הבורסה ירדה בצל ההסלמה; מניות פריגו ואופקו צנחו

צה"ל פתח במבצע "צוק איתן" ברצועת עזה ■ קמטק טסה בשל דיווח על קו מוצרים חדש ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.43 מיליארד שקל ■ איש העסקים שלמה שמלצר נפטר בגיל 67

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

הבורסה בת"א ננעלה היום (ג') בירידות שערים בצל הסנטימנט השלילי בשוקי העולם ובעיקר בשל ההסלמה במצב הביטחוני ויציאתו לדרך של מבצע "צוק איתן" בעזה. גם בשוק האג"ח הקונצרני נרשמו היום ירידות שערים חדות למדי. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.43 מיליארד שקל.

לאחר ירי של כ-70 רקטות אתמול, הגביר צה"ל את הלחץ על רצועת עזה ותקף הלילה עשרות יעדים. שם הקוד שניתן למבצע הוא "צוק איתן" ובפיקוד העורף פרסמו הנחיות מיוחדות לתושבי הדרום וביטלו את הקייטנות, מה שמרמז כי ההערכה היא שהמצב יסלים. החשש העיקרי כעת הוא מירי מסיבי של רקטות לגוש דן.

המצב הביטחוני הרעוע מצטרף למצב הפוליטי השברירי. החלטתו של שר החוץ ליברמן לפרק את השותפות בין הליכוד לישראל ביתנו נראית כקרב על קולות בוחרי הימין ועל ריח של בחירות באוויר, אי שם באופק, מה שמעמיד את העברת תקציב המדינה לשנת 2015 בסכנה. אחד הפעילים בשוק עימו שוחננו מציין כי זו הסיבה העיקרית לירידות אתמול בבורסה וכי הדבר עלול ללחוץ עוד על השוק.

לחץ נוסף על הבורסה מגיע מכיוון וול סטריט, שם ננעל אמש המסחר בירידות שערים. בשוק האמריקאי חוששים כי נתוני התעסוקה הטובים שפורסמו ביום חמישי יגבירו את הסיכוי להעלאת הריבית, מה שגורם למימושים בשוק.

פסגות: לא להיחפז בקבלת החלטות אמוציונליות

אורי גרינפלד הכלכלן הראשי של פסגות, מציין כי "ההסלמה בזירה הגיאופוליטית גורמת בימים האחרונים לתנודתיות רבה בשוק המניות והאג"ח המקומי. השפעת אירועים אלה תופסת מקום בכל רבדי החברה ובפרט בשוק ההון המשמש כמראה למצב רוחם של המשקיעים. מניסיון העבר, ניתן לראות כי בשל "אפקט הפחד" הפסיכולוגי, שוק ההון נוטה בד"כ לתגובת יתר, אולם, בבחינת אירועים דומים, עולה כי לאחר שהאבק שוקע והבהלה שוככת נכנסים האירועים לדפי ההיסטוריה ומפנים את מקומם לכלכלה. לכן, ברוב האירועים בעבר התיקון בשוקי ההון היו מהירים לא פחות מהירידות עצמן ולכן באופן כללי מומלץ שלא להיחפז בקבלת החלטות אמוציונליות לאחר אירועים ביטחוניים ופוליטיים ולבצע שינויים מהותיים בתיקים".

בתחום המאקרו, משרד האוצר דיווח היום כי בחודש יוני נמדד גירעון בפעילות התקציבית של הממשלה בסך 4.9 מיליארד שקל, לעומת גירעון בסך 3.7 מיליארד שקל בחודש יוני אשתקד. בחודשים ינואר - יוני 2014 הסתכם הגירעון התקציבי בכ-4 מיליארד שקל לעומת גירעון תקציבי בסך 10.2 מיליארד שקל בחצי הראשון של 2013. הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (יולי 2013 - יוני 2014) עלה לכ-2.5% תמ"ג, זאת לאחר ירידה רצופה של הגירעון המצטבר מתחילת השנה ועד מאי לרמה של 2.4% תמ"ג.

מניות הבנקים - ובהן הפועלים , לאומי , דיסקונט ומזרחי טפחות - עמדו היום במוקד בייחוד על רקע הירידות במניות הפיננסים בחו"ל, כמו בכל גל של מימושים בו הן נמצאות בחזית.

מניית גולד צנחה בעקבות הודעת פטירתו של איש העסקים שלמה שמלצר, בעל השליטה בחברה.

מניית טאואר חזרה מוול סטריט עם פער ארביטראז' חיובי של 5% לאחר שזינקה בוול סטריט במחזור חריג ללא כל סיבה או דיווח לבורסה.

קמטק עלתה בחדות לאחר שחזרה עם פער חיובי של 30% לאחר שקפצה ב-56% בוול סטריט כאשר הודיעה על השקת קו מוצרים חדש (Eagle) שיאפשר לה חדירה לעולם המדפסות התלת-מימדיות, וציינה כי כבר קיבלה הזמנות ראשונות. החברה נמצאת בשליטת פריורטק .