מפקיעים, לא מבקיעים: מאמני המונדיאל הצדיקו את השכר?

אלוף העולם, יואכים לב הגרמני, רק שישי בדירוג המשכורות של 32 מאמני הטורניר; שלושת המשתכרים הבכירים אפילו לא עברו את שלב הבתים

משרד האוצר מנסה להעביר בימים אלו הצעת חוק שתגביל את שכר הבכירים בענף הפיננסים ל-3.5 מיליון שקל "בלבד" בשנה. אולי זה מתרחש במסגרת אג'נדה פוליטית של מפלגת יש עתיד שנועדה לרצות את ציבור הבוחרים החברתי שלה; אולי יש כאן כוונה אמיתית וכנה לבלום תופעה נלוזה במשק הישראלי - חשבונות בנק של מנהלים התופחים ללא כל קשר לביצועים בפועל. כך או כך, ייתכן כי לפיפ"א, ארגון הכדורגל העולמי, יש מה ללמוד מיאיר לפיד ושות': אולי גם לפיפ"א כדאי לפתח מנגנון של הגבלת שכר מנהלים.

ניתוח הביצועים של "בכירי" מונדיאל 2014, כלומר מאמני 32 הנבחרות שהשתתפו בגביע העולם שהסתיים אתמול (א') בברזיל - מצביע על תפוקה חלשה מאוד ביחס לתלוש המשכורת שלהם, עם קשר קלוש עד לא קיים בין שני הפרמטרים. אלוף העולם הטרי, מאמן נבחרת גרמניה יואכים "יוגי" לב - הוא דוגמה מצוינת: לפי נתוני חברת SportingIntelligence, לב מדורג רק במקום השישי בטבלת המאמנים הכי מרוויחים שהדריכו נבחרת במונדיאל 2014 - עם שכר שנתי של 3.6 מיליון דולר נטו (במונחים של מונדיאל - לב "שווה" לא יותר מהעפלה לרבע הגמר...).

והנה נתון אפילו עוד יותר מדהים: שלושת הראשונים בדירוג המשתכרים הם מאמנים שאפילו לא עברו את שלב הבתים בטורניר, כאלו שלא הצליחו לעמוד במשימה הבסיסית להכניס את הנבחרות שלהם אל רשימת 16 מדינות הכדורגל הבכירות בעולם: פאביו קאפלו, האיטלקי שמאמן את נבחרת רוסיה (בכיר המשתכרים עם 11.2 מיליון דולר בשנה); רוי הודג'סון (נבחרת אנגליה, 5.8 מיליון דולר); צ'זארה פראנדלי (איטליה, 4.3). נציין כי בכל המדינות הנ"ל, לפחות על הנייר - יש מספיק שחקנים מוכשרים שאמורים לסייע למאמנים שלהם לעבור את שלב הבתים. במילים אחרות: אף משתכר בכיר במונדיאל לא יכול לטעון שלא היו כלים לעבוד איתם.

במקום הרביעי בדירוג מככב עוד כישלון קולוסאלי - לואיס פיליפה סקולארי, האיש שאחראי על הטרגדיה של נבחרת ברזיל. בית ההשקעות גולדמן-זאקס פיתח לפני המונדיאל מודל סטטיסטי מורכב וחדשני, שקבע כי למארחת הטורניר ישנו סיכוי אדיר של 48% לקחת את כל הקופה. סוכנויות ההימורים נתנו לברזיל כ-33% ללכת עד הסוף, צ'אנסים שאף נבחרת אחרת לא התקרבה אליהם. הציפייה המינימלית מסקולארי הייתה להביא את הגביע, אבל שחקניו רשמו תבוסה מחפירה כבר בחצי הגמר לגרמניה (7-1) שתיחקק בדברי הימים של הכדורגל העולמי, ואפילו לא הצליחו להחזיר את הכבוד במשחק על המקום השלישי - בו חטפו 3-0 מהולנד. בשביל ביצועים כאלו ההתאחדות הברזילאית לא הייתה צריכה לשלם לסקולארי 3.9 מיליון דולר בשנה - היא הייתה יכולה להסתפק גם במורה להתעמלות או מדריך פילאטיס שידריך את הנבחרת. סקולארי, אגב, פוטר הלילה מתפקידו.

מונדיאל 2014 הסתיים / סיקור נרחב
שיא חדש לטוטו - הגמר הכניס למועצת ההימורים 20.51 מיליון ש'
הפסקה מהמלחמה: קרוב ל-1.5 מיליון ישראלים צפו בגמר המונדיאל
הזכייה של גרמניה: כי יש "מגיע" בכדורגל
מחקר: מקדונלד'ס היא המפרסמת הכי גדולה במונדיאל

מהצד השני של המתרס, חובה להזכיר כי היו גם "אובר-אצ'יברים" במונדיאל - בראש ובראשונה כמובן אלחנדרו סאבלה, מאמן נבחרת ארגנטינה. בין אם נישא בדרך אל הגמר על רגליו הזריזות של ליונל מסי, ובין אם הצליח בשל שיטותיו הגאוניות - בשורה התחתונה, לסיים כסגן אלוף עולם תמורת שכר של 818 אלף דולר בשנה, מקום 22 בלבד בדירוג - זה הישג כביר.

***

נציין כי הקשר הקלוש בין שכר לבין ביצועים בפועל של מאמני כדורגל, בולט ככל שיהיה בטורנירי נוקאאוט בעלי אופי רנדומלי כמו המונדיאל - קיים גם ברמה התחרותית היומיומית של ענף הספורט הזה: בליגות הבכירות באירופה. לפי דוח שפרסמה ההתאחדות האירופית אופ"א, בעונות 2011/12 ו-2012/13, ב-52 הליגות העליונות במדינות החברות באופ"א (ישראל ביניהן) - זכו הקבוצות בעלות תקציבי השכר הכי גבוהים ב-76 מתוך 104 תארי אליפות אפשריים שחולקו. איך זה קשור לענייננו? ובכן, תקציבי השכר הולכים ברובם המכריע (כ-85%) לכיסים של הכדורגלנים עצמם, ורק היתר מוצאים את דרכם למאמנים, צוותים מקצועיים, עובדי מינהלה וכו'. השקעה בשחקנים היא זאת שמביאה תפוקה בביזנס שנקרא כדורגל - לא השקעה במאמנים.

גם שורת מחקרים אקדמיים שנמתחו על-פני עשרות שנים של סטפן סיזמנסקי, פרופסור לכלכלת ספורט מאוניברסיטת מישיגן, מצאו קורלציה של 85%-90% בין גובה תקציבי השכר של המועדונים - לבין המיקומים הסופיים שלהם בטבלאות הליגות השונות. מבחינת קאפלו, סקולארי, הודג'סון וכל היתר - הבעיה היא ברורה: בכדורגל מועדונים אפשר לקנות שחקנים מכל רחבי העולם, לשלם להם משכורות מנופחות ולזכות בתארים; בכדורגל נבחרות הם מוגבלים לקאדר שחקנים שמחזיק בתעודות הזהות הרלוונטיות.

מונדיאל 2014: שכר 10 המאמנים המרוויחים ביותר
שכר שנתי, נטו; במיליוני דולרים

פאביו קאפלו (רוסיה) - 11.23
רוי הודג'סון (אנגליה) - 5.87
צ'זארה פראנדלי (איטליה) - 4.32
לואיז פיליפה סקולארי (ברזיל) - 3.97
אומטאר היצפלד (שווייץ) - 3.74
יואכים "יוגי" לב (גרמניה) - 3.60
ויסנטה דל בוסקה (ספרד) - 3.38
לואי ואן חאל (הולנד) - 2.73
אלברטו זקארוני (יפן) - 2.72
יורגן קלינסמן (ארה"ב) - 2.62