הארסנל של החמאס שמכניס מיליוני ישראלים לטווח האש

אם ה-302-M הוא שחקן לא מפתיע אך עדיין חדש לרבים, הרי שמ-75-M כבר אין סיבה להתרגש: רוב הרקטות המשוגרות לעבר ת"א וגוש דן הן רקטות מסוג זה

צוק איתן - חמאס / צילום: רויטרס
צוק איתן - חמאס / צילום: רויטרס

גורמים ביטחוניים בכירים טענו ביומיים האחרונים כי שיגור הרקטות ארוכות הטווח אל מבואות חיפה לא היה צריך להפתיע את מערך המודיעין הישראלי. מדובר ברקטות בקוטר של 302 מ"מ המיוצרות בסוריה, ושמן 302-M. חמאס הסב את שמה של הרקטה הכבדה שבה עשה שימוש לראשונה בסבב הלחימה הנוכחי ל-160-R. האות R מייצגת את שמו של בכיר החמאס עבד אל עזיז רנטיסי שחוסל בידי צה"ל בעזה ב-2004, והמספר 160 מייצג את הטווח המרבי של הרקטה. במערכת הביטחון אומרים כי אף שהחמאס שיגר רקטה מסוג זה לטווח כ"כ ארוך לראשונה רק שלשום, אפשר היה להניח שהיא כבר מצויה בידי הארגון מאחר שרקטות מסוג זה נתפסו במרץ האחרון על סיפון אוניית הנשק קלוז-סי.

הרקטה מסוגלת לשאת ראש קרב במשקל של עד 150 קילו. עם זאת, לדברי ראש תוכנית חומה לשעבר במשרד הביטחון והמומחה לטילים, עוזי רובין, משקל ראש הקרב עשוי לרדת על חשבון הארכת הטווח של הרקטה. בניסיון להקשות על איתור הרקטות טרם שיגורן לישראל, חמאס נוהג לשגרן מבורות שיגור שהכין מראש ושנפתחים רק בהינתן פקודה. לפני שמבצע "צוק איתן" החל, חיל האוויר מיקד חלק מתקיפותיו ברצועה בבורות שיגור שידע על מיקומם. גם במהלך ימי המבצע מותקפים בורות שיגור רבים. גורם ביטחוני ישראלי העריך היום כי החמאס עוד ינסה במהלך ימי הלחימה הקרובים לפגוע באמצעות רקטה זו בחיפה. הגורם אמר שלא מן הנמנע ששיגורים אלה גם יצליחו וחמאס יוכיח יכולות פגיעה במפרץ.

אם ה-302-M הוא שחקן לא מפתיע אך עדיין חדש לרבים, הרי שמ-75-M כבר אין סיבה להתרגש: רוב הרקטות המשוגרות לעבר תל אביב וגוש דן, ירושלים ויישובים שמרוחקים ביותר מ-40 קילומטר מעזה - הן רקטות מסוג זה. מדובר ברקטות שחמאס מייצר בעצמו ברצועת עזה במסגרת קווי ייצור סדורים, בהתבסס על תוכניות מפורטות ובסיוע של מומחים. על פי הערכה של מומחים, חמאס צבר ידע רב בייצור רקטות כאלה ובזכות כך מתאפשר לו להעמיד רקטות תקניות ואיכותיות יחסית.

מומחה העריך היום כי רקטה זו מסוגלת לשאת ראש קרב במשקל של בין 60 ל-90 ק"ג. הפגיעה שנגרמה במהלך מבצע "עמוד ענן" לבניין מגורים בראשון לציון יוחסה לרקטה מסוג זה. במערכת הביטחון יודעים להעריך כי בידי חמאס והג'יהאד האסלאמי כמה מאות רקטות מסוג זה או דומיהן, שמאיימות על מטרות ישראליות בטווחים של 70-80 ק"מ מעזה.

במקרה של הרקטות הארוכות בקוטר של 302 מ"מ, הערכה מדברת על הימצאות של כמה עשרות בידי חמאס. במקרה של רקטות גראד, שהן הלחם והחמאה של חמאס ומאיימות על מטרות ישראליות בטווחים של עד 40 ק"מ מעזה (טווח שבו נמצאות רוב ערי הדרום) - חמאס מחזיק אלפים. מתחת לרקטות אלה יש את סוגי הקסאם - רקטות מאולתרות מתוצרת מקומית, ופצצות מרגמה שאותן יורים ארגוני המחבלים בעיקר לעבר יישובים סמוכי גדר בעוטף עזה. פצצות המרגמה (פצמ"רים) אינן ברות יירוט בידי כיפת ברזל, ומשך המעוף הקצר שלהן מקשה להעמיד התרעה מספקת לתושבים באזורים אלה.