"לבחון שוב את כשירות עופר עיני לתפקיד יו"ר ההתאחדות"

ביה"ד העליון של ההתאחדות לכדורגל קיבל את עתירתו של ערן פרלמן, המתמודד גם הוא על התפקיד; פרלמן טען בין היתר כי עיני מצוי בניגוד עניינים חריף

עופר עיני / צלם: איל יצהר
עופר עיני / צלם: איל יצהר

דרכו של עופר עיני לתפקיד יו"ר ההתאחדות לכדורגל הולכת ומסתבכת. בית הדין העליון של התאחדות לכדורגל הורה היום (ב') לוועדת הכשירות למינוי יו"ר להתאחדות, להחזיר לבחינה מחודשת של החלטתה מלפני מספר שבועות שבה אישרה את מועמדותו של יו"ר ההסתדרות לשעבר.

הפסיקה של בית הדין באה בתגובה לעתירה שהגיש איש העסקים ערן פרלמן שמתמודד על תפקיד יו"ר ההתאחדות, באמצעות בא-כוחו, עו"ד אילן בומבך, להתאחדות לכדורגל ולשופט בדימוס גבריאל קלינג, המכהן כיו"ר הוועדה לבחינת כשירות מועמדים לכהונת יו"ר הנהלת ההתאחדות. בעתירתו ביקש פרלמן לפסול את מועמדותו של עיני, "מאחר שהוא מצוי בניגוד עניינים ובעל זיקה לקבוצות הליגה המקצועיות".

את הטענה ל"ניגוד העניינים הבולט" של עיני, מבסס פרלמן על מספר טיעונים, שהמרכזיים שבהם הם העובדה שעיני פנה לקבוצות השונות, בעודו מכהן כיו"ר ההסתדרות, וביקש מהן לחתום על טופס המועמדות; הקשר ההדוק בין עיני כיו"ר ההסתדרות, לבין מרכז הפועל, בו הוא שולט ואותו הוא מתקצב; וכן העובדה שמי שמכהן כיום בתפקיד יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הוא למעשה "איש של עיני". במכתב נטען כי ניגוד העניינים של עיני היה קיים בעת הגשת מועמדותו לתפקיד וממשיך להתקיים גם היום. "לעיני קיימת זיקה ברורה לקבוצות הליגות המקצועיות, וזאת בשל היותו עד לפני מספר ימים יו"ר ההסתדרות הכללית, החולשת על תקציבי קבוצות הכדורגל דרך מרכז הספורט 'הפועל' שמתוקצב, בין היתר, על-ידי ההסתדרות", כתב עו"ד בומבך בבקשת פסילת המועמדות.

בתגובה לבקשה לפסול את מועמדותו הצהיר עיני: "לא הייתי מצוי בעבר, ודאי לא היום, בניגוד עניינים בין תפקידי הקודם לבין התפקיד החדש שעליו אני מתמודד כיום". באמצעות עורכי הדין בעז בן-צור, חגי הלוי וגיא רוה, טען יו"ר ההסתדרות לשעבר כי פנייתו של פרלמן מבוססת על "אדני-שווא", והוא "נחפז והטיח ביד קלה באופן סתום וללא תשתית עובדתית מינימלית טענת ניגוד עניינים שאין לה אחיזה במציאות". עוד טען עיני, כי אינו קשור לראשי הקבוצות, מרכזי הספורט או ענף הכדורגל בכלל.

בתשובתו לעתירה של פרלמן, מנמק בית הדין העליון של ההתאחדות בראשות אב בית הדין הפרופסור מיגל דויטש, כי "החלטתה של ועדת הכשירות, לגופה של המחלוקת, היא תמציתית ביותר ולקונית, היבט אשר הוביל את העותר לטעון, בין היתר, כי החלטה אינה מקיימת את חובת ההנמקה על-פי המשפט המינהלי". בנוסף מציין בית הדין של ההתאחדות, כי "בכל הכבוד הראוי, דומה כי נפלו פגמים שונים בהחלטת הוועדה", וכי "יש מן הצדק בהשגותיו של המערער על היעדר הנמקה מספקת בהחלטה", כשבין היתר הוא מציין את הפרשנות שנתנה ועדת הכשירות לשאלת ניגוד העניינים.

עוד נטען על-ידי בית הדין, כי "הוועדה טעתה בפרשנותה את היחס בין ארבעת הנושאים שמוטל על הוועדה לבדוק. כישורים מעולים למילוי תפקיד אינם יכולים להכשיר באופן כלשהו קיומו של ניגוד עניינים אצל מועמד, כפי שאינם יכולים להצדיק, במקרה אחר, קיום מועמדותו של מי שהורשע בעבירה חמורה. אין האחד 'מאזן' את האחר. על מועמד להיות הן חופשי מניגוד עניינים, הן חף מעבירות והן מוכשר לניהול ההתאחדות. אין עליה (על ועדת הכשירות) לשקלל בין המרכיבים, על-פי הניקוד ההולם שיש לייתן לכל מועמד ביחס לכל מרכיב. תפקידה הוא להחליט אם מתקיימים תנאי המינימום המאפשרים לשקול מועמד נתון לתפקיד יושב הראש".

הבחירות לתפקיד יו"ר התאחדות לכדורגל אמורות להיערך ב-29 ביולי. בסך הכל הגישו שלושה את מועמדותם לתפקיד: פרלמן, עיני ותמיר גילת. היו"ר הנבחר יחליף בתפקיד את אבי לוזון, שניהל את ההתאחדות לכדורגל מאז 2007.