אביב ההתארגנויות

התאגדות עובדי ההיי-טק היא ביטוי לשחיקת הביטחון התעסוקתי בישראל

בימים האחרונים נפל דבר בתחום יחסי העבודה בישראל. ההסתדרות הכללית הקימה איגוד עובדים חדש שייצג את עובדי ענפי ההיי-טק והסלולר במטרה לשמור על זכויותיהם כעובדים.

מה שנחשב בעבר לנחלתם של סקטורים מקצועיים אחרים הגיע היום גם אל פתחם של העובדים החזקים, העוסקים בעולמות התוכן המתקדמים ביותר וברמות שכר גבוהות. הצטרפותם של אלפי עובדי היי-טק וסלולר לאיגוד מוכיחה כי גם הם מבינים שלמרות השכר והתנאים הטובים - לא לעולם חוסן.

הייחוד במהלך ההתאגדות הזה טמון בכך שדווקא אנשי תעשייה משגשגת המציעה לעובדיה תנאי שכר ברמות שהן מהגבוהות בישראל, מבינים שגם הם זקוקים לאיגוד עובדים בדומה לעובדים אחרים במשק.

קל לנו לקבל ולהבין התארגנויות סקטורים של "פועלים" - אחיות, פקידים וכדומה - אך קשה לנו לראות באנשי ההיי-טק עובדים הזקוקים להגנה, שהרי הם "חזקים" במשק.

מנגד, יש אומרים כי עבודת ההיי-טק היא "כלוב של זהב", אך נראה שהיא יותר כלוב מאשר זהב. אמנם השכר גבוה, אבל שעות העבודה בהתאם, והביטחון התעסוקתי נמוך מאוד; וגיל 40 נחשב לעתים קרובות למבוגר מדי לענף.

נזכיר לדוגמה את פרשת עובדי קומברס, שפוטרו באבחה אחת. אמנם הם נשלחו הביתה בלימוזינה - אבל עם כרטיס לכיוון אחד, ללא יכולת ערעור או הידברות על תנאיהם.

ראוי לציין כי הכוח והחשיבות של התאגדויות עובדים הם לאו דווקא בזמנים קשים, של פגיעה בתנאים ופיטורים מאיימים, אלא בעיקר בשגרה. כך, התאגדות עובדי ההיי-טק והסלולר תאפשר הגדרה מדויקת של מסגרת התנאים הבסיסיים לעבודתם.

בשונה מבעבר, גם הם מבינים כיום את העוצמה שבהתארגנות, ומחליפים את התפיסה האינדיבידואליסטית שהייתה אופיינית להם, בהבנה כי השלם גדול הרבה יותר מסך חלקיו. ביחד, גם עובדי ההיי-טק יוכלו לשפר את תנאיהם ולבנות עתיד טוב יותר עבורם ועבור ילדיהם.

מהלך זה הוא עוד אחד משורה של מהלכי התארגנות והתאגדות שנקטו לאחרונה עובדים ממגזרים שונים בישראל, שנמאס להם לחיות בחוסר ביטחון כלכלי וסוציאלי. הם לא רוצים לחיות את חייהם כעלה נידף ברוח, שגורלו ועתידו בשוק העבודה נקבע על-ידי המעסיקים בלבד. הם שואפים למציאות שוויונית יותר, שבה קיים איזון ביחסי הכוחות בין עובדים לבין מעסיקים.

לא במקרה אנו עדים בתקופה האחרונה למה שאני מכנה "אביב ההתארגנויות" - הצטרפותם של סקטורים שלמים להסתדרות, המבטאים את השאיפה להביא להתחדשות העבודה המאורגנת, וכבר אפשר להרגיש את השינוי באוויר.

הצטרפות העובדים לאיגוד החדש של עובדי ההיי-טק והסלולר בהסתדרות הוא עוד ביטוי לשחיקת הביטחון התעסוקתי שמאפיין את העובדים השכירים בישראל, והצטרפותם ההמונית לאיגוד היא דרכם למחות, לעשות מעשה ולקבל אחריות על גורלם.

בהסתדרות צופים כי האיגוד החדש, שבו חברים כבר היום 17 אלף עובדים, יכלול תוך שנתיים עשרות אלפים מעובדי ההיי-טק והסלולר. וכך, לאחר שנים של חשיבה קפיטליסטית, אנו עדים לתחילתו של שינוי.

למרבה הצער, ניסיון העבר מלמד כי המעסיקים הפחות מרוצים והמודאגים כבר מחשבים את צעדיהם לקראת הבאות, מתוך חשש שההתארגנות החדשה תפגע בעסקיהם. אותם מעסיקים עושים טעות מרה, שכן שיפור תנאי העסקתם של העובדים יוביל להגדלת פריון העבודה שלהם, ויהפוך אותם לנאמנים ולמחויבים להצלחת העסק.

ביום שהמעסיקים יפנימו כי הארגון שהם בנו במו-ידיהם יתחזק עוד יותר אם העובדים יהיו מעורבים יותר בתהליכי קבלת ההחלטות, נתקדם כולנו בצעדי ענק לעבר חברה צודקת ושוויונית יותר, שמבינה שעסק יכול להישאר רווחי מבלי שזה יבוא על חשבון העובדים.

■ הכותבת היא ראש משרד עורכי הדין נעמי לנדאו-נאוה פינצ'וק אלכסנדר ויו"רית האגודה לחקר יחסי העבודה בישראל.