איש העסקים דוד עזריאלי הלך לעולמו בגיל 92

בשבוע שעבר החליט דירקטוריון הקבוצה למנות את בתו דנה עזריאלי ליו"ר זמני של קבוצת עזריאלי ■ היום שאחרי: לא צפויים זעזועים בחברת הנדל"ן הגדולה בישראל ■ תהליך המכירה של נכסי גרנית הכרמל שבבעלותה צפוי להימשך, על אף ביטול עסקת סונול

דוד עזריאלי / צילום: איל יצהר
דוד עזריאלי / צילום: איל יצהר

אתמול לאחר הידרדרות שחלה במצבו הבריאותי בימים האחרונים, הלך לעולמו איש העסקים דוד עזריאלי, בגיל 92, כשהוא מוקף בבני משפחתו באחוזתו שבצפון מונטריאול, קנדה. קבוצת עזריאלי שאותה ייסד ובה שולטת משפחתו, היא חברת הנדל"ן המניב הגדולה בישראל, הנסחרת בשווי של 13.5 מיליארד שקל.

בקבוצה, שמתאפיינת בשדרה ניהולית יציבה, היו ערוכים לפרידה מדוד עזריאלי, כך שלא צפויים זעזועים בפעילותה. את מקומו בראש הפירמידה תתפוס בתו, דנה עזריאלי, שמונתה בסוף השבוע שעבר לממלאת מקום היו"ר, והיא צפויה להוביל את עסקי הקבוצה יחד עם המשנה ליו"ר, מנחם עינן, והמנכ"ל יובל ברונשטיין.

עזריאלי, שנודע כמלך הקניונים של ישראל, שלט באחת הקבוצות העסקיות הגדולות במשק, שבבעלותה עשרות קניונים ובנייני משרדים, נוסף להחזקות פיננסיות בבנק לאומי (4.8%) ובחברת האשראי לאומי קארד (20%), ובעלות בחברת ההשקעות גרנית הכרמל, שלאחרונה בוצעו מספר מהלכים למכירת החזקותיה שאינן בליבת עסקי הקבוצה.

במסגרת זו נמכרה יצרנית הצבע טמבור לידי קוסטו מסינגפור, תמורת חצי מיליארד שקל, ונחתמה עסקה למכירת חברת הדלק סונול לידי שלמה שמלצר - עסקה שבוטלה היום בעקבות מותו הטראגי של שמלצר אתמול. מכירת נכסי גרנית הכרמל צפויה להימשך.

לדוד ואשתו סטפני, שהיו נשואים במשך 57 שנים, ארבעה ילדים: רפי, נעמי, שרון ודנה . בידי משפחת עזריאלי וקרנות הצדקה שייסד דוד, יש בסך הכול כ-75% מהון הקבוצה: החברה הפרטית עזריאלי הולדינגס, בה החזיק עזריאלי יחד עם ארבעת ילדיו, היא בעלת כ-56% ממניות הקבוצה; בעלת המניות השנייה בגודלה היא קרן פילנתרופיה קנדית, עזריאלי פאנד, עם קרוב ל-14% מההון; ולאחרונה העביר עזריאלי 5.7% ממניותיו בקבוצה לעמותה הנקראת על שמו ופועלת בישראל, בשווי שוק נוכחי של כ-780 מיליון שקל. יתרת המניות, 25%, הן בידי ציבור המשקיעים.

נזכיר כי תשקיף ההנפקה שפרסמה קבוצת עזריאלי ב-2010, חשף כי דוד עזריאלי מתכוון לתרום את מרבית הונו לטובת הציבור, ולהעביר את החזקותיו לקרנות ציבוריות או כאלה שתוכרנה כציבוריות, שמקום מושבן בקנדה או בישראל. רווחיהן של אלה ייתרמו, בין היתר, למוסדות במדינת ישראל המוכרים לצרכי מס על ידי רשויות המס בקנדה.

הנפקתה של עזריאלי בבורסה נחשבת להנפקת האקוויטי הראשונית הגדולה ביותר בתולדות הבורסה, במסגרתה גייסה הקבוצה יותר מ-2 מיליארד שקל, תמורת 21% ממניותיה. עוצמתה של הקבוצה באה לידי ביטוי גם בנתונים הפיננסיים שהיא מציגה בדוחות הכספיים, עם רווח שנתי של קרוב ל-1 מיליארד שקל, מחזור הכנסות של יותר מ-9 מיליארד שקל וחלוקת דיבידנדים נאה לבעלי המניות בשנתיים האחרונות.

חלוץ הקניונים הסגורים ופילנתרופ

דוד עזריאלי נולד בפולין בשנת 1922, נמלט מהכיבוש הנאצי ועלה לישראל בשנת 1942. הוא עבר לקנדה בשנת 1954, והפך ליזם נדל"ן בשנת 1957, עם מבנה צנוע של ארבעה דופלקסים במונטריאול. מאז, פיתח פרויקטים בתחום המגורים, המלונאות והמסחר תחת חברת Canpro Investments Ltd במונטריאול.

ב-1985 פתח עזריאלי את הקניון הסגור הראשון בישראל - קניון איילון בר"ג, ומאז הקים קניונים גם בבאר שבע, בירושלים, ובשנת 1998 את מרכז עזריאלי בתל אביב שכולל קניון, משרדים ומלון. כיום קבוצת עזריאלי היא חולשת על 14 מרכזי קניות, 11 בנייני משרדים, 8 פרויקטים בהקמה ו-5 נכסים מניבים בארה"ב.

עוצמתה של קבוצת עזריאלי בתחום הקניונים קיבלה ביטוי בשנת 2012, כאשר הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, אסר עליה לרכוש את קניון עיר ימים בנתניה, ומאוחר יותר גם את קניון one plaza בבאר שבע, בשל החזקותיה הרבות בקניונים בישראל.

עזריאלי אהב תמיד את שתי המדינות בהן פעל, ישראל וקנדה. "יש לי שתי מולדות", הוא אמר פעם, "שני מקומות שאני אוהב ושבהם בורכתי בעשיית מה שאני אוהב יותר מכל. ההזדמנות שלי להביע את עצמי באופן מקצועי החלה בקנדה, ובסופו של דבר אפשרה לי להגשים את חלומי לתרום למולדתי האחרת, ישראל".

הוא בלט בפעילותו הפילנתרופית באמצעות קרן עזריאלי, ביוזמות בתחומי חינוך, ארכיטקטורה, רפואה ואמנות. הוא הקים את מכון עזריאלי שמטרתו להעצים נוער ישראלי המצוי בסיכון, ולבלום נשירה מהלימודים באמצעות סגירת פערי לימוד, והציע מלגות ללימודי תואר שני ופוסט דוקטורט באוניברסיטאות בישראל. כמו כן, קרן עזריאלי מפרסמת את סדרת זיכרונות ניצולי שואה - סדרה זוכת פרסים של זיכרונות שנכתבו על ידי ניצולי שואה שהגיעו לקנדה לאחר המלחמה. הקרן נמנית עם הקרנות הגדולות ביותר בקנדה ובישראל, ומענקיה מסתכמים במיליוני דולרים בכל שנה.

מבנה ההחזקות בקבוצת עזריאלי
 מבנה ההחזקות בקבוצת עזריאלי