"קבוצת מאיר של יעקב שחר - מחוץ למכירת הפניקס"

לשחר ולשותפו ישראל קז, המחזיקים ב-23% ממניות חברת הביטוח, אין זכות להצטרף לעסקת המכירה למשפ' קושנר תמורת כ-1.7 מיליארד שקל ■ גורם בשוק: "הם מעריכים שערך המניה יהיה גבוה יותר"

יעקב שחר / צלם: תמר מצפי
יעקב שחר / צלם: תמר מצפי

יום לאחר שקבוצת דלק דיווחה כי חתמה על מזכר הבנות לא מחייב למכירת השליטה (47%) בקבוצת הביטוח הפניקס למשפחת קושנר האמריקנית, מתברר כי בעל העניין הדומיננטי השני בגודלו בקבוצת הביטוח - קבוצת מאיר, שבשליטת יעקב שחר וישראל קז - לא היה מודע לעסקה הנרקמת, והוא אינו צפוי להיות בה חלק.

אתמול דיווחה קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, על מימוש נוסף של החזקה שאינה נמנית על פעילות הליבה האסטרטגית שלה בתחום האנרגיה. מדובר במכירת ההחזקה שלה בהפניקס, בתמורה לכ-1.7 מיליארד שקל. דלק רכשה את הפניקס בשנים 2005-2006 מידי שני גורמים: שלמה אליהו, ובעלת השליטה הקודמת בהפניקס - קבוצת מאיר, יבואנית הרכב של שחר וקז. זו האחרונה, נותרה לאחר הרכישה עם כ-23% ממניות חברת הביטוח.

לשחר וקז אין זכות Tag Along (זכות הצטרפות) לעסקה. אבל יותר מכך, קבוצת מאיר לא הייתה חלק מהמו"מ למכירה וכפי הנראה למדה על המהלך רק אתמול, לאחר שהמזכר נחתם.

למעשה, קבוצת מאיר, היא בעלת מניות ללא יכולת השפעה על הקבוצה, ובניגוד לקבוצת דלק היא גם לא יכולה כרגע ליהנות מפרמיה על החזקותיה.

גורם בשוק ציין כי ההודעה על העסקה "התקבלה בהפתעה. שחר לא עודכן על העסקה מתשובה ולמד עליה יחד עם כולם. לכן, ההודעה התקבלה באכזבה בקרב אנשי קבוצת מאיר".

לעומת זאת, גורם אחר בשוק ציין כי "בקבוצת מאיר לא הופתעו מכך שדלק מקדמת מהלכים למכירת השליטה בהפניקס. זה היה באוויר וזו לא הפעם הראשונה שנושא המכירה עומד על הפרק. בתקופה האחרונה נוהלו מגעים כאלה ואחרים שלא הבשילו, וגם כעת, יש עוד כברת דרך לעבור בטרם העסקה עם משפחת קושנר תהפוך לעובדה".

ככל הנראה, בקבוצת מאיר לא מתכננים לנסות להצטרף לעסקת תשובה-קושנר. "אם העסקה טובה לתשובה, אז בקבוצת מאיר שמחים עבורו. עם זאת, בקבוצה מעריכים שהערך של המניה יהיה גבוה יותר", אומר גורם שסבור כי הקבוצה תמשיך להחזיק במניות, "מתוך תקווה שהעסקה תצא לפועל ותעזור למניה להתעורר".

"תשובה רצה להיפטר מהסחורה"

קבוצת מאיר, יבואנית רכבי וולוו והונדה, מחזיקה כיום בכ-22.9% ממניות הפניקס, ששווין בבורסה כ-734 מיליון שקל. את השליטה בהפניקס רכשה הקבוצה ביולי 2002 מידי יוסי חכמי ואחותו ניצה קנפר. את השליטה הם מכרו לתשובה בתחילת 2006, אך, כאמור, הותירו בידם נתח משמעותי ממנה. לאורך השנים האחרונות קבוצת מאיר אכן זזה הצידה בכל הקשור לניהול הפניקס, כשבעבר אף דווח כי הוציאה את תיק הביטוחים שלה מהפניקס.

מזכר ההבנות בין קבוצת תשובה למשפחת קושנר קובע מחיר השווה להון העצמי של הפניקס בסוף 2013, בתוספת מנגנון ריבית שלא פורסם. גורם בכיר בשוק הביטוח התייחס היום לעסקה הנרקמת - שעדיין צריכה לעבור מו"מ לסיכום התנאים המחייבים לעסקה, בדיקת נאותות והליך אישור הרוכשים על ידי הפיקוח על הביטוח - וציין כי "נראה שתשובה מוכר את הפניקס במחיר זול שממחיש עד כמה הוא ממהר לממש את האסטרטגיה שלו - למכור כל מה שאינו בעסקי האנרגיה.

ההון העצמי של הפניקס צמח בכ-150 מיליון שקל במהלך הרבעון הראשון השנה, מה שאומר שתשובה לכאורה ויתר על כ-75 מיליון שקל. "זה מראה שתשובה רצה להיפטר מהסחורה, ושבסך הכל זו עסקה זולה", הוסיף.

לא רק זאת, אלא שלדברי גורמים בשוק הביטוח "בעסקת כלל ביטוח, הרוכשים הסינים הסכימו לתת מכפיל של כ-1.3 על ההון ואילו שלמה אליהו קנה את מגדל לפי מכפיל של 1.1 על ההון לאחר הנחה משמעותית שקיבל מג'נרלי". בהפניקס, כאמור, מדובר במכפיל של 1 על ההון.

לאורך השנים דלק השקיעה מעל ל-1.8 מיליארד שקל ברכישת מניות הפניקס, סכום הדומה לתמורה שהיא צפויה לקבל תמורת מניותיה בחברה. יחד עם זאת, לאורך השנים היא משכה מהחברה דיבידנדים בסדר גודל של כ-440 מיליון שקל.

קבוצת דלק נחושה, כאמור, להיפטר מעסקים שאינם בתחום הליבה שלה, ובשבועות האחרונים היא חתמה על מספר עסקאות למכירת עסקים שאינם בתחומי האנרגיה והגז. ברוב העסקאות הללו מעמידה החברה הלוואת מוכר נדיבות לגוף הרוכש. גם עסקת המכירה של הפניקס כוללת הלוואת מוכר ו/או מתן ערבות לחלק מהתמורה.

לפי שעה דלק תיוותר עם החזקה של כ-5% בהפניקס, לאחר שתמכור 47% למשפחת קושנר. על פי הערכות בשוק מי שעשוי לקנות את המניות הללו הוא מנכ"ל הפניקס, אייל לפידות, שכנראה ירכוש אותן שלא כחלק מקבוצת השליטה העתידית בחברת הביטוח.