תע"א: משרד הביטחון חייב לנו רבע מיליארד דולר

המנכ"ל: "לא נתנו הסכמתנו לעיכוב" ■ משרד הביטחון: "תנאי החזר החוב יסוכמו בשבועות הקרובים"

יוסי וייס / צילום: אלון רון
יוסי וייס / צילום: אלון רון

בזמן שבחברת-הבת שלה, אלתא מערכות, באשדוד העובדים מייצרים במשך כל שעות היממה רכיבים הקשורים למכ"ם המשמש את מערכת כיפת ברזל - בתעשייה האווירית מביעים אי-נוחות לקראת פרסום התוצאות הכספיות לרבעון השני: בהודעה שהחברה שיגרה היום (א') לרשות לניירות ערך ולבורסה בתל-אביב העריך מנכ"ל תע"א, יוסי וייס, כי גם הדוחות לרבעון השני יתאפיינו בתזרים מזומנים שלילי מהפעילות השוטפת, וכי לא יחול שינוי מהותי מהביצועים הכספיים שהחברה הציגה ברבעון הראשון של השנה.

בהודעה של וייס נכתב בין השאר: "החל בחודש אפריל 2014 ועל רקע הקיצוץ בתקציב הביטחון - משרד הביטחון מעכב תשלום של חובות לתעשיות הביטחוניות ובכלל זה גם את חובותיו לתעשייה האווירית. החברה לא נתנה את הסכמתה לעיכוב - והיא אף מעכבת למשרד הביטחון תשלומים שונים. החברה אינה צופה סיכון בגביית החובות".

סך החוב של משרד הביטחון לתעשייה האווירית על רכיבים ומערכות שהחברה סיפקה לו נאמד ב-249 מיליון דולר נטו, לעומת חוב של כ-175 מיליון דולר שהיה למשרד הביטחון כלפי החברה בסוף הרבעון הראשון של השנה. וייס העריך את סך האמצעים הנזילים של החברה ב-1.35 מיליארד דולר, לעומת 1.7 מיליארד דולר בסוף הרבעון הראשון של 2014. לדבריו, הירידה נובעת מחובות משרד הביטחון ומתשלום של אג"ח בסך כ-150 מיליון דולר.

ברבעון הראשון של השנה הסתכמו המכירות של התעשייה האווירית בכמעט מיליארד דולר, אך הרווח הנקי שלה הסתכם ב-9 מיליון דולר בלבד ומדובר בקיטון של 10 מיליון דולר ביחס לרבעון הראשון של 2013.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "המשרד סיכם עם הנהלת התעשייה האווירית על פריסת החוב שנצבר כתוצאה מהקיצוץ בתקציב הביטחון. תנאי החזר החוב יסוכמו בנפרד במהלך השבועות הקרובים".

בתוך כך, החברה דיווחה היום על מו"מ שהיא מקיימת למכירת מערכות אלקטרוניות ב-1.2 מיליארד דולר לצבא זר. החברה ציינה כי מדובר במשא ומתן מתקדם ואם יצלח, תקופת החוזה להספקת המערכות תיפרס על פני כ-5 שנים.

בימים האחרונים דווח כי התע"א מתחרה על מכרז בהיקף של 1.4 מיליארד דולר להספקת מטוסי תדלוק ותובלה של חיל האוויר הדרום קוריאני. במכרז זה מתמודדות גם ענקיות התעופה אירבוס ובואינג. משרד ההגנה הדרום קוריאני עתיד להכריע במכרז זה לקראת סוף השנה.