"ישראל מובילה בשימוש באינטרנט ובאפליקציות"

מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל, המותג המוביל במדד המותגים של "גלובס" לשנת 2014: "בעיית החיפוש באינטרנט עדיין לא נפתרה"

מאיר ברנד / צילום: איל יצהר
מאיר ברנד / צילום: איל יצהר

מנכ"ל גוגל ישראל, מאיר ברנד, התראיין היום (ד') לעורך "גלובס" חגי גולן בוועידת MAD של "גלובס" ו-orange, לאחר שגוגל נבחרה במקום הראשון במדד המותגים של "גלובס" לשנת 2014.

- זו הפעם השנייה שגוגל זוכה כמותג המוביל במדד המותגים וזו עדות נוספת לחלק שהאינטרנט תופס בחיים שלנו. איך אתה מסביר שגוגל, כמנוע חיפוש ולא כגוף תוכן, יש לו נוכחות כה חזקה?

ברנד: "גוגל מתעסקת בעולם שהוא להביא ערך מוסף למיליארדי צרכנים בעולם. לארי פייג' אוהב לדבר על מבחן מברשת השיניים. זה מוצר שנגיש למיליארדי אנשים בעולם שאתה משתמש בו פעמיים ביום. ככל שהחיים שלנו הופכים להיות יותר דיגיטליים, יש מוצרים שיכולים להביא לנו ערך מוסף בחיים שלנו. זה יכול להיות מייל, מפות, חיפוש, וידיאו ועוד. כל זמן שגוגל תשכיל לשים את המשתמש במרכז ותחשוב מה אני יכולה לעשות כדי לשפר בצורה משמעותית את החיים עבורו, אז המותג ימשיך להיות מותג חזק".

- גוגל כמעט לא מפרסמת את עצמה, ועדיין היא מותג חזק. איך אתה מסביר את זה?

"ברוב העולם הטכנולוגי המותג הוא המוצר. כל זמן שהמוצר מוסיף ערך מאוד משמעותי הוא הופך להיות מותג. חברה כמו waze הוא מוצר עם ערך משמעותי יומיומי הפך להיות מותג. אם אתה רוצה לבנות מוצר בעולם הטכנולוגי אתה צריך לשים פוקוס על המשתמש ואז זה יכול להפוך למותג".

- אם היה מנוע חיפוש מתחרה, לא הייתם מתחרים?

"כשגוגל יצאה היא לא הייתה מנוע החיפוש הראשון. היא הייתה השמינית או השביעית. באותו זמן הספידו את התעשייה הזאת. מה גוגל עשתה אז? היא התפקסה על צורך של הצרכן וראתה שבעיית החיפוש בכלל לא נפתרה, היא התפקסה על המשתמש והובילה. גם היום בעיית החיפוש עדיין לא נפתרה. הוא עדיין לא פתור גם היום. עשינו כברת דרך ארוכה".

- לארי אומר שמנוע החיפוש המושלם הוא מנוע שמבין בדיוק מה אתה רוצה. אנחנו עדיין לא שם. זה לא מובטח לגוגל שהיא זו שתצליח לעשות את החידוש הבא בחיפוש.

"זה כיף לא נורמלי להיות הנציג של גוגל בישראל. ישראלים בכל כך הרבה פרמטרים מובילים את העולם. כשאני יושב עם קולגות בישיבות הנהלה באירופה, תמיד ישראל יוצאת דופן בשימוש. תמיד היא בין חמשת הראשונות. זמן שימוש באינטרנט ישראל היא בין חמש המובילות, כמות הזמן בשימוש באינטרנט מול מדיות אחרות. אחוז חדירה של מובייל, שימוש באפליקציות, חיפוש, צפייה בווידיאו, רשתות חברתיות ישראל היא מקום ראשון בעולם.

"אנחנו כל הזמן ניגשים לאינטרנט עם יותר ויותר מוצרים. תוך שנה=שנתיים למשפחה הישראלית יהיו 4-5 מכשירים להתחבר לאינטרנט. כמות המסכים שאנחנו יוצרים אינטראקציה איתם הולכת וגדלה.

"אנחנו לחלוטין בתחילת הדרך בשימוש במובייל. חוויית המשתמש היא עדיין לא אופטימלית. קיבלתי התראה עכשיו וחשבתי כמה פעולות צריך לעשות כדי לקרוא. להוציא את הטלפון מהכיס, לפתוח את הטלפון, לראות את ההתראה ולקרוא אותה. זה צריך להיות חווייה הרבה יותר פשוטה ומפוקסת על המשתמש".

- למה התנגדתם להסיר תוצאות חיפוש פוגעניות?

"מנוע חיפוש מנגיש לנו את כל המידע ולדעת או לקבל פרספקטיביות שונות על נושא מסוים ולנו כצרכנים להבין מה נכון או לא נכון. האיזון הזה מאוד עדין. גוגל, עד לאותה פסיקה באירופה, הרגישה שהיא לא צריכה להיות במקום השופט ולהבין מה נכון או לא נכון. עד לאותה פסיקה, היה צריך לפנות לבעל האתר שבו מופיע התוכן או לבית המשפט. בפסיקת בית המשפט היא שמה את גוגל כשופטת אילו תכנים צריכים להישאר ואילו צריכים לרדת. זה נושא מאוד מורכב.

"צריך להבין כמה מורכבת הפרקטיקה של הנושא. אנחנו מצייתים לחוק כמובן אבל המשימה בהחלט מורכבת. כשאנחנו מפסיקים להצביע על תוכן דרך תוצאות החיפוש, הוא עדיין נמצא ברשת. נניח התוכן נמצא באתר גלובס, גוגל לא תצביע עליו אבל אפשר להיכנס לאתר גלובס ולקרוא אותו. זה כמו להוציא ספר בספרייה מהאינדקס אבל עדיין אפשר למצוא אותו בספריה. זה עדיין לא פתרון".

- בגלל השכיחות בשימוש של גוגל, זה עדיין פתרון יחסית טוב. יושבים פה הרבה אנשי שיווק ופרסום יש פה משהו שהם לא נוגעים בו עדיין?

"תחום הפרפורמנס באופן כללי הישראלים ממש מובילים את העולם. זה מופנם על ידי מרבית התעשייה. מצד שני, עולם האינטרנט הפך להיות הרבה יותר ויזואלי הרבה יותר תמונות והרבה יותר וידיאו. עם יציאתו של הווידיאו מהקופסה של הטלוויזיה למובייל ולמחשב. תחום המיתוג אונליין הוא עדיין בוסרי ויש עדיין כברת דרך. צריך עדיין ללמוד איך עושים מיתוג חכם אונליין".