יו"ר הוועד בנמל אשדוד לא הגיע לבירור; ההסתדרות מגבה

יו"ר ההסתדרות: "לא ניתן יד לפגיעה בעבודה המאורגנת" ■ מנכ"ל הנמל: "שושן ייתן את הדין על התנהגותו המופקרת לאחר שהורה לעובדי הנמל לנטוש משמרת בעת חירום ללא סמכות. הבירור המשמעתי יתקיים בפניו או שלא בפניו"

נמל אשדוד / צלם: איל יצהר
נמל אשדוד / צלם: איל יצהר

יומיים לאחר שיו"ר ועד עובדי התפעול בנמל אשדוד, אבינועם שושן, הורה בעצמו לעובדים לעזוב את שטח הנמל ולחזור לבתיהם בעקבות מספר מטחי ירי רקטות אל העיר, ראשי ההסתדרות הכללית ממשיכים להעניק לו גיבוי - זאת אף שבשיחות סגורות הם משמיעים הסתייגות חד משמעית מהצעד שלו.

מסתבר כי שושן לא התייצב היום (ה') לבירור המשמעתי שאמור היה להתקיים בעניינו בזכות הנחיה מפורשת של יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי - הנחיה שניתנה אתמול וזכתה היום לגיבוי פומבי מצד יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן. "יו"ר הוועד פועל באווירה בלתי אפשרית של ניסיון לפגוע ביחסי העבודה, ודווקא בעת הזו כשאשדוד תחת מתקפת טילים", מסר ניסנקורן. "למרות זאת, ובהתאם להנחייתי, פועל יו"ר הוועד באחריות והוא החזיר באופן מלא את העבודה לסדרה. לא ייתכן שדווקא ההנהלה אינה מתחשבת במצב ומחפשת פרובוקציות מיותרות. זו העת לשלב ידיים, לא ניתן יד לפגיעה בעבודה המאורגנת", הוסיף ניסנקורן. לדבריו, הוא בעצמו הנחה את כל הסקטורים השונים במשק להימנע מצעדים ארגוניים בתקופה הזו, ועל כן הוא מצפה לרוח דומה מצד ההנהלות השונות.

המנכ"ל בפועל של נמל אשדוד, יצחק בלומנטל, הגיב בזעם על הגיבוי הזה של ההסתדרות ומסר: "לאי ההתייצבות של שושן אין שום משמעות מעשית. הוא ייתן את הדין על הוראתו המופקרת וחסרת האחריות לעובדי הנמל, לנטוש את משמרתם בעת חירום ללא כל סמכות. לא מדובר ב'פגיעה בעבודה המאורגנת', כי אם בניהול האחראי של חברת הנמל - שכמפעיל חיוני מחויבת להמשיך בפעילות גם במצבי חירום". בלומנטל הבהיר חד משמעית: "הבירור המשמעתי לשושן יתקיים בפניו או שלא בפניו וזאת על פי ההסכם הקיבוצי. אנחנו בטוחים שההסתדרות תכבד את ההסכם ותפעל על פיו".

גורמים בהסתדרות טוענים כי שושן אכן טעה כשהחליט על דעת עצמו להורות לעובדים לחזור לביתם, אולם הם מייחסים זאת לנתק המוחלט שהובילה לכאורה הנהלת הנמל ביחסים מול הוועד. על פי אותם גורמים, שושן התריע על היעדר מרחבים מוגנים בנמל, ולאחר שלא קיבל מענה הוא הורה על הצעד הזה. במכתב ששלח אתמול למנכ"ל הנמל יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הוא מסביר כי הנחה את שושן שלא להגיע לבירור המשמעתי, זאת משום שהשעייתו נערכה שלא בהתאם להוראות ההסכם הקיבוצי. אדרי, כמו ניסנקורן, השתמש במצב הביטחוני כדי לחזק את התנגדותו לבירור משמעתי בעניינו של שושן: "בעת הזו, דרך המלך הינה אחדות, מתינות, והימנעות מהסלמה ביחסי העבודה".

גם למכתב הזה בלומנטל ענה בחריפות: "מכתבך הכה אותי בתדהמה. התייצבותה העיוורת של ההסתדרות מאחורי יו"ר ועד שהעז בעיצומו של מצב חירום מלחמתי להורות לעובדים לנטוש את משמרתם, תוך שהיא (ההסתדרות) מסרבת אפילו לקיים בירור משמעתי בעניין זה, ראויה לכל גנאי".