יוכרז מצב מיוחד בדרום: התעשיינים נערכים לייצור תחת אש

חרף ההסלמה שהחלה אמש בירי מטח כבד של רקטות והתקיפות בעזה, כל המפעלים בדרום נפתחו הבוקר, אם כי במחסור של כ-20% במצבת כוח האדם

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, הודיע הבוקר (ג') כי יכריז על מצב מיוחד בעורף ביישובים שנמצאים במרחק של עד 40 קילומטר מגבול רצועת עזה. ההודעה של יעלון באה בתום דיון שקיים עם מנכ"ל משרדו, האלוף (במיל') דן הראל, אלוף פיקוד העורף, איל איזנברג, וראשי רשות החירום הלאומית (רח"ל), בעקבות פתיחת מבצע "צוק איתן".

המשמעות של הכרזה על מצב מיוחד בעורף מאפשרת בעיקר מתן הקלות כלכליות לבעלי עסקים ולעובדים שנעדרים מעבודתם בשל הלחימה. הכרזה כזאת, גם מרחיבה את הסמכויות של צה"ל באזורים אזרחיים ומאפשרת להפעיל את מל"ח (משק לשעת חירום). לדברי מנהל סניף דרום בהתאחדות התעשיינים, מאיר שימקו, "הכרזה של מצב מיוחד בעורף הכרחית במצב הקיים, שכן היא תאפשר למפעלים ולבתי עסק שפעילותם תיפגע במהלך הלחימה לדרוש בעתיד פיצוי על ההפסדים שנגרמים להם", אמר.

חרף ההסלמה שהחלה אמש בירי מטח כבד של כ-80 רקטות לעבר ישראל וגל התקיפות האוויריות של חיל האוויר בעזה במהלך הלילה, כל המפעלים ובתי המלאכה בדרום נפתחו הבוקר. עם זאת, לדברי שימקו, עשרות מפעלים דיווחו על ירידה במספר העובדים שהתייצבו למילוי תפקידם: במפעלים אלה קיים מחסור של 10-20 אחוז במצבת כוח האדם הרגילה. במרבית המקרים מדובר בנשים שבחרו להיעדר מהעבודה כדי להיות קרובות לילדיהן. בחלק מהמקרים מנהלי מפעלים ועובדי מנהלה תגברו בעצמם קווי יצור בניסיון למזער את ההפרעה לפעילות במפעלים", אמר שימקו.

ברחבי הדרום כ-500 מפעלים, וכבר אתמול אחר הצהריים פתח הסניף הדרומי של התאחדות התעשיינים חמ"ל מיוחד בפארק התעשייה בעומר, שפועל לאורך כל שעות היממה. "התעשיינים בדרום כבר התרגלו לפעול במסגרת של שגרת חירום. חלק מהתלונות שמגיעות אל החמ"ל מתייחסות לאיכות של האזעקות ושל אמצעי ההתרעה באזורי תעשייה שונים ברחבי הדרום, ואנו מעבירים את הדיווחים האלה לטיפול פיקוד העורף. אנו מקיימים קשר הדוק עם הרשויות, ובהתאם למידע שמתקבל מהן אנו מעדכנים את המפעלים באופן שוטף".

בהתאחדות התעשיינים אמרו כי החמ"ל החדש יעניק לתעשיינים גם שירותי ייעוץ והכוונה במקרה של פגיעות רקטות במפעלים, בהיערכויות לקראת עבודה במתכונת חירום, בפעילות במצב של מחסור בעובדים, פגמים במיגון של מפעלים, מחסור בחומרי גלם, פגיעה בתהליכי ייצור, שיבושים בדרכי תחבורה ועוד.

"לצערנו, מפעלי הדרום נמצאים תחת איום ביטחוני תמידי שמפריע להתנהלותם הסדירה. בזמן הלחימה צפויים שיבושים בייצור וביצוא באופן שישליך על החברות לטווח הקצר ולטווח הארוך", אמר היום נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, שהוסיף: "נפעל בכל האמצעים שעומדים לרשותנו כדי לעזור למפעלים לעבור את התקופה הקשה הזאת בנזק מינימלי, ובהמשך נסייע להם לקבל את הפיצויים שמגיעים להם ממוסדות המדינה".

"נזקים עצומים"

בתוך כך, עו"ד יואב ביין, שותף ומייסד במשרד פרופ' ביין ושות', פנה היום למשרדי האוצר, ראש הממשלה ורשות המסים בקריאה להגדיר את שדרות ויישובים נוספים בעוטף עזה כיישובי ספר, וזאת כדי לאפשר לעסקים שפועלים בהם לקבל פיצוי נרחב יותר בעקבות הלחימה עם עזה.

עו"ד ביין, שמייצג חלק מבעלי העסקים והמפעלים באזור, טוען כי "במשך תקופה ארוכה האזור סופג נפילות של רקטות תוך גרימת נזק כבד מאוד לעסקים ומבלי שהם יקבלו פיצוי של ממש על הנזקים שנגרמו להם. אטרקציות תיירותיות קיבלו מכה קשה; עבודות הייצור הואטו או הופסקו; קניונים התרוקנו ועסקאות עם לקוחות בוטלו. הימשכות המצב ללא כל פיצוי של ממש והימשכות המצב הקשה בדרום מסב לבעלי העסקים נזקים עצומים. הדבר אף עלול להוביל לפשיטת רגל של חלק מהם", הזהיר.