ביה"ד הארצי לעבודה אישר לקדם רפורמות במשק החשמל

החלטת ביה"ד מאפשרת לפרוץ את הקיפאון ששרר במשק החשמל בחודשים האחרונים ועשויה לייתר את הדיון בעתירות לבג"ץ שהגידו יזמים בענף הסולארי‏

ניצחון למדינה מול בית הדין האזורי לעבודה בחיפה: בית הדין הארצי לעבודה ביטל את פסק הדין שאסר על המדינה לקדם מהלכים במשק החשמל שלא בהסכמת עובדי חברת החשמל עד למיצוי המשא-ומתן לרפורמה עם העובדים.

באופן תקדימי קבע בית הדין כי מהלכים של פתיחת שוק לתחרות מהווים פגיעה בזכויות העובדים בחברה המונופוליסטית - קביעה שעוררה כעס רב ממשלה.

החלטת בית הדין הארצי מאפשרת לפרוץ את הקיפאון ששרר במשק החשמל בחודשים האחרונים, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה הזהיר כי כל מהלך שתנסה הממשלה לקדם עשוי להיחשב לביזיון החלטת בית הדין לעבודה.

ההחלטה עשויה לייתר את הדיון היום בעתירות לבג"ץ שהגישו יזמים בענף הסולארי, לאחר ששר התשתיות הלאומיות סילבן שלום נמנע מלחתום על הרישיונות שיאפשרו להם להפעיל את המתקנים.

‏ב-3 באפריל הדהים נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, השופט רמי כהן, את המדינה, כשאסר עליה "לקבוע עובדות בשטח" בתחומים שלגביהם מתנהל משא-ומתן עם עובדי חברת החשמל.

את המשא-ומתן מרכזת הוועדה בראשות מנהל רשות החברות אורי יוגב, שדנה בשינוי מבני בכל משק החשמל - כך שקביעת השופט כהן פורשה כאיסור גורף על כל שינוי מהותי במשק החשמל.

כהן נימק את החלטתו בכך ש"לא ייתכן שמחד לא יתאפשר לעובדים לנקוט עיצומים, ומאידך תימשך פעילות הגורמים המוסמכים השונים מטעם המדינה, היכולים להביא לשינוי מבני בחברת החשמל או לפגיעה בחוסנה או באיתנותה הפיננסית. ברור שאין להביא לשינויים מבניים שכאלה כל עוד לא מוצתה ההידברות עם עובדי חברת החשמל, הידברות שהמדינה עצמה מודה כי יש מקום לקיימה טרם שינויים מבניים".

כתוצאה מההחלטה נאלצה יצרנית החשמל הפרטית דוראד להגיע לבג"ץ כדי שתינתן לה האפשרות להפעיל את התחנה. בעקבותיה פנו לבג"ץ שורת יזמים נוספים, ובהם כלל-סאן, המקימה שדה סולארי באשלים; ו-‏EDF-EN‏, שהקימה שדה סולארי בתלמי אליהו - אך אינה יכולה לחבר אותו לרשת.

לקראת הדיון בעתירות היום ב-15:00 העבירה המדינה תגובה יוצאת דופן המצדיקה את העותרים וקוראת לבג"ץ לקבל את העתירה. תגובת המדינה הבליטה את המצב האבסורדי שאליו נכנס משק החשמל כתוצאה מהחלטתו של השופט כהן.

‏הרכב מורחב בבית הדין הארצי לעבודה - בראשות הנשיא יגאל פליטמן, סגנית הנשיא ורדה וירט-ליבנה, השופטת רונית רוזנפלד ונציגי הציבור איתן כרמון ויצחק דויטש - החליט להותיר את הצו שהוציא השופט כהן אך לצמצם אותו בצורה משמעותית.

‏‏"האיזון הנכון (בין הגנה על זכויות העובדים וסמכות המדינה לבצע רפורמות, ע"ב) יכול להתייחס רק לאיסור על המעסיק, ובמקרה זה גם המדינה, לעשות פעולות חד-צדדיות שישפיעו (באופן ישיר) על תנאי העבודה של העובדים וביטחונם התעסוקתי", קבעו השופטים.

בנוסף נקבע כי השאלה אם נכון להיום עומדת לעובדים זכות השביתה - ואם כן, באיזה היקף ובאיזו מתכונת - תתברר בבית הדין האזורי בחיפה בדיון בהליך העיקרי. ‏‎‎‏