מנכ"ל קבוצת מבנה דודו זבידה: "לא נקנה נכסים רק כדי לקנות"

הקבוצה, המאחדת את חברות הנדל"ן של פישמן, ציינה היום מעבר לפעילות תחת מטה משותף

דודו זבידה מנכל דרבן / צילום: איל יצהר
דודו זבידה מנכל דרבן / צילום: איל יצהר

קבוצת מבנה, המאחדת את חברות הנדל"ן הציבוריות שבשליטת אליעזר פישמן, ציינה היום את השלמת המהלך למעבר לפעילות תחת מטה הנהלה משותף של שלוש החברות בקבוצה - כלכלית ירושלים, מבנה ודרבן.

המהלך האמור כולל איחוד תפעולי, שמטרתו לייצר ערך כלכלי מוסף באמצעות ניצול סינרגיות ויתרון הגודל, התמחות לפי תחומי פעילות, שיתוף ושיפור השירות, וכן חיסכון והתייעלות בהיקף המוערך במיליוני שקלים בשנה. באמצעות המטה החדש, בקבוצת פישמן מעוניינים לבסס את מבנה כקבוצת הנדל"ן המניב הגדולה והחזקה בישראל, להשביח נכסים קיימים ולחזק את ההון העצמי. דודו זבידה ישמש כמנכ"ל הקבוצה והחברות-הבנות.

מחצית מנכסי הנדל"ן של מבנה נמצאים כיום בישראל ומחציתם בחו"ל. לדברי זבידה, השווקים שבהם תתמקד הקבוצה, מלבד המקומי, הם אלו של גרמניה, קנדה ורוסיה. עוד הוא מציין, כי בשנתיים האחרונות מכרו שלוש החברות נכסים בסכום של כ-5 מיליארד שקל, ופרעו חובות בהיקף דומה.

המינוף של הקבוצה ירד בשנתיים האחרונות בכ-4% לכ-78%, והיעד בשנה הקרובה הוא להוריד אותו בכ-2% נוספים. בסופו של דבר המטרה היא להגיע למינוף של כ-70%. זבידה ציין היום, כי לאחר התייצבות מאזן החברה ושיפור היחסים הפיננסיים, השנה ירד קצב מכירת הנכסים שבוצעו, והוסיף: "מבנה נמצאת היום במצב שבו אפשר לעשות עסקאות, אבל אנחנו לא נקנה נכסים רק כדי לקנות. נדל"ן זה עסק תפעולי, לא פיננסי".

בסך הכול מחזיקות היום החברות תחת מבנה נכסים מניבים בשטח של 3.6 מיליון מ"ר, ושווי נכסי הנדל"ן המניב שלה עומד על כ-14.5 מיליארד שקל. לקבוצה חוב פיננסי נטו של 12.5 מיליארד שקל, מהם התחייבויות אג"ח של 7.85 מיליארד שקל.

לגבי שווי השוק של החברות, הנסחרות כיום בסביבות ההון העצמי, אמר זבידה: "לשוק לוקח זמן להפנים שינויים ולהבין את הפוטנציאל שיש לנו בפעילות היזמית, והוא רוצה להרגיש ודאות. אנחנו מקבלים פידבקים טובים מהגופים המוסדיים בשוק ההון".

זבידה גם התייחס לשוק הנדל"ן למגורים בישראל: "תכניות הממשלה העומדות על הפרק ייצרו עליית מחירים, והביקושים שנעצרו יגיעו לשוק. אני חושב שהמדינה צריכה להשקיע בתשתיות ובתעסוקה, וכך לסייע לתנועה לפריפריה".

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"