אולי עכשיו תורו של הרצוג?

לפני שאנחנו נותנים את קולנו לליברמן או לנתניהו, אולי כדאי שנחשוב על הרצוג?

תורו של הרצוג?

יצחק הרצוג יוצא לאחרונה בקריאות לציבור להצטרף אליו בהסתערותו על השלטון. בימים רגילים הייתי מקבל את ההסתערות הזאת עם קריצה רבתי. אבל הימים עכשיו קצת שונים, ואני שואל את עצמי אולי צריך להתייחס אל הרצוג ולאחרים מסוגו במבט שונה.

הוא כבר בסביבה

זה שהוא בחור טוב כולנו יודעים (והוא משלם על כך ביוקר). הוא נראה ומתנהג בהתאם, ובין השאר, בגלל התכונות הללו, הוא לא מצליח להמריא. עם זאת, אני חושב שהרצוג היה אולי משרה אווירה שלווה יותר, סובלנית יותר ופחות מתלהמת. אני מניח שיש עוד אנשים כמותו בפוליטיקה ולא בטוח שהוא מבניהם. אבל הוא כבר בסביבה, מוכר וראש מפלגה שיש לה פוטנציאל. אתו לא צריך להתחיל לגמרי מההתחלה. אז למה לא?

לא קל למכור את הרצוג בימים אלה של דם וזוועות. זו תקופה שבה אנשים מבקשים פורקן לכעס ולתסכול שלהם. הרגשות הללו מובילים לאלימות ושפיכת דמים. אצלנו, אצלם, אצל כולם. הרצוג מצטייר כחלש מדי, מתון מדי, והם הרי רוצים כסאח. אבל כסאח יש לנו כבר שנים וזה לא כל כך נחמד, מה עוד שזה לא קידם אותנו לשום מקום. את סגנון המנהיגות של הרצוג עדיין לא ניסינו. כשלעצמי, אני די מסופק אם הרצוג יכול להביא שינוי או תפנית משמעותית, אבל כשאני מסתכל מסביב, אני חושב שלא נורא אם נעשה את הניסיון הזה, אבל ברצינות. כלומר, לוותר על נושאים של "כבוד" ושל "להכניס להם" ולעבור לסגנון מתון ואחראי הבנוי על רצון טוב.

"מושחתים נמאסתם" - סיבוב שני

כולם מבינים שהמהלך של ליברמן נועד להושיב אותו על כסאו של נתניהו. אבל לפני שאנו נותנים את קולותינו לאחד או לשני, כדאי שנחשוב על השלישי. ויסלחו לנו ליברמן וביבי שלקראת הבחירות הבאות הם לא יהיו בראש מאוויינו. לא הם ולא חבריהם מהימין שניהלו את המדינה בשנים האחרונות. זה מזכיר לי את התקופה של ימי מפא"י האחרונים. הייתה בציבור תחושה של "די נמאסתם, ראינו כבר מה אתם מסוגלים לעשות, עכשיו תנו את ניהול המדינה למישהו אחר".

המהפך לא היה אז על רקע מדיני בלבד, אלא גם חברתי וכלכלי. הייתה תחושה של סיאוב, והציבור שיגר את שלטון מפא"י לאחסון. נדמה שתקופת האחסון עומדת להגיע לקיצה. כי מה שקורה עכשיו דומה מאוד למה שהיה אז, אבל הפוך. יש הידרדרות מבאסת, שכמותה ניתן להפסיק רק על ידי מהפך. הימין והמרכז שהפילו את מפא"י עם הצעקה "מושחתים נמאסתם", צריכים להפנות אותה עכשיו כלפי עצמם. בלי זה, דבר לא ישתנה.