יעל גרמן, יולי תמיר, כרמי גילון ואחרים העידו לטובת לחיאני

זאת במסגרת הטיעונים לעונש של ראש עיריית בת-ים המושעה, שהורשע בהפרת אמונים במסגרת הסדר טיעון ■ הפרקליטות: לגזור על לחיאני שנת מאסר, קנס משמעותי וקלון ■ גרמן: "לחיאני הוא אדם בעל נשמה וכושר ביצוע מדהים"

יעל גרמן ושלמה לחיאני / צילום: אלון רון
יעל גרמן ושלמה לחיאני / צילום: אלון רון

‎‎שורה ארוכה של אישי ציבור ואחרים - בהם שרת הבריאות יעל גרמן, שר הרווחה מאיר כהן, שרת החינוך לשעבר יולי תמיר וראש השב"כ לשעבר כרמי גילון - הגיעו היום (ה') לבית משפט השלום בתל-אביב כדי לתת עדות אופי לטובתו של ראש עיריית בת-ים המושעה, שלומי לחיאני, בשלב הטיעונים לעונש במשפטו.

‏לחיאני הורשע לפני כחודשיים בהסדר טיעון בהפרת אמונים, שביצע בעת שהיה ראש עיריית בת-ים, בין היתר בגין לקיחת כספים מאנשי עסקים בעיר, תוך מודעות לאינטרסים שלהם.

הפרקליטות מבקשת מבית המשפט לגזור על לחיאני שנת מאסר בפועל בגין מעשיו, קנס משמעותי, וכן כי יוטל עליו קלון שירחיק אותו מהזירה הציבורית למשך 7 שנים.

מנגד, סנגוריו של לחיאני, עורכי הדין גיורא אדרת ונתי שמחוני, מבקשים להסתפק ב-3 חודשי עבודות שירות.

‏‎‎‏"על גבול השוחד"

התובעת, עו"ד שרון כהנא מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), ציינה כי "אסור שתהיה כאן כף מאזניים שבה מעמידים את חומרת העבירות של לחיאני מצד אחד, ואת התרומה שלו לעיר מצד שני".

לדבריה, "העבירות שביצע לחיאני הם הפרת אמונים בצורה החמורה ביותר. מדובר בעבירות שהן על גבול השוחד".

התובעת הוסיפה כי "את התפיסה שאומרת 'אז מה אם לחיאני לקח כסף לכיסו, העיקר שתרם לעיר' - צריך לנפץ ולהוקיע. אסור לקבל תפיסה שעובד ציבור, מוצלח ככל שיהיה, יתעשר על חשבון הציבור. איזו דוגמה יקבל אחרון הילדים בעיר? שלראש עיר מוצלח מותר להיות מושחת ולקחת כסף לכיסו?".

התובעת ציינה כי "לחיאני הכניס את עצמו לניגוד עניינים כלכלי בדרגה החמורה ביותר. ניגוד העניינים עטף אל לחיאני כמו תנועת מלקחיים: מצד אחד מהעובדים הכפופים לו - ומצד שני מאנשי העסקים שפעלו בעיר.

"מה רואה אותו אזרח, הורה, ילד, שנחשף לעובדות כתב האישום? ראש עיר שפונה לאנשי עסקים ומקבל מהם סכומי-עתק, תוך היעזרות באחיו להסוואת הפעילות, והוא לא מגלה לאף אחד על הכספים שקיבל. בנוסף, הוא ניצל את עובדיו שחייבים לו ושהוא מקבל החלטות באשר לתנאי עבודתם, ולקח מהם הלוואות. זו פגיעה חמורה בטוהר המידות ובאמון הציבור".

התובעת טענה כי עונשו של לחיאני צריך להיות דומה לזה של מנהל רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, שנשלח לשנת מאסר לאחר שהורשע בעבירות של הפרת אמונים בפרשת המינויים ברשות המסים.

‏‎‎‏"אדם עם נשמה"

ראשונת הדוברות להגנתו של לחיאני הייתה שרת הבריאות יעל גרמן, שסיפרה על היכרותה עם לחיאני בעת שלמדו יחד באוניברסיטת הרווארד. "זאת הייתה התאהבות במבט ראשון", אמרה גרמן. "שלומי היה חבר טוב. כשאמי נפטרה, הוא בא יום-יום לשבעה וישב שעות כדי לראות שאני בסדר. בעיניי שלומי הוא בן אדם עם נשמה, אדם חם בעל כושר ביצוע ומאוד מרשים. התרשמתי מאוד מהשינוי שעברה בת-ים תחת הנהגתו".

שר הרווחה מאיר כהן סיפר כי הכיר את לחיאני כשכהן נבחר לראשות עיריית דימונה, ולחיאני נבחר לראשות עיריית בת-ים. "פגשתי בן אדם גדול-ממדים וגדול-נפש. התפעלתי מהרגישות חסרת הגבולות ומהטוטאליות שלו עבור ילדי בת-ים". כהן כינה את לחיאני "חבר אמיתי", וציין כי "מה שעשה בבת-ים זו מהפכה שתילמד בשיעורי ההיסטוריה של השלטון המקומי. זה נעשה בנשמה יתרה".

יולי תמיר, שפגשה בלחיאני במסגרת תפקידה כשרת החינוך, אמרה: "התרשמתי באופן יוצא דופן מהיכולת שלו לקחת מערכת חינוך רוויית קשיים ובעיות ולהצעיד אותה קדימה. מהר מאוד מערכת החינוך בבת-ים הפכה להיות מודל כמעט לכל תהליך שהתרחש בעיר בתקופת כהונתי". תמיר ציינה כי היא ראתה הרבה ראשי ערים, "אבל לא ראיתי אף ראש עיר שהיה מעורב באופן כל-כך אישי במערכת החינוך".

‏‎‎‏"האבא הגדול"

ראש השב"כ לשעבר כרמי גילון, שלמד גם הוא עם לחיאני באוניברסיטת הרווארד, אמר: "שלומי והתנהגות תקנית אלה לא דברים שהולכים ביחד. לקח לי זמן להבין שהוא אישיות יוצאת דופן".

ח"כ דודו צור, לשעבר מפקד מחוז תל-אביב במשטרה, סיפר כיצד בת-ים הפכה מעיר של פשיעה לעיר משגשגת. "לחיאני הסתובב בעיר כמו האבא הגדול של התושבים", ציין.

העיתונאית אורלי וילנאי דיברה על הפעילות החברתית של לחיאני. לדבריה, "מצאתי אצל שלומי לא רק חמלה בסיסית אלא גם רצון לתיקון עוולות. בילדותי, בת-ים היא הייתה שם נרדף לפשע. היום, לך תמצא דירה בבת-ים. שלומי הפך אותה לעיר מפוארת".

הסופרת אבירמה גולן, שמנהלת בשנתיים האחרונות את "המרכז לעירוניות ותרבות ים-תיכונית" בבת-ים, אמרה כי "הכרתי את שלומי והתרשמתי ממנו כפי שלא התרשמתי מאף אדם קודם. אצל שלומי נתקלתי באישיות שהיא תערובת כמעט בלתי אפשרית של חזון על סף של מגלומניה, עם אידיאולוגיה עמוקה ואנושית וגם עם סוג של תמימות כמעט ילדותית ואינטליגנציה גבוהה. שלומי הוא כמעט כמו ילד שאמר: 'אני אעשה את כל מה שלא עשו לפניי'". ‏

גם תושבים "פשוטים" העידו היום לטובת לחיאני. תושבת העיר, אתי סימן טוב, אם ל-6 ילדים בת 50, סיפרה כי עד שלחיאני הגיע לעיר, זו הייתה בושה להיות בת-ימי. "היינו מאוד עצובים בעיר. בני-הנוער נקראו 'חובתים', היה די מפחיד להסתובב בבת-ים, לילדים לא היו חוגים. מי שיכול היה בורח מבת-ים. לחיאני החזיר לנו את הכבוד והגאווה. העיר משגשגת ופורחת. לחיאני הוא לא עוד ראש עיר. הוא גדול מהחיים", אמרה. ‏‏‎‎‏