אלקין: "לפתור הבעיות הכלכליות של התושבים שתחת מתקפה"

מליאת ועדת החוץ והביטחון קיימה היום סידרת דיונים נרחבת על מבצע "צוק איתן" ■ תוקף המצב המיוחד בעורף בטווח של עד 40 ק"מ מעזה, יוגבל עד יום שלישי הבא

זאב אלקין / צלם: אייל גפן
זאב אלקין / צלם: אייל גפן

מליאת ועדת החוץ והביטחון קיימה היום (ה') סידרת דיונים נרחבת על מבצע "צוק איתן". חברי הוועדה קיבלו סקירות עומק על מטרות המבצע, השלכותיו המדיניות, המבצעיות ומודיעיניות מראש הממשלה, אגף המודיעין, אגף המבצעים ופיקוד העורף.

במהלך היום אישרה הוועדה בהצבעה את בקשת הממשלה לגייס את אנשי המילואים בצו 8. כמו כן בהצבעה נוספת אישרו חברי הוועדה את בקשת הממשלה להכריז על מצב מיוחד בעורף בטווח של עד 40 ק"מ מעזה. עם זאת יו"ר הוועדה, ח"כ זאב אלקין (הליכוד ביתנו), בעצה אחת עם חברי הוועדה, החליט להגביל את תוקף האישור עד יום שלישי הבא בלבד ולא לאפשר אותו ללא מגבלת זמן כפי שביקשה הממשלה. הרקע להחלטה היא העובדה שמשרד האוצר טרם קיבל את ההחלטות הנדרשות כדי להבטיח לתושבים השכירים ובעלי העסקים את הפיצוי על הנזקים כפועל יוצא מהמצב הביטחוני המיוחד. הוועדה דרשה ממשרד האוצר וממשרד הכלכלה להסדיר את כל ההחלטות הנדרשות עד לתחילת שבוע הבא ולדווח לוועדה כתנאי לקבלת הארכה נוספת למצב מיוחד בעורף. "תפקידנו", הוסיף ח"כ אלקין, "הוא לא רק לדאוג לאשר כלים למערכת הביטחון אלא גם להבטיח מתן פתרון לבעיות הכלכליות של התושבים שעומדים בגבורה תחת המתקפה".

בהמשך היום נפגשו חברי הוועדה עם ראשי הרשויות המקומיות בדרום. ראש עיריית שדרות אלון דווידי ציין כי הוא מגבה את הממשלה ואת פעילות צה"ל. "ברור כי בשלב זה התפקיד שלנו במערכה הוא לשמור על החוסן בכדי להבטיח שצה״ל יוכל לעשות את מה שנדרש ממנו לעשות".

ככלל ראשי הרשויות חיזקו את הממשלה ואת צה"ל לגבי הצורך לצאת למבצע ולטפל באיום מצד החמאס וארגוני הטרור האחרים. ראשי הרשויות העלו במפגש את הצורך במתן מענה כלכלי ברור לתושבי האזור ולרשויות לאור המצב וכן את החשיבות בקידום מיגון המבנים החיוניים בטווח שמעל 7 ק"מ מהרצועה. עוד במפגש עם ראשי הרשויות עלתה ההתנגדות הנחרצת לצמצם במשרות קציני הביטחון ביישובים. חברי הוועדה תמכו בדרישה זו ודרשו ממשרדי הממשלה הרלונטיים לדאוג לפתרונות הנחוצים.

בסיכום הדיון שיבח יו"ר ח"כ אלקין את ראשי הרשויות והתושבים על העמידה האיתנה והוסיף כי הוועדה "תפנה בהקדם לשר הביטחון בנושא ההחלטה לקצץ בתקנים של קציני הביטחון ביישובי העוטף. נפעל כדי להקפיא את ההחלטה לפחות עד שהיא תבחן מחדש. כמו כן דרש יו"ר הוועדה לקדם את הרחבת מיגון מבני הציבור ביישובים שנמצאים בטווח ה-40 ק״מ מעזה".