המפעל נשרף כליל מרקטה - אך לא יפוצה על הנזק העקיף

דנבר, שהנזק שנגרם לו נאמד בכ-10 מיליון שקל, לא יפוצה כי הוא מרוחק יותר מ-4 ק"מ מגבול עזה

פגיעה בעוטף עזה / צילום: רויטרס
פגיעה בעוטף עזה / צילום: רויטרס

שבוע וחצי אחרי הפגיעה ההרסנית של שתי רקטות שנורו מרצועת עזה והחריבו את מפעל הצבעים דנבר שבשדרות, מתברר שאף גורם לא יפצה את הבעלים על הנזק העקיף.

לטענת הבעלים והמנכ"ל של דנבר, ברוך קוגן, "מסתבר שעל פי החוק מפעל שנמצא במרחק שעולה על 4 קילומטר מגבול עזה ונפגע בעקבות פעילות טרור, לא יקבל פיצוי על הנזק העקיף שנגרם לו. מדובר באבסורד שנחשפתי אליו רק בימים האחרונים. זה מצב בלתי הגיוני ובלתי מתקבל על הדעת. הרקטה היא אותה רקטה, היא יוצאת מאותו המקום ולמי ששיגר אותה יש אותה מטרה: לפגוע. בגלל שאנחנו נמצאים במרחק של 8 קילומטר מהרצועה, לא נקבל פיצוי על הנזק העקיף, ואם היינו במרחק של 4 קילומטר - היינו מקבלים גם מקבלים. מדובר בנזק של מיליונים".

הנזק הישיר שנגרם למפעל הצבעים, שמעסיק כ-30 עובדים, הוערך בידי קוגן בכעשרה מיליון שקל. לדבריו, מלאכת שיקום המפעל עתידה להימשך לפחות שלושה חודשים ובמהלכם עליו לשלם שכר לעובדים, על אף שהמפעל לא מייצר ולא מוכר. "נזק עקיף הוא גם תשלום של שכר לעובדים בתקופה שהמפעל בעצם לא מתקיים; פיצוי על סחורה שהתחייבנו לספק ללקוחות ואין בכוחנו לעמוד בהזמנות; אובדן מכירות ולקוחות ועוד. אני מקווה שלקוחות לא ידרשו ממני קנס על עמידה בלוחות זמנים ויתחשבו בעובדה שמדובר באירוע שבאמת לא נשלט ולא תלוי בנו. זה טרור לכל דבר, ובעידן של טילים שיכולים לפגוע במפעל בשדרות, באזור ארז או בראשון לציון - הדין צריך להיות אחיד ולא ברור מדוע האפליה הזאת", אמר.

"כדי שעסקים ומפעלים ימשיכו לפעול באזורים מאוימים כמו שדרות, יש חשיבות אדירה לכך שתהיה לבעליהם ודאות שיקבלו פיצוי מלא בעת אסון כזה. עסק שמאבד לקוחות עלול לפשוט רגל", אמר קוגן.

החזרת המפעל לפעילות ייצור סדירה כרוכה בבינויו מחדש, תוך חידוש של תשתיות בסיסיות של חשמל, מים וטלפוניה. עבודות השיקום כבר החלו בשבוע האחרון, לאחר שמס רכוש העביר לקוגן סכום ראשוני מכספי הפיצויים על הנזק הישיר.

"הרשות תסייע"

מרשות המסים נמסר "לגלובס", כי "עוד בזמן שהאש בערה במפעל הגיע למקום צוות של מס רכוש ומסר לבעלים הסברים ראשוניים לגבי הליך הטיפול בנזקים שנגרמו. למחרת בבוקר הגיעו למקום צוותים מתוגברים של מס רכוש כדי לטפל במהירות וביעילות בנזקים הישירים, לפעול לשיקומם ולהשיב את המצב לקדמותו. הואיל ועל פי החוק שדרות אינה נמנית על רשימת יישובי הספר - עסקים שנפגעו אינם זכאים לקבלת פיצויים בגין נזק עקיף. עם זאת, מנהל רשות המסים עומד אישית בקשר עם מנהל המפעל, והובטח לו שהרשות תסייע ככל הניתן במגבלות החוק ותעשה כל מאמץ כדי לאפשר את החזרת המפעל לפעילות בימים הקרובים וגם אם באופן חלקי".