המצב המיוחד בעורף הוארך שוב ב-24 שעות בלבד

זאת לאחר ששר האוצר לא הגיע לוועדת חוץ וביטחון ■ יו"ר הוועדה, זאב אלקין: "כסאו הריק של לפיד מהדהד ומסמל את הזלזול שהוא חש כלפי תושבי הדרום"

זאב אלקין / צילום: יונתן בלום
זאב אלקין / צילום: יונתן בלום

יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ זאב אלקין, האריך את המצב המיוחד בעורף ב-24 שעות בלבד בפעם השנייה השבוע. זאת, לאחר ששר האוצר, יאיר לפיד, לא הופיע לדיון מיוחד שקיימה הבוקר הוועדה במטרה לבחון האם נכון להאריך את תוקף ההחלטה בדבר ההכרזה על "מצב מיוחד בעורף".

שר האוצר זומן לוועדה במטרה לתת לחבריה תשובות בכל הנוגע להסדרת הפיצויים לבעלי עסקים ולשכירים שנפגעים במהלך מבצע "צוק איתן". בעקבות לחצים שהפעיל אלקין, הסכימו באוצר לאמץ את העקרונות שסוכמו במבצעים קודמים - עמוד ענן ועופרת יצוקה - שמאפשרים קבלת פיצויים לנזק עקיף לבעלי עסקים ופיצויים לשכירים במקומות בהם חל המצב המיוחד בעורף.

עם זאת, חברי הוועדה לא קיבלו תשובות באשר לכל השאלות הנוגעות בנושא ועדיין נותרו מספר נושאים לא פתורים כגון: מדוע טרם התחילו במו"מ מול ההסתדרות והמעסיקים לגבי הסדרת הפיצויים; מדוע מקומות כמו שדרות ונתיבות לא נכנסו עדיין להגדרת יישובי ספר; מדוע לא הוקצה תקציב לפתרונות זמניים למעל 15 אלף תושבים שנמצאים בבתים שנבנו בבניה קלה ללא מרחבים מוגנים; ומדוע לא מודיעים בתקשורת על זכויות המילואמיניקים העצמאיים שנותנות להם אפשרות לדחיית תשלומים למדינה בזמן שהם נלחמים עבורה.

לאור העובדה שחברי הוועדה לא קיבלו מענה על שאלות אלו, הוחלט לקבל את הצעתו של היו"ר אלקין לאשר הארכת המצב המיוחד בעורף ל-24 שעות נוספות בלבד, כך שהאוצר ייאלץ לשוב ולהציג בפני הוועדה פתרונות אפשריים מחר.

בפתח הדיון, שבו נשמר כיסא ריק עבור לפיד, הביע אלקין זעם ואמר כי "כסאו הריק של לפיד מהדהד ומסמל את הזלזול שהוא חש כלפי תושבי הדרום. גם אם תושבי הדרום הם לא עיקר מצביעי שר האוצר ומפלגתו, מצופה משר האוצר שייקח אחריות בתחום מול התושבים ללא שיקולים פוליטיים. הייתי מעדיף שבמקום להסתובב מול המצלמות בדרום, שר האוצר היה מוצא זמן בלחימה שנמשכת כבר יותר משבוע, לתת מענה אמיתי למצוקות של מאות אלפי אזרחי ישראל".

ביום שני קיימה הוועדה דיון במטרה לבחון את הסוגיה אולם אז התברר כי האוצר טרם התחיל בתהליך הסדרת הפיצויים לשכירים ובעלי עסקים קטנים שנפגעו במהלך מבצע "צוק איתן", ולכן החליט אלקין להאריך את המצב המיוחד בעורף עד היום בלבד.

ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.