עומדים מאחורי הנתונים"

דורית סלינגר ועופר אליהו / צילום: יוסי כהן
דורית סלינגר ועופר אליהו / צילום: יוסי כהן

הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר פרסם בשבוע שעבר, בפעם הראשונה, את מדד הטיפול בתביעות של חברות הביטוח, ובאיגודים של חברות הביטוח לא אוהבים, לשון המעטה, את פרסום הדירוג.

לדבריהם, דירוג זה עיוות את האמת. "פרסום הדירוג נעשה מטעמים פופוליסטיים, ואינו מעמיד בידי הציבור מידע נאות", אומרים היום (ב') באגוד חברות הביטוח, שעוסק בתחומי הביטוח הכללי ובו חברות 11 חברות הביטוח, ובהתאחדות חברות, שעוסקת בתחומי ביטוח החיים והבריאות, ובה 8 חברות ביטוח.

באגוד חברות ביטוח בראשות עופר אליהו, ובהתאחדות בראשות זאב אבן חן, מציינים: "עקרונית, חברות הביטוח אינן מתנגדות לפרסומו של ניקוד אודות מהירות הטיפול בתביעה ואופן סיום התביעה ואף סוברות שפרסום כזה יכול לתמרץ מתן שירות טוב יותר למבוטחים, בתנאי שהפרסום יציג ניקוד שמשקף נאמנה את אופן הטיפול בתביעות". ואולם, הם מוסיפים, "יצירת מודל ניקוד לטיפול בתביעות צריך להיעשות בזהירות רבה, משום שכל עיוות והטיה בחישוב הניקוד יכולים לפגוע שלא בצדק בחברת ביטוח זו או אחרת ובאופן כזה להתערב בתחרות החופשית".

ענייני הבנה

בשבוע שעבר פרסם הפיקוח על הביטוח, בראשות דורית סלינגר, דירוג חדש שמסתמך על כלל תביעות הביטוח שנרשמו בענף כולו בשמונה תחומי פעילות מרכזיים. הדירוג מנקד את שירות החברות בתחום הטיפול בתביעות בהסתמך על מהירות הטיפול ואופן הטיפול בתביעה (כלומר, שיעור התביעות שהמבוטח קיבל בהן צ'ק מחברת הביטוח ביחס לכלל התביעות שטופלו בחברה).

באגוד ובהתאחדות - שבהם חברות שהיו מעל הממוצע ובאופן טבעי גם חברות שהיו מתחתיו - טוענים: "לא ברור מדוע אצה לפיקוח הדרך לפרסם את הניקוד בעיתוי הנוכחי, למרות שידוע לו שהניקוד ערוך על בסיס נתונים שאינם מתאימים, מטעה את הציבור וגורם נזק לחברות ביטוח מסוימות על לא עוול בכפן ונעשה טרם שהסתיימו הדיונים אודות המודל לחישוב הניקוד. הניקוד שהפיקוח חישב ופרסם איננו משקף נכונה את אופן הטיפול בתביעות בפועל".

לטענת האיגוד וההתאחדות, החוזר שהגדיר לחברות אילו נתונים סטטיסטיים לשלוח לאוצר היה לא ברור בנוסחו ו"הובן ע"י חברות ביטוח באופן שונה ושלא בהתאם לכוונת הפיקוח". לא רק זאת אלא שלדבריהם, "הפיקוח עצמו הכיר בכך שהחוזר אינו ברור, ולכן במארס 2013 דחה פרופ' עודד שריג, המפקח על הביטוח הקודם, את הדיווח של הנתונים לפי החוזר הסטטיסטי".

בחברות הביטוח מסבירים כי בחישוב הניקוד שעשה האוצר ישנה "הטיה חמורה מטעמים טכניים גרידא ללא קשר לאופן טיפול התביעה ע"י חברת הביטוח בפועל". לשם כך הם מדגימים בעיה שהטתה לדבריהם את הדירוג, למשל בטיפול בתביעות בתחום ביטוחי הרכב חובה: הכללת 'התביעות שבוטלו' כחלק מ'סך התביעות'.

כפועל יוצא מכך, טוענות החברות, גדל סך התביעות באופן מלאכותי ולא נכון בחלק מהחברות, מה שהוביל ליחס רע של תביעות שאושרו ביחס לסך התביעות בחברות הביטוח שביטלו תביעות רבות "מטעמים שונים שאינם רלבנטיים לטיפול בתביעות, כולל טעמים טכניים". בהקשר זה מציינים בענף הביטוח כי תביעות רבות נרשמו בחלק מהחברות כתביעות מבוטלות "לאור ההבהרות שנעשו לאחרונה ע"י הפיקוח" וזה השפיע לרעה על אמינות הדירוג בשורת תחומים.

גורם באוצר הגיב ואמר: "אנו עומדים מאחורי הנתונים שעברו את הבקרה של הפיקוח וגם של החברות, שמחובתן לשלוח נתונים מהימנים. נבקר את הנתונים קדימה וגם לאחור. לגבי עניין הביטולים - מדובר במקרי פינה. האוצר פרסם דיווח שמבוסס על כ-700 אלף דיווחי תביעות, וייתכן שהיו פינות שיש לבחון כיצד לסווגן. זה קורה גם בעולם של דוחות כספיים - למשל בסיווג הכנסות או הוצאות - ועדיין נהוג לקבל החלטות על סמך דוחות כספיים". ביחס לטענה כי האוצר אץ לפרסם את הנתונים ציין הגורם: "היינו אמורים לפרסם את הנתונים כבר בשנה שעברה, ומטעמי שמרנות חיכינו. הפרסום הוא הליך רציף של נתונים מהימנים, ונמשיך לבקר אותו".